Hellraisers på 7tm?

Eller vare heelraisers......?

Nåväl,
dags för nya skidor och bindningar. Den där 7tm verkar ju vara en favorit hos många så jag funderar på den. Eftersom jag gillar uppförsbackar så har jag spanat efter hälhöjare på bilderna och beskrivningarna men inte riktigt sett någon. Hur äre? Har jag missat den eller finns det ingen inbyggd hälhöjare på bindningen?

Är bindningen billigast i Tyskland?

Lev!

//OlaOrädd
 
Det...

finns hällyftare till 7tm, jag har dem själv. De ser ut så här:
lyft.jpg
.

Jag köpte "lyftarna" på www.telemark-bibel.de, om du skall köpa ett par 7tm se då till att det är årets modell som ser ut så här:
ny7tm.jpg
.
(Bindningen på bilden är extrautrustad med de, för i år, nya bromsarna kanske nåt du åxå vill ha?)
[Ändrat av brook 2002-09-23 kl 00:40]
 
Årets modell

Jag ska också köpa ett par till vintern.

Hur ser man att man fått årets modell? Vad är skillnaden?

Vilket är bästa stället att beställa från?
 
Jippiee...

det är inte bara Lulebor som kommer att åka på 7tm i vinter;)

Det som är nytt på 7tm äro:

- Tension Strapsen (de gråa banden som går under foten) är starkare samt lite annorlunda utformad

- Toe Bar Bridge, det som har varit lite speciellt med 7tm är att den tidigare hade en så kallad öppen toe bar, den är numera ändrad så att det går en "brygga" mellan de två "läpparna". Vissa (amerikaner) har haft problem med att tåkoppen "öppnade" sig så att på årets modell sitter det en metallstång, kolla på bilden så ser ni

- Heel clip ("hällåsaren") lite annorlunda utformad, för att undvika att den skall glida i sidled

- Skistopper ("Skidbroms"), jag tror att detta enbart är ett tillbehör, dvs den kommer ej med på köpet...men det är hur som helst en broms som finns i tre bredder (för att passa olika breda skidor): 70, 90 och 110 mm.

Ett ställe som man kan köpa 7tm ifrån är http://www.telemark-bibel.de

/Anders B
 
7TM?

Ola skrev att 7tm verkade vara en favorit hos många av Utsidans besökare. Jag tycker snarare att 7tm verkar vara en besökares favorit. Denne har å andra sidan skrivit uppskattningsvis 50 inlägg om bindningens förträfflighet. Det är möjligt att 7tm är världens bästa telemarksbindning men innan fler stämmer in i (den hittills enstämmiga) hyllningskören tycker jag att följande relevanta frågor borde besvaras:

1. Om 7tm är världens bästa telemarksbindning varför finns det då ingen som säljer den i Sverige? Det måste vara intressant för alla aktörer i friluftsbranschen att kunna erbjuda den bästa produkten på marknaden eftersom det ger möjlighet att ta väsentliga marknadsandelar och därmed tjäna stora pengar.

2. Jag har sett recensenten åka och han åker inte direkt fort och fett. De flesta telemarksbindningar på marknaden håller för den typen av åkning som recensenten sysslar med. Det som egentligen är intressant är vilka recensioner bindningen får av avancerade åkare, dvs. fungerar den i alla förhållanden, för all typ av åkning och håller den för säsonger av hård användning?

/Jonas (vars G3 Targa uppfyller nyssnämnda krav)
 
Hmmm...

om jag är den person som menas så är det ju skoj att man blir iaktagen (skulle vara skoj att veta när i så fall), nu är det ju dock en till (lulebo) som har recenserat 7tm...samt att Ola skrev att det var många som verkar gilla 7tm, inte dock på just att det var Utsidan folk...hur som haver...

När det gäller försäljning av 7tm i Sverige eller snarare bristen av detta så har jag fått förklaringen att Telemark är en alldeles för smal nisch, och olika handlare vill därför inte ta in en "okänd" bindning, men i många fall har de inte ens vetat om att den finns...men jag skulle gärna ha sett en svensk import och försäljning.

Att jag inte åker fett och fort har jag mig veterligen aldrig påstått, och det är nog mycket möjligt att du åker som en infödd telemarksguru, och det skulle vara intressant att få höra vad du anser om 7tm bindningen.

Det enda jag har emot Targa bindningar antingen i T9-utförande eller inte, är att de inte har nån utlösningsfunktion, men ni som åker fett och fort kanske aldrig ramlar...;)

/Anders B

[Ändrat av brook 2002-09-23 kl 15:46]
 
Ang. recension av 7tm på telemarktips.com: Jag tycker inte att fyra dagars testande säger speciellt mycket om en bindnings hållbarhet.

Jag har aldrig testat 7tm men skulle naturligtvis göra det om jag fick chansen. Det är möjligt att 7tm erbjuder minst lika bra känsla av stabilitet och kontroll som G3 Targa men med hänsyn till vad som sägs i ovan nämnd recension är jag dock tveksam till att den nuvarande versionen av 7tm gör det. Även om så vore vara fallet skulle åtminstone jag tänka efter två gånger innan jag importerade en bindning som inte är vederbörligen testad och inte heller har en svensk återförsäljare (som kan tillhandahålla reservdelar). Var och en gör dock precis som den vill, jag vill bara vara en motvikt till Brook-hypen av 7tm…

Ang. att ramla: Tvärtom! Att aldrig ramla är ett tecken på att man inte åker tillräckligt fort och fett. Men om man ramlar när man åker fort och fett så löser även G3 Targa ut…

/Jonas
 
Återförsäljare i Sverige

Jag mailade och frågade generalagenten för Scandinavien.

här kommer svaret:
Hej Ola

Du kan købe 7tm i Alpint, Stockholm.

De får leveret varer til oktober.

Med venlig hilsen
Jesper Bauer Ljungberg

FA Scandinavia


Så var det med det, dock skulle man ju vilja att fler Skidbutiker vågade ta in 7tm.
 
Jonas...

du vet ju tydligen hur jag ser ut och åker där jag åker, tyvärr så har jag ingen aning om vem du är...men om du nu ser mig ute nån gång, stappa fast mig med staven så får du prova mina 7tm, så får du en liten uppfattning om hur de "känns", och med lite tur eller otur så kanske du rent utav får prova på utlösningsfunktionen ;).....

Jag har två par 7tm, ett utav paren sitter på ett par Atomic TM24 (190 cm) och det andra paret på ett par Atomic TM22 (även de 190 cm långa), men i och med att jag inte vet hur stor du är så kanske skidorna är lite långa?

Hur som haver, hojta till om du nu ser mig (du lär ju till och med hinna upp mig i backen) så kan du få testa dem.

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-09-24 kl 19:30]
 
Ännu...

mer Brook-hype av 7tm...denna site har bra bilder av det nya på årets bindning, och då framförallt (väldans bra) bilder på bromssystemet:
http://www.skitele.com/news/2002/oct_7tmphotos.htm
Siten är för övrigt en relativt ny telemarkssite, finns mycket annat skoj att läsa om, kanske till och med nån rad om G3 Targa ;)

Nåväl Vortex, Bring it on...

/Anders B
 
7tm

Jag känner en kille som har haft 7tm i vintras. Hålbarhetn var siså där han lyckades ha sönder flera av den så kallade tension strapen. Men det var inga problem att maila tysken på Telemark-biebl och be om några nya, kostnads fritt!! I år så har ju tension strapen ändrats för att hålla lite mer så det blir inga problem! Hur vet jag det då? Jo kompisen som har 7tm fick nya strapen i slutet på säsongen och den höll bra! Han säger att bindningen har räddat han från flera elaka vridningar. Om jag skulle köpa en bindning iår så vet jag inte om jag skulle köpa 7tm det finns ju många andra bra bindningar också bla Hamerhead, Linken och G3a:n //Oskar

Varför jag skriver upp 7tm utan ha testat den en längre tid är för att jag tycker vortex klagar för mycket :))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
srpp lim på fel sida stighuden... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.