Utrustningstips Scarpa T3

Hej!


Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av Scarpas nya sko, T3. Jag köpte ett par precis innan en resa till Lyngen
och jag hade i princip ingen tid att gå in dem.


Ändå fungerade de helt superbt redan från första dagen och några kvalitéer som jag vill peka på är följande:


När man ställer om dem till "vandringsläge" blir de verkligen
mjuka i lästen, inte bara flexibla som T1 och T2.


Eftersom skon inte är lika hög som de förra modellerna har
de gjorts lite mjukare i tån vilket gör underverk för känslan. Man slipper också det där "T2-klämmet" över tårna ...


Deras låga profil gör dem ypperliga att sparka steg i snön med vid branta klättringar utan stegjärn.


De har ypperligt hälgrepp även när man har dem helt uppknäppta
vilket är skönt vid skidbestigning.


Den enda nackdelen jag upplevde var att de var lite hårda mot smalbenet men det var inte värre än att det räckte med att tejpa för att undvika skavsår. Detta räknar jag med att det ger sig vid längre användning.


Jag använder dem på ett par TUA Mega MX med Riva 3 binding utan plattor och tycker de ger fullt godkänd stabilitet. Nästa år planerar jag dock att komplettera med 30 mm plattor för att få ut lite sportigare åkning ändå.... Man är ju ändå i pisten oftare än man vill... eller hur?
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Skeptisk till 30 mm plattor !

Hejsan !
Jag tror knappast att du behöver 30 mm höga upphöjningsplattor. Jag kör själv med Rottefellas 12 mm Telespacer och det räcker gott och väl till mina K2 Piste Off (mått 85-65-75), vilket räknas som allroundmodell och Scarpa T2.


Jag antar att TUA Mega som du kör på inte är någon extrem carving-modell. Du får nog svårt att utnyttja 30 mm upphöjningsplattorna med låga Scarpa T3.Att kanta skidorna är ju lättare med en högre pjäxa.


30 mm upphöjningsplattor tycker jag kan vara aktuellt möjligen om man har T1 och carving-skidor och enbart avser att köra pist.Så höga upphöjningsplattor leder nog lätt till problem vid off-pist-kartongsnöförhållanden då skidorna lätt vill svänga iväg själv/och/eller fastna.


Vill man gå en del toppturer så räcker nog betydligt lägre upphöjningsplattor. Är det fasta snöförhållanden kan nog 30 mm fungera.


Instabilitet vid höga farter kan uppträda vid användning éxtremt höga upphöjningsplattor har jag hört, (ej upplevt själv).
Telishälsningar, Mats Frank, Umeå.
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
T2 bättre för utförsåkning/skidbestigning

Hejsan Niklas mfl !
Håller med om att Scarpa T3 är säkert rätt bra men vill man få ännu bättre utförsegenskaper så är T2 att rekommendera för skidbestigning.


Jag har åkt en mil på platten i anmarsch till Västerbottens högsta fjäll, Norra Sytertoppen (1767 m.ö.h)med mina T2 och det fungerade jättebra.


Jag upplever förövrigt att även T2 sitter hårt åt om smalbenet.Klämmet över tårna som Niklas påstår har jag inte upplevt.
Hälsar, Mats
 
Överdrev lite :)

He...


Jag kanske överdrev lite vad det gäller platthöjd... Ska satsa på ett par 12 mm plattor istället. Tack för alla reaktioner!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.