Scarpa T2

Nån som kan ge råd när det gäller att forma om ett par Scarpa T2:eek:r ? Har ett par strl 10 som funkar hyfsat förutom det att dom klämmer på "lill-tå sidan" av foten. Anledningen till att det är ett problem är att dom är lite för stora på längden men för smala på bredden, och hur i allsin dar gör man då ?
Har provat med sockar i olika former, men det är då "klämmet" på sidan uppkommer, och har jag pjäxan lösare åtspänd så tappar man känslan ( och kontrollen) på skidorna ?
Har även provat mindre storlekar (9:eek:r) på T2:eek:r men fodret (linern) är för små.
Nån som har råd att ge eller är det kört ( =köpa nya/andra pjux?)

/Anders
 
Mina T2:eek:r tänjde ut sig åtminstone en hel storlek(innerdojjan) efter en säsongs åkande. Från början satt de tight med en väldigt tunn strumpa, nu har en vanlig strumpa plus raggsockar och ändå sitter de i lösaste laget...

Så antagligen ger sig ditt problem efter du har åkt med pjäxorna ett tag.

Mvh C
 
Jo, har läst om det på andra ställen (bl.a på http://www.telemarktips.com/forums/Telemark_Talk )men problemet är att jag kan bara åka ett eller två åk, sen så är det massage av yttersidan av foten för att kunna åka mer..
Har läst lite inlägg, på ovan nämda site, om custom liners. Som jag förstår det så byter man ut orginal fodret, till foder som är anpassade speciellt efter ens fot. Något som du (eller någon annan) vet någonting om ?

/Anders B
 
Tänja ut

Pjäxor måste vara väldigt tajta när man köper dem, om man inte vill kunna rotera fritt i dem efter en säsong. Hur mycket har du använt dem? Du kanske får ge dem några veckor till att anpassa sig på.
Hur mycket du kan tänja innerskon beror nog också (tror jag) på vilken storlek du har. Flera storlekar har ju nämligen samma yttersko. Är innerskon lite i förhållande till ytterskon borde man kunna tänja ut den mer.
Sen är det väl så att Scarpa har smal läst på sina pjux. Bredast tror jag att Garmont har, och Crispi ligger någonstans där emellan.
/R

(Fan! Måste ni börja tjata om telemark mitt i sommaren? Man kan ju få abstinens för mindre!!!)
 
Jag har åkt "halva" säsongen med dem...hade tyvärr kontakt med en ilsken fjällbjörk i Hemavan -> ofrivillig paus i 3 månader, men jag skulle uppskatta att jag hade 15-20 dagars åkning i dem.
Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, så är problemet just att dom är för smala men samtidigt så är dom inte för små (eller korta kanske är ett bättre ord).
Hmmm jag börjar fundera allt mer på att kolla in ett par Garmont eller Crispi...

(Sorry för att jag tagit upp denna tråd, men min ofrivilliga konvalescens i våras har lett till att telishungern är ovanligt stor, trots att vi är inne juli månad *suck*, får väl hoppas att flugfisket i sommar kan minska lite av symtomen =) )

/Anders B
 
Forma om ytterskon

Jag vet flera som haft samma problem med slalompjäxor och löst problemet genom att värma ytterskon och pressa ut den, men dom har fått hjälp av erfarna bl.a. hos Lang (Duveds skiduthyrning) i Duved.

Angående abstinens förresten är det väl bara att sticka i väg till Norge och åka, typ Juvass eller Stryn, så slipper ni längta till vintern.
 
Stryn ?

Tack för ditt råd.
Ska försöka att kolla upp med mina lokala (o)förmågor om de kan hjälpa mig med T2:eek:rna, men på nåt konstigt sätt så tycker de att det är sommar och inte riktigt läge... =(

Har läst att Stryn inte är så intressant efter Midsommar?, men det kan ju kanske vara ett alternativ...men jag tror att det blir att vänta ändå, det är lite väl långt mellan Luleå och Stryn

/Anders B
[Ändrat av brook 2001-07-03 kl 20:31]
 
Bredda plasten / ändra vecket

Jag hade ett liknande problem på gamla T2:eek:rna, de hade två veck som var lika, inte ett större och ett mindre som nu...

Jag lade plastskon i mycket varmt vatten (från kokande ner i en hink). Lät skorna ligga där i 10 minuter. Sen var det bara att börja modelera.

Band fast pjäxan med ett 5 mm spektra repsnöre runt en planka (eg en bänk). Dra åt efter behov. Sedan böjde jag upp pjäxan och lade en kloss under hälen. När skon böjs expanderar den som bekant på bredden. När plasten svalnar har den ändrat form.

På så sätt ändrade jag att skon vek sig vid det främre vecket till det bakre. Funkade utmärkt.

Lycka till
 
Oscar, tack för ditt råd.
Jag ska ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska göra med mina T2:eek:r, men mest troligt så dyker dom nog trots allt upp i en Prylannons framåt hösten =(.

Böj på knäna och tuttarna mot träsket !

MVH Anders B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.