Voilé också på g med free-pivot

Som alla teliemark-prylgalningar vet är det free-pivot som gäller i år. BD, 7tm, G3 har kommit med nya modeller. Nu är Voilé också på gång. Ganska lik dom andra märkena, men lite mer Voilé (simple-solid-backcountry). Ska tydligen vara lätta också. Release-version kommer, men det dröjer.
vp-3.jpg
 
Nu börjar det likna nåt. Dom där gillar jag, i alla fall utifrån vad jag kan se på bilden.
Kanske dags att gå ifrån G3 nästa gång jag köper nya lagg...
 
Mer Voilé

Jo, man blir sugen. Synd att jag köpte nya bidningar i våras. Attans!

En annan ny trevlig grej är Voilés skarjärn (inte prototyp, utan till salu nu). Fästet syns på bilden ovan. Såhär ser det ut monterat:

skiCRMPN06_fl.jpg
 
Gillar enkelheten i Voilés design. Spontant funderar jag lite över vridstyvheten i tåplattan. Ser det inte lite klent ut? Framförallt undrar jag hur tålig den blir i turläge om man t e x trampar igenom en hålighet och vridbelastar tåplattan i upplåst läge?

Hoppas farhågan kommer på skam, för den konstruktionen är annars den som följer den gamla enkelhetens filosofi, i en lösning som kombinerar en fri turfunktion med i en aktiv bindning! Stiligt!
/Jörgen
 
Re: Mer Voilé

Vandrare; sa:
En annan ny trevlig grej är Voilés skarjärn (inte prototyp, utan till salu nu).

Varför dessa hurrarop på Voilé? Direkt svårt att se varför de skulle vara så otroligt bättre än tex G3 Ascent?

Inte en chans att jag skulle hoppa runt med skarjärn ditsatta på detta viset? De är ju statiska!

- C
 
Re: Re: Mer Voilé

chrtur; sa:
Varför dessa hurrarop på Voilé? Direkt svårt att se varför de skulle vara så otroligt bättre än tex G3 Ascent?

Tja, G3 är väl ganska o-aktiv, det gillar inte jag. Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.

Inte en chans att jag skulle hoppa runt med skarjärn ditsatta på detta viset? De är ju statiska!

- C

Precis. Vanligtvis sitter skarjärnen så att dom slutar fungera så fort man lyfter foten och inte funkar alls med hälhöjare. Om man hela tiden går med hälen mot skidan är det säkert jättebra, men det gör inte jag, så jag säger: Hurra för Voilés skarjärn (som i och för sig är väldigt lika några gamla jag sett, var det petzl?). Dessutom funkar dom med alla bindningar och görs breda nog för de flesta skidor.
 
Re: Re: Re: Mer Voilé

Vandrare; sa:
Tja, G3 är väl ganska o-aktiv, det gillar inte jag. Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.

Jag håller med om priset och sedan kan man säkert ha en otroligt lång diskussion till hur aktiv binding man vill ha ;).

Vandrare; sa:
Precis. Vanligtvis sitter skarjärnen så att dom slutar fungera så fort man lyfter foten och inte funkar alls med hälhöjare. Om man hela tiden går med hälen mot skidan är det säkert jättebra, men det gör inte jag, så jag säger: Hurra för Voilés skarjärn (som i och för sig är väldigt lika några gamla jag sett, var det petzl?). Dessutom funkar dom med alla bindningar och görs breda nog för de flesta skidor.

Tycker inte det är något revolutionerande i sig då det har funnits länge på markanden om man nu tycker om statiska? Har ett par oanvända i byrån liggandes om du är intresserad?

Å andra sidan med statiska så får du ju inget glid utan måste lyfta hela skidan upp om du skall ta dig fram eller så har du otroliga benmuskler?

Har själv använt en pivot-adapter tillsammans med G3 under flera säsonger nu och har aldrig haft problem med att de inte fungerat med hälhöjaren? Dessutom så har man ju alltid en fot i lägsta läget och har svårt att se att man får ett långt moment utan skarjärnen i på något sätt?

- Christian
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mer Voilé

chrtur; sa:
Tycker inte det är något revolutionerande i sig då det har funnits länge på markanden om man nu tycker om statiska?

...vilket jag också skrev. SK'ALP. En del gillar dom, andra tycker bättre om såna som fälls upp. Men dom är svåra att klämma på breda skidor. De andra järn som funnits har antingen varit specifika för en bindning (7tm t.ex.) eller varit dyra, svåra att få tag på (bdskigear, se nedan) eller ohållbara (Dynafit).

blpic40166.jpg
 
Re: Re: Re: Mer Voilé

Vandrare; sa:
.... Dessutom kostar Ascenten 2700:- eller nåt. Vet inte vad Voilén landar på än, men dom brukar inte råna sina kunder. Hur som helst är det bra med fler tillverkare så att man får mer att välja på.

Hmmm. 270 USD verkar den landa på. Och den kommer inte förrän nästa höst. Vikten: 1361 gram. Källa: http://www.telemarktips.com/FirstLook13.html

Åsikter om detta: http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=30303&sid=6c5f980092011d4bfe9f7bff2ee8b551


[Ändrat av Vandrare 2007-01-08 kl 01:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
srpp lim på fel sida stighuden... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.