storlek Scarpa

harry

Gäst
Hej
Jag funderar på att köpa mig ett par Scarpa T1. Dock vet jag inte vilken storlek jag skall ha. Man ser massor av annonser där folk har köpt för stora. Det är en väl dyr erfarenhet.
I skor har jag ca 45. Det beror på vilken sort av sko. Jag har provat ett par T1 i affär men de kändes trånga i denna storlek. Jag är klart känslig för för små skor.
Kan någon hjälpa mig med något bra tips. Scarpa går inte att hyra inärheten av mig.


mvh
Harry
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Skall sitta tajt utan att klämma!

Innerskon i en plasttelispjäxa töjer sig på samma sätt som en alpin innersko. När du provar skon i butiken skall den därför sitta mycket tajt, men utan att klämma. Efter första dagen i bergen kommer innerskon att forma sig efter din fot och bli riktigt bekväm om du köpt rätt storlek. Har du köpt för stor pjäxa kommer den att töja sig så att din fot inte får ett riktigt stöd och rör sig i pjäxan, då blir varken utför- eller uppförsåkning rolig...


I butiken väljer du den minsta pjäxa du kan få på. Använd bara en normal skidsocka på foten. Börja med att spänna åt de övre spännena kring benet och tryck benet framåt mot plösen, på detta sätt får du i hälen ordentligt. Spänn därefter åt lätt kring foten. Är storleken den rätta skall foten nu sitta som i ett "skruvstäd". Hårt men det får absolut inte klämma någonstans.


Behåll pjäxorna på och "stövla" runt i butiken i en halvtimme. (Ta en titt på alla fräcka skidor och kläder...) Känns pjäxan fortfarande bra är förutsättningarna goda att den kommer att fungera på berget också!


Lägg gärna ner tid på att prova pjäxor i olika storlekar och skilda märken. Den skiljer mycket på hur olika märken bygger sina pjäxor. Välj den modell som passar din fot bäst. Om märket blir Scarpa, Crispi eller Garamont spelar mindre roll bara den passar din fot! Varning dock för Garamont Gara som tidigare (vet inte hur det är nu...) haft en riktigt sunkig innersko som töjt sig väldigt mycket. (Gäller inte Garamont Super G som har en mycket bra innersko.)


Lycka Till!


MVH/MM
 

gunnarh@telia.com (Gunnar H)

Gäst
Pjäxor kan bli för små också...

Hej!
Jag köpte ett par Garmont Gara i våras. Då jag hört många varningar angående att innerskon töjer sig köpt jag en TAJT sko. Den satt hårt på foten och det kändes rätt i affären. Men efter en och en halv dag på berget insåg jag mitt misstag. Den var för kort. Nu sex månader senare har jag fått en ny stortånagel och skall köpa mig ett par nya pjäxor,en halv cm längre. Tilläggas skall att jag inte har smala fötter utan tvärtom. Köp tajt men se till att du får plats på längden.
MVH. Gunnar
 

Urban

Gäst
Storlek scarpa

För att ytterligare förvirra bör du kolla vilken storlek det är på plastskalet. Det är nämligen så här (har varit i alla fall)att scarpa har samma plastskal till tre olika storlekar. Éx 9 1/2, 10 och 10 1/2 har samma plastsko det är bara innerskon som ändrats i storlek. Detta gör att skorna töjer sig olika beroende på vilken storlek du har. Har du 9 1/2 (som jag skrivit ovan)kan den töja sig mer än om du hade 10 1/2 i storlek. Detta gör att om du känner att 10 är perfekt kanske du sk välja 9 1/2 för den töjer sig en del. Provar du och tycker att 9 1/2 är perfekt så skall du inte ta strl 9 för den kommer inte att töja lika mycket då plastskalet är mindre. OBS! nu vet jag inte om det är detta intervallet som gäller det kan lika gärna vara så att det är 9, 9 1/2 och 10 som är gränsen, dvs 1/2 nr förskjutet på storleksindelningen.
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Viktigt påpekande!

Du har rätt! Jag glömde av att nämna detta fenomen... Mycket bra att du påpekade detta! :)


Det kan också vara så att själva skaftet görs i färre storlekar än foten. Dvs. samma skaft kan användas på flera fotstorlekar. Det är alltså fullt möjligt att innerskon är av storlek 9 1/2, foten av storlek 10 , och skaftet märkt med 9! Så nöj dig inte med att titta på storleken på skaftet utan titta på vad det står i fotdelen och jämför med andra storlekar...


MVH/MM
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.