Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown

Har sedan ganska många år trivts med ett par Fischer Europa 99 med Crownbelag för dags och långturer i flackare fjällterräng mm. De är 210 cm och ganska rakt skurna med bredderna 65 55 59 mm.

Men sedan ett par år har jag också ett par njutarlagg Scotty Bob 178 cm telemark carvingskidor för toppbestigningar och utförskörningar.

Förra året så bytte jag ut mina utslitna gamla turåkarpjäxor mot Alfas Salomon BC-sulförsedda Skarvet och bytte därmed till Salomons manuella BC-binding på mina gamla E99.

Men då insåg jag förstås också hur svårt det är att få runt mina gamla E99 i telissväng.

Blev mycket sugen på att gradera upp till Fisher E109 med breddmåtten 78 60 70 mm när jag såg hur pass bra de fungerade för 3 kamrater i Kebnekaisefjällen i våras.

Men vad skall man i så fall välja för längd på skidorna? Jag är 175 cm lång har korta ben och väger ca 85 kg.

Skidorna finns i längderna 168, 178, 188, 198, 203 cm se http://www.fischer-ski.com/en/ och klicka på backcountry.

Fisher har också lite bredare liknande skidor men dessa kanske är mera nybörjarskidor? Klicka på S-bound Boundless Crown verkar mest intressant för mig men vilken längd?
Längderna är 159, 169, 179, 189 cm och skärningen 98 - 69 - 88 borde vara mera lättsvängda men trögare på platten.

Någon som har jämfört dessa med E109?

Någon i Stockholmstrakten som har någon av dessa med Salomons BC-bindingar och som kan tänka sig att låna ut skidorna för en test?

I så fall får du förstås testa mina Scotty Bob om du har lämplig pjäxa.

http://www.scottybob.com

Thure
 
Vill bara dela med mig av ett felköp som kanske kan ge dig någon tanke:

Inför vårens stugtur runt Keb siktade vi på att gå lite mer upp och ner, och köpte därför "Salomon X-access" skidor (eller något liknande). De är 145 cm långa och ca 100-70-90 (minns inte exakt) och förutrustade med automatisk BC bindning.

Problem:
1. Trots relativt stadiga BC pjäxor kunde vi inte "kanta" skidorna. På skarig skrå och sidolutande skoterspår gled vi med trötta vrister sidleds ned för backen. Tänk dig verkligen för så att pjäxans stadga matchar skidans bredd. Kanske kan åkarens vriststyrka och skidans vridstyrka påverka problemet.

2. Mjukt spann och vallningsfritt belag gav oss mycket motion på korta distanser. Vi orkade inte ta de roligare sträckningarna mellan stugorna utan slet i dalarna och längtade efter E99orna.

3. De var inte alls så lättsvängda som måtten fick mig att tro.

Fördelar:
1. Billiga. Nu förstår jag varför de reades iväg i USA för ett par hundralappar mer än vad bindningarna kostar i Sverige!


Ett par vallningsbara E109or skulle bli mitt val idag.

Lasse
(Trivs bra på både vallningsbara och vallningsfria E99or men skull också gärna hitta något lite mer lättsvängt.)
 
Åka skidor i fjällen

Har gått en hel del på tur i fjällen vintertid. Förr med läderpjäxor och 75mm rottefella. Stålkanter och dubbelspann. Det var denna utrustning jag lärde mig "telemarka" med (innan jag köpte T1 och pistskidor). Funkade bra till turer med fullpackning men det gick ju aldrig att "åka" skidor med denna utrustning. Sen ett par år har jag haft ett par Salomon XA Raid pjäxor (BC (=XA) bindning) och även testat denna pjäxa med ett par stålkantade turskidor i fjällen. Funkar att gå på tur med, funkar dåligt utför och det går fortfarande inte att "åka" skidor med denna utrustning. Har parallellt med denna utrustning alltid haft löparskidor och skate skidor jag använt vid motionsåkning.
På senare år när jag varit uppe i fjällen har jag bara använt mina skateskidor och jag älskar dom!!! Jag har inte provat gå turer med fullpackning med dom, men för dagsturer/stugturer tycker jag att de är oslagbara. Lättare och enklare att "gå" med än tunga skidor. Går suveränt att "åka" skidor med (finns det något bättre än att svischa iväg på skaren / leden). Ger BÄTTRE stadga utför än mina stålkantade turskidor med BC bindningar (okej, inte som T1:eek:rna och pistskidor men ändå). Har även varit iväg på några enklare toppturer med skateskidorna, funkar bra. Tänker skaffa stighudar till dom denna säsong. Skulle vilja påsta att jag tar mig fram dubbelt så effektivt med skate skidorna jämfört med turskidorna (hastighet/energiåtgång). Jag orkar med längre turer och kommer fram piggare.
Enda nackdelen som jag ser det är att bärigheten kan vara lite sämre än hos breda turskidor...
Är det någon annan som har liknande erfarenheter som jag av skateskidor i fjällen. Jag känner att jag vill "missionera" lite (hoppas ni inte misstycker). För mig är lätta skateskidor den ultimata cruiseing utrustning för fjällen...

"Drömutrustningen" i dagsläget: Alfasko hafjell, Fischer Pacer Skate (har dock ej testat just denna kombination själv).
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2005-09-26 kl 11:10]
 
öringen; sa:
Men när det inte är skare/finns leder då?

Jag har varit ute i obanad terräng (både i skogen och till fjälls) med skateskidorna. Sämre bärighet, javisst. MEN ändå alltid lättare att ta sig fram, liksom. Jag tror att det är lättheten och smidigheten i utrusningen som gör susen.
 
Re: OT skating

Instämmer i att skating på lätta skidor är ofta är kul på leder över sjöar och flackt kalfjäll etc men tycker inte att det är något alternativ med veckopackning och i lite mer krävande obanad terräng. Jag har ett par 20 år gamla Peltonen löparskidor som är ca 50 mm breda. Skönt att ha lite bredare skidor utanför preparerade spår och när det är skavler.

Men när man beger sig upp på toppar och nedför i lite brantare hang så tycker jag att man får ut mera med stålkanter och midja på skidorna. Svallis och smala icke-stålkantade skidor är t ex rätt svårt om man inte gör en 11.

Vore trevligt med mera reaktioner på grundfrågeställningen i tråden.

Thure
 
Tjena Thure, Jag har E109:eek:rna och kör dessa med Scarpa T3 (gamla bruna modellen väldigt lika de nyare T4:eek:rna). Jag skulle inte kunna tänka mig att köra med "sämre" pjäxor till denna skida eller de bredare du nämner. Det finns stor risk att det blir skidorna och inte du som bestämmer. Skulle jag köpa nya skidor skulle det utan tvekan bli de bredare modellerna.

/Urban.
 
Vikt längd

Hej Urban.

Törs man vara fräck och fråga om din vikt och längden på dina skidor samt om du tycker att det blir bra kompromiss mellan fäste och glid?

Du kan ju svara mig på mailen om du föredrar det. Klicka på min profil.

Din obervation av pjäxval är intressant. En av mina kamrater Björn vid turen i Kebnekaisefjällen åkte utmärkt utför med telemarksvängar i bra snö med Lundhags BC-skor.

Själv har jag observerat att man har bra styrsel på E99 med BC-skor när man åker parallellt men den bakre skidan är svår att styra vid telemarksvängar då bindningen ger dålig styrsel och torsionstyvhet när man höjer hälen på bakfoten.

Hälsningar Thure
 
Jodå, du törs fråga :) 85 kg och 184 cm över havet är jag. Skidorna är 198 cm och den vallningsfria typen. Från början körde jag med rottefella chili bindning men de funkade inte så bra. När de var tillräckligt lös spände för att va sköna på platten ville de hela tiden ralla upp ytterliger med resultatet att bindningen släppte från skon.

Orsaken till att jag valde T3:eek:rna var flera. Dels har jag allmänt svårt med pjäxor som inte är styva i sidled. Sedan funkar dess riktigt bra yför, med rätt skida förstås. Jag och min fu har vrit på några långturer i tält och då gillar jag att innerskorna inte blir blöta. Jag håller innerskorna torra mha funktspärr vilket gör att jag i princip aldrig frusit om fötterna sen dess. Nackdelen är förstådd vikten men jmf med kraftiga läderpjäxor är skillnaden inte så stor som man kan tro. Skulla man sedan skaffa sånna nyare "Thermo-innerskor" som man formar efter foten så minskar vikten avsevärt.

Andra användare har hafft problem med skavsår på framsidan smalbenet som orsakas av plösen. Jag har också haft tendens till detta men om den övre delen av pjäxan spänns mycket löst eller inte alls samt en bit leukoplast på benet är problemet helt borta för mig.

Sedan tycker jag att detta "system" ger väldigt gott förtroende. Skidorna känns kraftiga och välgjorda, likaså pjäxorna. Bindningarna (numera rottefell super telemark) en gammal välbeprövad sak. Vill man ha ytterligare utföregenskaper kan även Voilé 3-pin cable. va ett alternativ. Då kan kabeln vila sig i ryggsäcken till dess att det bär utför (främst på toppturen) eftersom kabeln monters/demonteras enkelt.

/Urban.
 
Nordic norm

NN bindningar som verkar bra till att tura med är
3-pin
3-pin cable
Hammerhead

Jag har testat chili (inge bra) 3-pin (bra, men sämre utför) Riva 2 (bättre än chili) och 3-pin cable (riktigt bra).

En test av HH med mjuka pjäxor finns här: http://www.earnyourturns.com/mfgs/garmont/excursion.htm Kom bara ihåg att det är hammerheadens uppfinnare som testar....

Sen kan man ju sätta på silveretta telemarkadapter. Tungt, men ska tydligen vara bra. Eller köra 7tm touring, men det verkar också tungt o lite för mycket delar...
 
Nån av er som vet om de finns nån turbindning som funkar med stor skot, typ Koflach.

Dom är ju stegjärnsfasta, men har en skön, gånbar rundning på sulan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.