Storlek av binding vid köp på nätet

Jag håller på att titta runt på nätet för att ev köpa ett komplett telis-skidor till bra pris. Jag vet ungefär vilka skidor jag vill ha. När jag ska välja bindning, i det här fallet Rottfella Cobra R8, så står det att man ska välja storlek. Två olika storlekar. Vad innebär det? Mina storlek på pjäxorna är 28 enligt paketet - annars runt strl 44. Något som jag bör tänka på?

Jonas
 
Det verkar stämma, att du ska den större av de två. 28 altså.
Den mindre bindningen är för tjejer eller för killar med små fötter.
Bindningen är nog i grunden likadan men byglarna är längre eller kortare. Mvh Markus
 
Vilket som...

Du kan välja vilken som av bindningarna, bägge kommer att funka för dig storleksmässigt. Du kommer dock ligga lite i maxområdet om du tar de korta. Men, vill du kunna dela skidor med tex. tjejen/polaren-med-mindre-fötter/barnen är det värt att fundera på de kortare. De långa ska gå att få ner till strl 41, men av erfarenhet vet jag att du inte får nån vidare spänst i dem då... Köpte själv de långa och har sedan bytt till korta, har dock mindre fötter än du.
// Oskar

Ps. För nätshopping av skidor/bindningar kan du kika här
http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_19_15&products_id=2321
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.