stl. på scarpa

jag har för mig att det har diskuterat om pjäxor som töjer sig, att det beror på att olika storlekar har samma plastskal.

hur är det på scarpas pjäxor? har några storlekar har samma skal?

runt stl. 44 (10) är aktuellt! har den samma som större eller mindre pjäxor och isåfall vilka storlekar?
 
Det...

som töjer sig eller snarare packas ihop är innerskorna. Skalen är vanligtvis gjorda så att de har tre olika passande storlekar på innerskorna, exempelvis så passar ett 7/8 skal innerskorna 7, 7½ och 8. Det innebär alltså att storlek 7 på innerskorna kommer att ha mer stoppning och är därför mer benägen att bli (för) stora med tiden.

Vad jag har fått veta så böt Scarpa standard ett par år tillbaka, dvs de anger numera skorna i engelska storlekar för att tidigare ha angett dem i amerikanska(eller om det var tvärtom...).

Det bästa rådet är att, om det är möjligt, prova skorna. Mitch & Co på telemarktips.com har en bra artikel i ämnet. Längst ned i denna artikel hittar du en tabell över hur skostorlekar enligt olika standarder hör ihop.

Hoppas att det gav/ger något !

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-10-26 kl 21:57]
 
jo, men det var ju just det jag ville veta...
fattar väl att skalen inte töjer sig! =)
det jag undrar är om jag med mina 44:eek:r kan ha ett par pjäxor i storlek 43 (om de är töjda i innerskon), d.v.s. om de har samma skal!
jag har läst i forumet och sett tabellen du lagt in men den hjälper föga eftersom det inte säger nåt om skalen!

så åter igen:
har 43orna samma skal som 44orna?
 
nej, det är sant!
det står ju där att det är två storlekar på varje skal och att det är 10-11 alltså 44-45 (?) som har samma och det får väl innebära att det är 8-9 eller 42-43 som har samma?
 
Nja...

jag tolkar det mer som att det är ett intervall, och med storlekarna innerskorna i åtanke så stämmer det. Ett "8-9 skal" kommer att passa till storlek 8, 8½ och 9 på innerskor.

Att skalen är i intervall har säkert ekonomiska förklaringar, det är billigare att tillverka ett skal som täcker in 2 storlekar (3 om man tar med innerskorna i beräkningen) än att tillverka ett skal för varje storlek.

Det som kanske är det bästa för dig är att köpa ett 9 skal och innerskor dels för att innerskorna packas ihop samt att Scarpa enligt folk på TTips.com är stora i sina storlekar (jag har beställt ett par Garmont som är en storlek större i MP än de Scarpa jag hade tidigare).

Ett alternativ att betänka, om det nu är nya skor du funderar på att köpa, är att köpa Scarpa med thermoformbara inneskor (de formas efter fötterna)?

/Anders B


[Ändrat av brook 2003-10-26 kl 23:23]
 
Re: Nja...

brook; sa:
Ett alternativ att betänka, om det nu är nya skor du funderar på att köpa, är att köpa Scarpa med thermoformbara inneskor (de formas efter fötterna)?

/Anders B


[Ändrat av brook 2003-10-26 kl 23:23]

Jag tänkte köpa T2-or inom kort. Det stod någonstans att alla skor 03/04 är med thermoformbara innerskor. Stämmer det eller är det ett missförstånd?
 
T2...

finns med thermoinnerskor...men som vanligt så möts man av Fågelholksimitationer när man frågar om Telemarksartiklar i Sverige.

Ute i vida världen så är det däremot bättre, TP har koll på läget.

/Anders B
 
Jag hittade detta på Telemarktips forum angående Scarpa T2 03/04:

"mgear.com lists the following features for the current year, all of which I believe are new:

* Newly updated with a custom Thermo-fit liner for added comfort and significant weight loss;
* Micro-adjust buckles provide the proper amount of pressure;
* Removable spoiler increases the height of the boot to add power when skiing in-area or on steep runs when a little extra support is appreciated, but can be removed to increase range of motion when touring.

They also are selling last year's model, and they list a 1 lb., 2 oz. difference in weight for mens' size 8 (due to thermo liner)."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Garmont Libero stl 29,5 (43-44) SÄLJES Telemark 0
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.