Längd på telisar?

Hej alla skidglada!!

Är 170 cm och väger bortåt 55-60 kg, och är i köpartagen när det gäller telemarksskidor. Har ett par begagnade på G. Men har ingen aning om vilken längd på skidan jag ska ha. Någon som kan rekommendera? Jag är nybörjare, har väl åkt sammanlagt 5-6 dagar. (har åkt desto mer slalom)

Någon som för övrigt vet något om denna typ av skida & bindning som jag eventuellt ska köpa: "Telemarkskidor Dynastar Renegade Limited carving. Längd:178 cm. Bindningar Rottefella Chili med förhöjda bakplattor(ultracarve)"

Mycket tacksam för svar såklart :)!
//Linda
 
Vad är det för mått på skidorna, bredd altså? Om dom är någorlunda moderna så ligger dom nog runt 105-70-95, (topp-midja-bak) i såfall ska du som nybörjare ha ungefär samma längd som dig själv, så dom verkar lite långa. Men det beror helt på vilken skida det är. Ge inte för mycket för dessa skidor.... det finns massor att välja på på http://www.freeride.nu
 
Tycker inte man ska någon annan längd på telisarna än alpinlaggen.
Vad hade du valt för längd på dom om du skulle monterat dom med alpinbindningar?

Hittar ingen info om skidorna, men jag gissar att de är ganska smala och har kraftig midja med tanke på jätte-plattorna som sitter på.
För en sådan skida är de kanske lite långa, men går nog fint att åka på i alla fall.

Själv har jag de senaste åren åkt skidor som är runt 178-179cm, jag är 170cm/65kg. Men jag har främst åkt utanför pisten

Bindningarna är det inte mycket att säga om, Chillin är en helt ok allroundbindning.

Vandrare: Hur kom du fram till dom måtten? ;-) Jag har två par skidor, båda skulle jag nog klassa som moderna, och dom är inte i närheten av dom måtten...
[Ändrat av Jonas P 2005-11-22 kl 21:59]
 
Ok...verkar som jag ska hålla mig till en skida som är kortare än 178 cm. Skidorna som är till salu finns på Blocket - sök Göteborg och Telemark så hittar du dom där(bild på dom där). Dom verkar fina och obetydligt använda...så det lockar ju, men blir det svårt att åka på så är det ju ingen höjdare!!

Men en annat option har dykt upp:
En tjej säljer ett par telisar här på utsidan - "Black Diamonds Arc Ascent med Chili bindning, plattor och hälhöj. Längd 168 cm. Inköpta 2002."

De skidorna kanske är bättre lämpade?? Mest med tanke på längden...

Va grymt jobbigt det är när man så gärna vill ha nåt och har så dålig koll :)

Så frågan till er som läser mitt inlägg; är denna skida på 168 ett bättre köp än den på 178?? 168skidan är tydligen inköpt 2002/2003 och åkt på en del men går ett tag till enligt ägaren.

Haha - nu är jag villrådig, men hoppas såklart på bra råd!! Om nån orkar engagera sig och kolla in blocket och annonsen från 2005-11-09 här på utsidan...
//Linda
 
Prova runt lite...

Inom några veckor kommer det att vara testhelg i Stöten (Sälenfjällen) åk dit å prova lite olika skidor och längder om du har tillfälle.

Annars kan du ju hyra/pröva/byta nästa gång du är och åker. Ang utbudet av beg skidor lär det ju inte direkt bli färre att välja på en bit längre fram, så stressa inte med ett köp av ett par skidor du inte har provat. Min åsikt.

Att sedan nån annan älskar ett par skidor behöver inte betyda att de är rätt för dig även om ni har samma längd och vikt.

Mycket nöje med åkningen dock, å att prova sig fram till rätt skidor är ju en kul målsättning!

// Oskar
 
Jag tycker det är nästan omöjligt att svara på vilken längd som är bäst utan mer info, eftersom det beror på vilka mått dom har, hur hårda dom är och vad man vill åka med dom.
Generellt kan man nog säga att 168 borde vara mer lagom om du ska ha dom i pisten.

Men jag måste jag ta tillbaka mitt uttalande om Chilli-bindningen!
Jag blandade i ett förvirrat ögonblick ihop den med Cobran.
Chillin är inte konstruerad för höga, hårda pjäxor och håller inte för det... Fjädrarna töjs mycket fort, såvida inte vajern går av först.
Det senare hände mig 6 gånger på dom ca 100 dagarna jag åkte med Chilli!

Ditt första inlägg tolkar jag som att du har åkt ganska mycket slalom. Med risk för att vara tjatig: Bara för att det är andra bindningar på skidorna så är det inte helt annorlunda.
Har du åkte mycket skidor innan, så köp några du skulle kunna tänka dig att köpa som alpinlagg. Att du är nybörjare på telisarna tycker jag inte ska påverka så mycket, du kommer lära dig fort.

Edit: Håller med Oskar! Det finns inga råd som kan mäta sig med att teståka!
 
Jonas P; sa:
Vandrare: Hur kom du fram till dom måtten? ;-) Jag har två par skidor, båda skulle jag nog klassa som moderna, och dom är inte i närheten av dom måtten...
[Ändrat av Jonas P 2005-11-22 kl 21:59]

Tja, det är standardmått på randonéskidor (ja, massor av Fransmän åker som gudar på såna skidor :)). Flera halvgamla populära skidor ligger därikring, oftast är dom nån mm smalare, Salomon Xscream, Elan Stinger osv. Självklart ska man ha jättemycket bredare skidor nuförtiden om man ska vara rätt och inne, men ovanstående är helt OK att lära sig åka på.

Angående skidval så kan man få lite hjälp av resensionerna på http://www.freeride.nu/review eller här om man tittar på nyare skidor http://www.telemarkski.com/html/intro_tele_ski.html eller här: http://telemarktalk.com/phpBB/viewforum.php?f=5
 
Kan bara hålla med om att testa om du har möjlighet till det. Själv så kom jag ganska snabbt fram till (efter andra dagen på telisar) att jag vill ha lite längre skidor än min kroppslängd då jag med min åkstil tyckte att de skidor som de flesta uthyrare och försäljare rekommenderade(kroppslängd och strax där under) blev för instabila i högre farter. Mina nuvarande skidor som jag mestadels åker lössnö med är precis 10 cm längre än jag själv. Skidorna har måtten 120/82/105. Men som sagt var, allt hänger på åkstil och kroppsvikt i förhållande till din längd och hur mjuka skidorna är.

/John
 
Vandrare; sa:
Självklart ska man ha jättemycket bredare skidor nuförtiden om man ska vara rätt och inne, men ovanstående är helt OK att lära sig åka på.

Ja, ska man tro dom på freerides forum så ska ju skidor vara minst 100mm i midjan för att kunna köras i pist och jag hittade en som ansåg att en skida med 105mm i midjan var för smal för puderåkning.
Jag menade inte alls att de var för smala, undrade mest hur du kom fram till att de "antagligen" hade vissa mått...
Och svaret fick jag ju, visste faktiskt inte att det växt fram en standard...
Sen vet vi ju alla att randoné bara är franska för "kan inte åka telisar" :)

En bra allround pistskida borde vara kanon runt eller strax under 70mm. Inte bara att lära sig på...
Själv vill jag köpa ett par skidor som är runt 75mm i midjan, tror det är kanon som "varje-dag" skida för svenska pist- och offpist-förhållanden.
 
Mitt tips till det hela är att om man är fast i Telemarksträsket sats lite extra pengar och få en riktigt bra bindning och bra skidor. Men glöm inte bort pjäxorna, nästan viktigast för att telemark ska bli kul...

Jag gjorde en säsong i Chamonix förra vintern, jag bytte ett par trötta T2or till ett par special gjorda T1or som jag köpte på Foot works (vid Aguille de midi liften). Kan inte säga att jag ångrar mig. Tog två dagar att åka in dem och bli van vid dem, sedan blev jag fast dessa pjäxor kommer jag inte att släppa i första taget. De lade i en special sula som känns lite som gelé, men efter att ha haft på sig dem i 5 min är de formade efter foten och gåra åkningen behaglig...

Kan tipsa också om 7tm bindningarna... Hade två incidenter innan jag bytte som jag klarade mig ur, men där jag insåg att det kunde ha gått illa. Köpte tour varianten, mycket bra när man ska gå på hudar...

Gustaf
 
För långa !

Talade med Åsnes skidguru för en tid sedan:

Trenden både för Nordic och Telemark är allt kortare skidor. Gamla, vedertagna principer om längd + 25-30 cm för Nordicskidor har övergivits med hjälp av hårdare spann och dubbla spann.

Utvecklingen på rena teleskidor är den samma men då tack vare andra lösningar...

För långa skidor är en styggelse !

:)
 
Lissas; sa:
För långa !

Talade med Åsnes skidguru för en tid sedan:

Trenden både för Nordic och Telemark är allt kortare skidor. Gamla, vedertagna principer om längd + 25-30 cm för Nordicskidor har övergivits med hjälp av hårdare spann och dubbla spann.

Utvecklingen på rena teleskidor är den samma men då tack vare andra lösningar...

För långa skidor är en styggelse !

:)


Utvecklingen inom utförsåkning inkl. telisar har sedan ca -97 gått mot kortare och kortare skidor men de senaste två-tre åren stannat upp.
Den har till och med till viss del vänt de senaste åren...

Gustav: Köper man termo-innerskor behöver man inte ens åka in dom!
Och vad gäller 7tm så är det naturligtvis en smaksak, men det är de sladdrigaste bindingarna jag provat. Helt omöjligt att få kontakt med skidan med dom, även om den nya är mycket bättre än den förra modellen.

Det finns bättre bindningar med utlösnings-plattor än 7tm.
[Ändrat av Jonas P 2005-11-24 kl 16:22]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jhn Längd på telisar Telemark 4
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
haak Längd på skidor? Telemark 3
Sterling Längd på skidor? Telemark 2
Längd på skidor?? Telemark 3
mafr Lämplig längd på stavar ? Telemark 8
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
kjelken X-scream vilken längd Telemark 1
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.