Längd på telisar?

Hej alla skidglada!!

Är 170 cm och väger bortåt 55-60 kg, och är i köpartagen när det gäller telemarksskidor. Har ett par begagnade på G. Men har ingen aning om vilken längd på skidan jag ska ha. Någon som kan rekommendera? Jag är nybörjare, har väl åkt sammanlagt 5-6 dagar. (har åkt desto mer slalom)

Någon som för övrigt vet något om denna typ av skida & bindning som jag eventuellt ska köpa: "Telemarkskidor Dynastar Renegade Limited carving. Längd:178 cm. Bindningar Rottefella Chili med förhöjda bakplattor(ultracarve)"

Mycket tacksam för svar såklart :)!
//Linda
 
Vad är det för mått på skidorna, bredd altså? Om dom är någorlunda moderna så ligger dom nog runt 105-70-95, (topp-midja-bak) i såfall ska du som nybörjare ha ungefär samma längd som dig själv, så dom verkar lite långa. Men det beror helt på vilken skida det är. Ge inte för mycket för dessa skidor.... det finns massor att välja på på http://www.freeride.nu
 
Tycker inte man ska någon annan längd på telisarna än alpinlaggen.
Vad hade du valt för längd på dom om du skulle monterat dom med alpinbindningar?

Hittar ingen info om skidorna, men jag gissar att de är ganska smala och har kraftig midja med tanke på jätte-plattorna som sitter på.
För en sådan skida är de kanske lite långa, men går nog fint att åka på i alla fall.

Själv har jag de senaste åren åkt skidor som är runt 178-179cm, jag är 170cm/65kg. Men jag har främst åkt utanför pisten

Bindningarna är det inte mycket att säga om, Chillin är en helt ok allroundbindning.

Vandrare: Hur kom du fram till dom måtten? ;-) Jag har två par skidor, båda skulle jag nog klassa som moderna, och dom är inte i närheten av dom måtten...
[Ändrat av Jonas P 2005-11-22 kl 21:59]