Bindningar med touring mode

Hej det är ju alltid intressant att diskutera bindningar särskilt när man går i köpestankar så här inför säsong.

Det finns ju i huvudsak fyra modeller av den här typen av bindningar Black Diamond O1, Targa Ascent, 7tm Power Tour och Voile Switchback. De ligger alla i samma prisklass och själva gåläget tror jag är ganska jämbördig över hela linjen. Jag är mer nyfiken på om någon kan säga något intelligent om skillnader i motstånd, vridstyvhet, stabilitet och hållbarhet mellan dem.

Det är ju särskilt intressant om du har erfarenhet av två eller flera av modellerna och kan jämföra dem med varandra.
 
Jag har åkt på två av bindningarna du nämner.
Mina 2 öre:

7tm har jag provåkt lite grand. Vridstyvhet som en kokt spagetti och känsla mot skidan är =0, en hemsk upplevelse som jag hoppas slippa fler gånger.

Jag har inte åkt varianten med "tour-läge" av Targan, men den "vanliga" har jag åkt några hundra dagarpå fördelat på 3 olika par.
En trevlig, neutral bindning som framför allt är driftsäker. Titanvarianten hade en tendens att spricka men det är nog åtgärdat vid det här laget. Det enda som har stört lite är att alla mina har gnisslat ibland. Kan driva en, och framför allt ens kompisar, till vansinne när det gnissar varje steg under några timmars toptur.
Inte super-vridstyv men heller inte vek så det stör, i alla fall inte mig som åker pistat underlag endast i undantagsfall.
Det finns 4 olika hårdheter på fjädrarna.
 
Inte många svar här inte. Men jag kastar då in en ny fråga eftersom rubriken passar perfekt.

Hur stor är egentligen skillnaden mellan "touring mode" och "vanliga bindningen"?
Jag har som sagt åkt G3 länge och kommer nog fortsätta med det, främst pga sin tillförlitlighet.
Men nu står jag inför ett nytt skidsköp och ev. nya bindningar till dom.
Är det "värt" att lägga den extra tusenlappen för att få free-pivot?

Det är naturligtvis väldigt subjektivt men det vore intressant att höra lite åsikter om "tour-mode" jmf "traditionella telisbindningar"

Bindningen som är aktuell är G3 Targa S/S med eller utan tur-läge. S/S står för Stainless Steel. Det är alltså den lite tyngre "orginal"-varianten på Targan.
 
Klar fördel.

Hejsan!

Jag har en kompis som kör på ett par Black Diamond O1, själv har jag Rottefellas variant på samma tema....vill minnas att den heter Cobra Free eller liknande, men den verkar hur som helst utgått ur deras sortiment.

Hur som helst tycker i alla fall jag att det är en stor fördel med att ha en bindning med touring mode. Det blir mycket bekvämare uppför, framför allt om man vill ha lite styvare fjädrar. Nackdelen är givetvis att det finns en marginellt ökad risk att något kan gå sönder, eftersom en sådan bindning är mer komplex.

Men varken jag eller min kompis har hittills upplevt några som helst problem och bägge är nöjda med sitt val....brukar vara en källa till ständiga diskusioner vilken bindning som är bäst, enklast och bekvämast.

Jag har även ett par lite äldre skidor med ett par Hammerhead bindningar. Dessa har tyvärr visat sig ha vissa problem med tillförlitligheten och framför allt är lösningen att skjuta en liten "plastpuck" fram och tillbaka för att reglera styvheten så man får "touring mode" lite för krånglig. Det är ett riktigt elände att stå uppe på en topp i blåst och drivsnö och få det där lilla "puck"-eländet att flytta sig dit man vill. Det är mycket synd, för Hammerhead är de bästa telisbindningarna jag provat - tillsammans med NTN.

/ Stefan
 
Hej hopp
Har kört ett antal år på G3 Targa - kanonbindning, neutral och driftsäker. Inte haft några som helst problem, turat en del oxå. Bytte förra året till BD, först O2 och sedan O1. Kors vilken skillnad! Som att gå från sladdriga läderpjäxor till fyrspännes plastpjäxor. En helt annan kontroll och stabilitet.

Turfunktionen på O1 är helt suverän. Det är definitivt värt den extra pengen. Jag har inte haft några problem med snö/is eller annat. Det enda minuset (förutom priset, varför måste telisbindningar vara så sjukt dyra?) är att fjädrarna har en tendens att gänga upp sig.

Valet av bindning är väl delvis beroende av skidor, pjäxor, oro för vridskador och vilet fabrikat man gillar. Om jag skulle göra en amatöranalys av mina erfarenheter; Breda/styva skidor och höga pjäxor=BD (möjlighet att ha sjukt styva ridstiffjädrar); Lite lägre skor, avslappnat surf, mjuk snö=G3. Sen, det går att tura med en G3 utan turmod (och normala fjädrar), men glöm att tura med en O2 och Ridstiff.

Det har varit en del åsikter om G3/Ascent på telemarktips.com om nedisning och pyssel, vilket faktiskt fick mig att gå på O1an och inte vara G3 trogen.

/mats
 
Ja, jag har ju alltid varit lite svag för Voilé´s bindningar. Dom känns stabila som tusan och det finns tydligen ett reservdelskit att köpa också, det är ett +.
Finns det olika hårdheter på fjädrarna?
Är den verkligen så mycket vridstyvare än G3? I så fall är det ju intressant. Med skidor som är ca 100 eller lite mer i midjan så börjar det kännas viktigt även om jag inte åker särskilt mycket pist.

BD tror jag går bort, mest för att den väl är relativt aktiv, med fjädrarna under pjäxan? Jag har för för mig att det inte är helt önskvärt när man åker puder.
Dessutom har jag ett par G3 på de andra, större, skidorna, kommer det att krävas anpassning när man byter skida/bindning?

Det är inte lätt det här med att köpa nya skidor och bindningar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.