Toppturer vid Okstinderna?

Jag kan rekommendera Högtuva, som ligger norr om Mo i Rana och närmare Svartisen än Okstindane. Man åker E6, viker av förbi flygplatsen och kör tills vägen slutar. Sen är det en lagom dagstur med fin utsikt över de nämnda massiven, samt även öarna De sju systrarna
Det hela avslutas med fin utförskörning på hemvägen.

När det gäller Okstindane har jag bara gått där på sommaren. Turistinformationen i Mo i Rana har nycklar till Turistforeningens stugor, av vilka det finns flera i området. De kan också ge info om Hemnes Turistforenings aktiviteter i området, bla brukar man ordna turer upp till och på glaciären på vårkanten, och en del tältar där för att göra toppbestigning av Oksskolten dan därpå.
 
Okstinderna är ett häftigt massiv. Jag har varit dit på två påskturer. Den första gången snöade det under de tilltänkta toppdagarna, så vi blev kvar i björkskogen, men under den andra turen fick vi en underbar tur upp på Okskolten i strålande solsken.

Flera av de andra topparna såg väldigt lockande ut, så
jag vill tillbaka någon gång.

Det behövs nog alpin klätterutrustning till de flesta topparna. Vi tyckte det var skönt med stegjärn&isyxor under den brantaste delen av Okskolten, även om vi mötte ett norskt par utan. Med andra snöförhållanden kan det säkert vara nödvändigt. De flesta andra topparna i massivet är brantare.

För att ge sig ut på glaciären ska man naturligtvis ha kundskap om glaciärvandring.

Lite info om Okstindarna finns på hemsidan:
http://home.online.no/~oe-aase/fjellsport.htm

/Ylva
 
Suveränt ställe!

Jag har varit där flera gånger på påskturer, senaste gången med Ylva. Det är ett underbart ställe. De flesta toppar kan tas utan klätterutrustning vid normala förhållanden. När jag och Ylva var där var det enligt min erfarenhet extra isigt, och stegjärn kändes bra vid bestigningen av Oksskolten. Jag har dock gjort den toppturen flera gånger utan stegjärn. Även Okshornet är ganska lättbestigen från norr (från passet mot Oksskolten). Ner tar man med fördel Charles Rabot-breen, en höjdare för utförsåkning..

Kontakta mig om du vill ha fler tips.

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.