Längd på carvingtelisar?

Jag började åka telemark år 2000 och har sedan 2006 gjort det på ett par skidor som heter Salomon 2V Race Equipe.

Skidorna är 185 cm långa och har en radie på 24,2 m. Jag tror Anja Pärson körde samma lagg (fast förmodligen lite kortare) i störtlopp eller storslalom, så de är rätt högfartsoptimerade gissar jag.

Nu börjar jag fundera på att skaffa mig något svängigare för att utveckla mitt carvande (som med nuvarande 24,2-radie blir ganska utdraget i längsled, om man säger så).

Och då kan jag naturligtvis inte undvika frågan hur långa skidor jag bör ha. Jag åker nästan uteslutande pist, och jag åker gärna fort. Jag är 48 år, är 192 cm lång och väger dryga 90 kg.

(Jag har faktiskt haft samma pjäxor nästan hela tiden, inser jag nu, ett par fantastiska Garmont Syner-G. Dem är jag så nöjd med att jag inte tänker gå över till NTN, jag fortsätter med mina läckra Cobra 8.)

Uppskattar välmotiverade svar. Allmänna åsikter är kul men leder kanske inte alltid framåt. :)

Vill du kunna köra även i lössnö?

Jag uppskattar lite rocker framför den skärande delen av skidan för att få mer av en allroundskida. Med telisteknik tycker jag att man med fördel kan ha lite längre skidor än när man åker parallellt.

Jag är 175 cm lång och har korta ben och trivs med 180 cm telisskidor. För dig kanske 195 eller 200 borde vara lämpligt? Föreslår att du postar även på https://www.freeride.se/ där du kanske kan få råd från nån som åkt telisar på din typ av skida.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Thure, tack för svar. Det var oväntat att vi pratar sådana längder, intressant. Lössnö är inte min grej, åtminstone inte om den är djup. jag testar att posta på Freeride också.

Börjar bli lite tunt, men....

Den optimala längden på en skida är enligt min åsikt omöjligt att uttala sig om då det till så stor del beror på åkarens teknik/kompetens och skidans uppbyggnad. Har ungefär samma vikt och ålder och har vid test gillat allt från 150-155 cm upp till 190 cm beroende på skida. Dock blir det bara slalom i pist nu för tiden, telemark kör jag bara offpist/topptur...

Så mitt tips är åk upp till Hemsedal, Sälen eller Åre på någon av skidprovarhelgerna (https://www.skistar.com/sv/Are/Event/Eventkalender/are-ski-test-weekend/). Nu är det förvisso klart glesare med telemarksutrusting, men åtminstone i Hemsedal borde det finnas ett gäng lagg att prova.

Om detta inte funkar, så hyr istället....tills du hittar något som du är nöjd med alltså....

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips