Storlek på pjäxor ?

Har ett par urgamla T2:eek:r med trötta innerskor, storlek 9, och fryser numera som en hund om fötterna...Jag tänkte att 9½ borde funka bra och fick prova ett nyare par 9½, men dock begagnade. Till min förvåning fick jag i ett par riktigt tjocka sockar extra, och ändå satt inte pjäxan fast på foten trots att jag våldade igen spännena. Tydligen är ytterskon till 9½ samma ända upp till storlek 10½ eller 11 ?, medan ytterskon till 9 är samma till storlek 8-9. Någon som haft samma problem ? Ska man kunna slippa frysa i ett nytt par T2:eek:r storlek 9 med termoinnersko ? Sitter 9½ med termoinnersko bättre kring foten än samma sko med vanlig innersko ? Jag har nog ganska smal fot som passar i Scarpa, någon som haft samma problem och blivit lycklig i ett par Garmont?
 
hela grejen är att ett skal går över två storlekar, vill man ha mycket plats så tar man den större av dem.
10.5-11 är en strl tex (tror jag det var)
Med en thermoinnersko så kommer du nog inte att frysa, möjligen så kan det bli trångt om tossingarna.
- anders
 
Jo, men...

Jo jag fattar ju att jag kan gå upp en halv storlek, men problemet verkar ju vara att den pjäxan känns som om den vore två storlekar för stor. Det måste väl vara så att om ytterskon är samma för två eller tre storlekar så varierar tjockleken på innerskon, alltså att den minsta storleken i ett av dessa storleksintervall är tjockare än innerskon i den största storleken. Är det då så att en tjockare innersko med tiden går ut sig mer än vad en tunnare innersko gör ? Mina gamla innerskor har inte blivit rymligare, men skon som jag provade som ju skulle vara en halv storlek större kändes hopplöst för stora. I så fall vet man ju inte riktigt hur skon kommer att kännas efter en säsong även om den känns bra i affären...
 
När jag köpte mina t2 (förra säsongen) var det så att yttersaklet var desamma var olika för varje hel storlek 10 och elva är olika storlekar medans 10 och 10 ½ (tror jag det var) är samma ytterskal. De man gör är olika innerskor som är olika tjocka. Alpingaraget där mina är köpta dog inte inn halvstorlekar för att de töjde sig snabbt och blev då lika stor som en halv storlek störr. hoppas det blev begripligt. de lättaste sättet att hitta rätt storklek är förstås att pröva de olika storlekarna.
 
Tack.

OK, tack för svaret. Storleksintervallet har nog ändrats till senaste årsmodellen, men visst är det lite trist att innerskon ska gå ut sig ? Om man har T2:an till piståkning vill man ju inte att den ska bli stor och sladdrig efter en säsong. Har Garmont och Crispi samma problem med innerskorna ?
 
Alla fötter

Det är inte så att dina gamla var dom gamla 2-spännes och dom andra var 3-spännes? De senare är nämligen mycket bredare, så att dom ska "passa alla". Dom gamla satt som gjutet på mig, dom nyare var aldeles för stora.

Men, nu finns det ju thermoinnerskor, så jag har gått över till Garmont.
 
Garmont ?

Jo, så var det. Jag tänkte nog att den nyare modellen borde vara stabilare (och ha bättre innerskor ?), men så var det inte. Menar du att Garmonts thermoinnerskor inte går ut sig på samma sätt ?
 
Ursäkta om jag lånar tråden för en konverteringsfråga.

Om jag har storlek 42 i svedalas gamla hederliga storleksangivels; -Vad motsvar det då i "mondopoint"? Hittade nån storleks guide, men den var lite förvirrande. Kan det bli 26,5 MP ?

Om jag överväger Garmont EnerG G-fit, kan det bli rätt storlek med 26MP då? Går det att prova skon "på ett ungefär" innan man termoformar dom eller är det det första man måste göra för att få på dom på fötterna?
Tack på förhand!
Jörgen
 
Beror på vilket märke du ska på telispjäxan.
Om scarpa så motsvarar 42 stl 28,5 ca stl 9 om du har små 42 går kanske stl 8.

Om garmont så motsvarar 42 stl 27,5

Det är många som har köpt bort sig i storleksdjungel på garmont-pjäxor.

Inte heller helt enhetligt mellan märkena....
[Ändrat av qwert 2006-03-23 kl 19:34]
 
Mät foten

Mondopoint-systemet är inte men borde vara enkelt, ställ foten med hälen mot väggen, mät avståndet fram till stortåspetsen (eller andratån om du har såna fötter) så har du ditt skomått i cm eller mondopoint. problemet tycks vara att skofabrikanterna översätter detta mått olika till de storlekssystem vi är mer bekanta med. Det bästa är nog ändå att mäta upp foten i MP-mått och sen kolla med butiken eller via nätet vad detta mått motsvarar i UK eller europa-mått. Du bör lägga till ca 5 mm, alltså ½ MP om du köper pjäxor, åtminstone rekommenderar Telemark-Pyrenees det.
 
OK... fram med måttbandet... hälen mot väggen och... 26,5cm till stortåspetsen (med ett par tunna bomullsstrumpor på). Telemark-pyrenes brukar väl ha god koll, så ett par 27:eek:r då alltså?

Jag har inte kollat in dom där termoinneskorna, går det att prova dom innan termoformningen? Funkar dom som en innersko, vilken som helst, fram till termoformningen?
/Jörgen
 
skostorlek

Beträffande storlekar på respektive modell.
Scarpa har storleksbrytning på halvnummer. Alltså 27,5 till 28,5 är en storlek.
På normala dojor är ju 27 en storlek och 28 nästa. Osv
Jag har inte erfarenhet av telemarkskor men väl Randonneskor och har både haft Scarpa som jag övergett och övergått till Garmont.
Termoinnerskor är kanon, men har sina nackdelar.

1. innerskon har ingen gummisula och kann alltså inte användas som "hyttsko"

2. Yttertyget på innerskon är av ganska dåligt. Mina Denali innerskor i och för sej första modellen Scarpa hade med Termo var av riktigt dålig kvalitet och det slets snart hål vid nitar och dylikt från skalet. Förmodligen är slitaget större vid mycket uppförsgång med löst knäppt sko.

3. Termoinnerskon bli större efter användning än en normal innersko. En traditionell innersko är även betydligt hårdare i sej och styvar upp ett mjukare skal.

Fördelar.
Varma som attan, betydligt lättare och inte minst har ett större register för illa passande skal.

Men när jag köpte mina Garmont Adrenalin av ett riktigt pjäxproffs i Frankrike mätte han noga min fot och efter att han fått klart för sej var jag normalt hade problem och hur jag använde skon lästade han skalet dels i tåboxen och slipade av, tunnade ur skalet i vristpartiet så plösen bättre stämde överens med skalet.
Enligt hans bestämda uppfattning fick en sk gåsko inte vara för kort. Med löst knäppta skor vid uppförsgång tar det inte lång tid för att få blånagel om skorna är för korta. En något lång sko med tajt passform i övrigt är att föredra.
Sen värmde han inte skon!!! Tvärs emot vad alla påstår att man skall göra. Först skall dom köras in.!!
Jag körde in skon i några dagar med de tunnaste strumpor som fanns.
Därefter värmdes dom med entast en damnylonstrumpa på föten. Och naturligtvis med den tjocka tutan på tårna får att få tårum.
Perfekt.
Efter en säsongs ca 30 dagars användning har jag nu fått gå upp i strumptjocklek till medium.

På mina gamla Scarpa som värmdes vid köpet kunde jag vända fötterna i efter ett par veckors åkning.

Vill man komplettera en vanlig sko med termo finn ju flera fabrikat att få. Conformable har flera modeller och det finn även en annan Fransk tillverkare tyvärr har jag inte namnet. Men Conformable är av bra kvalitet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
nielsjonas storlek i us Telemark 1
bindningar och storlek. Telemark 2
storlek Scarpa Telemark 4
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.