Scarpa T1 el. T2

Hej

Ska upp til riksgränsen över en helg och tänkte passa på att pröva på telemark (för första gången). Uthyrningstjejen frågade om jag skulle ha scarpas T1 eller T2. vad jag sett så är T1 högre och stabilare. Jag är 187cm lång och väger 92 kg. Vi ska bara åka i pist alt. puder beroende på hur duktig jag hinner bli.

Tacksam för svar: Magnus
 
T1

Hej!
Mitt råd är att absolut köra på T1:eek:rna!
Har själv ett par T2:eek:r och de fungerar super somtoppturspjäxa, men i pist (ett par ritkigt gamla med enbart 2 spännen) är de för låga och veka. Eller så är jag för klen vilket nog kan vara sant - dessvärre!
MEn T1:eek:rna är gjorda för mer pist och off-pist åkning. T2:an är tänkt som en kombinations pjäxa som gungerar överallt, men inte optimal någon stans direkt. Som sagt T2:an är en schysst toppturspjäxa, men hade jag haft en T1:a hade jag kört på den som toppturspjäxa också. Det är gött med stabilitet!
kör så det ryker!
 
T1

Har åkt på ett par garmont med två spännen en gång tidigare innan jag köpte ett par T1:eek:r och skillnaden var enorm. I alla fall när man åker pist, och speciellt om man är nybörjare som jag är. T1:eek:rna är väldigt mycket stabilare för att nämna en av fördelarna. Dock är det ju aldrig fel att prova att åka i ett par T2:eek:r så får du se om du märker någon skillnad.

Ha det så kul!
 
tenkikträning...

Det finns ju en teori om att det är bättre med låga/mjuka pjäxor när man börjar med telemark. Argumentet är att du inte kan fuska med tekniken lika mkt som med ett par hårda/höga pjuck. Att det är lättare att åka på de hårda är inget snack om, men de låter dig även fuska en hel del. I lågt/mjukt får du vara mer medveten om viktfördelningen beroende på underlag, kantställningen av skidan och valet av kroppsposition. Ditt val, snabbt igång eller mer fokus på att lära tekniken. Sen är väl iof inte T2orna SÅ mjuka.
Mycke nöje!
// Oskar
 
Nya T2 är väl i stort sett lika styva som äldre T1. Köpte själv nya T2 i nu i vintras och blev faktiskt ganska missnöjd, jag tycker faktiskt de är alldelens för stela...Bra med nya T2 är iaf att den har hyfsad steglängd vilket är bra på toppturerna.

Stelare pjäxor tycker jag kan vara bra om det är taskigt före, bristande skare, genomslag eller annat. Annars föredrar jag mjukare pjäxor så man åker mera på balans och korrekt tyngdplacering, jag tycker inte det blir samma känsla(eller utmaning) med stela pjäxor.

Vad gäller stelt/mjukt eller högt/lågt på pjäxfronten så finns nog vare sig någon gyllene medelväg eller något som är rätt eller fel. Var och en får prova sig fram och sedan vara sin egen profet.
 
Gott om stöd

Hej
Jag äger ett par av varje sort (T1-T2) Har haft mina T1or i ett par år och kanske lite drygt 50 skiddagar och mina T2or i år. Köpte T2orna med tanke på toppturer då jag tycker att T1orna är erbarmligt dåliga att gå uppför med. De är tunga men det kan man stå ut med med hänvisning till stabiliteten nedför men de ger också dålig steglängd på grund av det stela skaftet som inte rätar på sig helt med mindre än att man trycker skaftet bakåt med underbenet. Det jag märkt dock är att de nya T2orna ger utmärkt stöd utför. Med min form av teknik och åkning ger de mig 100% av det stöd jag behöver. Skidåkning handlar ändå inte så mycket om att hänga i skaften. Vill påpeka att jag är en normalåkare i både pist och offpist. Jag åker inte jättefort i brant pist och snörännor lockar mig inte. En bra sak med T2 som jag inte tänkte på innan är att den har mjukare flex i bälgen under tån. Visade sig vara bra för min teknikutveckling. Ärligt tror jag att det blir lite användning för T1orna i fortsättningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.