Scarpa i Italien?

Har ett par huvudmål i vinter. Å ena sidan att äntligen skaffa mig T1- el T2:eek:r och å andra sidan att använda dem. Ska till Alagna v 4 (såg att nån här åker v 3) och jag hade för mig att scarpa görs i Italien och att nån jag kände köpte såna till vrakpris i Suedtirol för några år sedan. Är det nån som vet om man kan få dem billigare därnere?
Eller i Argentiere? Ska dit v 7.
T1 st 8 sitter som gjutna om man bortser från längden, där jag går emot lätt därfram, även vid framåtflex. Töjer de sig framåt också? (Jag har fattat genom forumet att de töjer sig en del åt sidan.) Eller bör jag till varje pris undvika att gå i med tårna?
 
Jomenvisst kan man köpa billigare i Italien. En biltur till Guiseppes lilla butik i byn Villeneuve som ligger ca 7 km kilometer från Aosta.
 
Mannen har allt!!! Han har ett förråd som är det största jag sett! Hylla upp och hylla ner med scarpa. Jag har köpt T1 racing och Denali hos honom. Tyvärr har jag dåligt minne men jag tror att Denalin gick på 2000 kronor. T1 race kommer jag inte ihåg. Men det är billigt, dessutom går det utmärkt att pruta (vilket inte funkar i svenska butiker).

Tyvärr pratar han dålig engelska men det går att kommunicera. Jag har t.o.m pratat telefon med honom.

Jag tror att någon släkting jobbar på Scarpa butiken och det är därför som han har bra priser. Han hjälpte även till med att byta ut utslitna spännen i sin verkstad!

Hans butik är inget man kör förbi och det krävs vägbeskrivning. Jag gör ett försök:

- Du kommer från Aosta.
- Kör mot Villenueve
- Tippar att det är ca 7-10 km från Aosta
- När du passaerar Villenuevs stadsskylt (det är egentligen en liten by) så var beredd.
- Om jag inte minns fel så sluttar vägen sedan utför.
- Till vänster (i körriktningen) så har du en flodfåra (ca 50 m bred).
- Håll utkik efter en bro över till vänster in i gamla byn.
- Bron är tydlig.
- Kör över bron och till höger finns en parkering. Ställ bilen där.
- I parkeringens förlängning finns en flack trappa. Knata uppför den.
- Följ den lilla gatan i trappans förlängning ca 100m.
- På höger sida finns en skobutik med gulgrön skylt. Då är du framme.
- Kliv in och fråga efter Guiseppe. Säg att du känner galna svenskar så blir han glad.. :)

Jag lovar att det är värt en utflykt. Hans butik är så känd att folk åker ändå från Serre Chevalier.

Lycka till!
 
Skall du till Alanga kan det vara omstandigt att ta dig till Aosta. Det finns butiker en snabb resa ner i dalen som saljer Scarpa och Garmont for drygt 2500 (priser i varas) och om du har tid (inte SA langt) kan jag rekommendera Longoni Sport i Milano: Ett PARADIS for prylnissar med sovsackar, talt, klatterutrustning, skidor och pjaxor... Verkligen ALLT i uteliv och med bra priser. Affaren ligger ut mot Monza och ar gigantisk. Kan vara lattare att ta sig hit an till Aosta och dessutom far du se Milano som ar ganska trevligt!
 
ok!
det blev till sist gressoney vi hamnade i och därifrån är det väl inte såå långt till aosta om jag förstod kartan rätt. å andra sidan flyger vi ju till milano, så dit kommer jag ju. men hur hittar jag shopen?
är nån av de där affärerna i dalen i gressoney möjligtvis?
 
gresoney - aosta tar en stund. Ser inte så långt ut men det är en slingrig väg. Väl nere i dalen så är det 110 som gäller.

Med vår folkabuss var det en dagstur att åka t/r Aosta. :)
 
så det betyder att jag måste ta ledigt en skiddag för att hinna dit i princip? eller hinner man dit på kvällen efter att liftarna har stängt?
är det nån som vet om det finns vettiga shoper i gresoney? och förresten, hur är det skidområdet, alla talar så lyriskt om alagna, men g. är bara nåt man tar sig igenom på sin fantastisk lössnötur genom systemet...(?)
bör man ta sig över till alagna för att åka där?
 
Jag tror INTE att du hinner dit på kvällen. Även om du står på så tror jag att det var ca 20-25 km slingrig bergsväg. Även om du har en bra bil så tar det en stund. Men de har ju öppet längre än Sverige. 20:00 om jag inte minns fel, så om du drar halvtidigt så kanske det funkar.

I Gressoney Trinite finns EN sportbutik och den var inte imponerande. Det fanns en by ett par kilometer ner i dalen och där fanns fler butiker.

Att åka över till Alagna kan väl vara något. Det finns faktiskt väldans fin åkning där. Att ta sig över dit är inget problem, däremot är det lite lurigare på tillbakavägen eftersom det är offpist tillbaka.

Ovanför liftstationen (i gamla lifthuset) i Gressoney Stafal fanns en liten speceributik. I den hade de en bok som heter Powder Rosa (en liten pocketbok). Köp den! Den innehåller ALLA offpiståk i området. Med kartor, svårighetsgrader etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.