Atomic Beta ride 9.22 och TM22 samma skida?

Tjena!

Har varit och spanat i lite butiker i Sthlm på telisskidor och har "fastnat" för Atomic Beta ride 9.22. Var inne i en butik idag (alpint, Torsgatan) där de sa att Atomic TM 22 är samma skida som beta ride 9.22. Är det någon som vet om detta stämmer? Har varit på alpingaraget och där hävdar de att det inte är samma skida. Rent fysiskt har de samma mått men skönheten kommer ju som sagt inifrån.
Vet inte riktigt vem man kan lita på här men det är i alla fall en skillnad på 1000 kr i inköpspris.

/Per
 
Atomic skidor

Var på en affär här i Luleå idag, som hade en speciell skidafton, vilket innebar att bland annat Atomic hade representanter där.

Jag frågade precis det du undrade (tur va !?) och svaret jag fick var att det är "samma" skida (jag skulle väl kalla det för en likadan...men det är ju petiga jag det), med skillnader i enbart lack och text.

Han som jag snackade med, menade att det fanns mindre volymer för att sälja telislagg, så att i mångt och mycket så är Atomic:s alpina skidor likadana som de (få, tydligen?) som de säljer som Telislagg.

Mitt råd; köp alpinmodellen , 1000 spänn kan du ju lägga på nåt annat i så fall.

MVH Anders B
 
TM22 VS 9.22

Skulle bara tillägga att skidorna egenskapsmässigt liknar varandra. I Utemagasinet sägs TM22 vara lite styvare vad vet jag egentligen?! Funderar själv att köpa telisvarianten som dessutom är billigar iaf i Umeå.
 
har provkört

TM 22 är en suverän telisskida. Provåkte den förra säsongen (hyrd över helgen från Utebutiken, Umeå) i Kittelfjäll, och jag upplevde den som en suverän allroundskida.

MVH Mats
 
Tilläg till priser

Glömde att säga det men det är faktiskt TM22:an som är billigare. Den kostar 3500 kr kontra 9.22 som kostar 4500 kr. Just det gör mig lite skeptisk till att det är samma skida eftersom telisskidor oftast är dyrare än "samma" alpinskida. Om det beror på att de görs i mindre serier eller om vi telemarksåkare är mer lättlurade har jag aldrig fattat.

/Per

NNNN
 
Hola

Östersundsinfo är att här är dessa skidor lika dyra: 3500 pix. Grafiken skiljer och det är även vitt belag på TM-22. Skillnaden där ar väl i kort att vitt (genomskinligt) belag är nogot starkare och lite svårare att få riktigt bra glid på. 9.22 har svart belag. Både mitt lekmannaomdöme, info från handlare och info från internet säger att innanmätet är det samma. Även så till vida att TM-22 är helt förstärkt för alpinbindning. Skall visst vara en mycket bra skida. Åker själv TM-20 till mycket stor belåtenhet. Eder Bosse
 
Vilken längd...

kör ni på?

Jag har ett par TM 24 som är 190 cm långa, men de är ju "smalare" än vad TM 22 är.

Skulle vara skoj att prova TM 22:eek:rna, trots att jag är nöjd med TM 24, så misstänker jag att TM 22 funkar bättre i djupsnö (Offpist)?

Är 180 cm långa TM 22:eek:r nåt att tänka på eller?

/Anders B
 
Nästan samma

Jag har ett par 190 TM 22 som står och väntar på den första snön. Snubben från Atomic som var på plats när jag köpte skidorna sa att 9.22 och TM 22 är samma skida. Jag har dock noterat en eventuell skillnad. Mina 190 TM 22 har måtten 106-72-98, radie 19,5. Om man tittar i Atomics katalog står det att 9.22 med samma längd har måtten 108-72-100, radie 21. Däremot har 9.22 som är 180 långa samma mått som mina TM 22 190. Enligt uppgifter på Atomics internetsite finns TM 22 i längd upp till 200 medan 9.22 bara finns i 190. I övrigt verkar skidorna, förutom färg på skida och belag vara samma.
 
info från Utemagasinet

Köpte senaste numret av Utemagasinet och i deras utrustningsguide 2002 så står det följande:

"Beta TM22 är Beta Ride 9.22s uppföljare och är styvare."

Undrar bara om s:et i 9.22 är genitiv "s" eller om det står för modellen "9.22s" som är en mjukare 9.22.

Hoppas ingen blev mer konfunderad av detta inlägg.

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.