Snasahögarna på telisar

Hej!

På väg upp till Åre över helgen och skulle gärna vilja testa Snasahögarna/Getryggen på telisar.

Vilken skidvana/kondition krävs? Är bra konditionstränad och har åkt mycket carving men bara 3 veckor på telisar än så länge - räcker det?

Går det att göra dagsutflykter från Åre och hur många åk hinner man isåfall med ungefär?

Finns det guidade turer/grupper man kan ansluta sig till/boka någonstans som ni känner till?

Mycket tacksam för alla tips ni kan ge!

Tack på förhand,
Charlotte
 
Till topps

Hej,

jag var uppe på Storsnasen för ett par år sedan. Om du har bil är den lätt ta sig till från Åre, annars är det nog kört.

Anmarchen från vägen till foten av Storsnasen tar 20-30 min. Fjället är inte så värst brant ca 25-30 graders lutning på östsidan. Södra kammen kan vara fin att knata uppför men det kan bli lite lättare klättring. Själv gick jag upp på vänstra sidan av huvudsluttningen (sedd från vägen öster om fjället), det var inga problem. Turen är trevlig och inte värst jobbig, den rekommenderas. Du kan även gå upp på västra sidan, men om det vet jag ingenting.

Getryggen har jag inte åkt själv, men den ska vara brantare ca 45 grader , dessutom ligger den längre söderut och är därmed mindre tillgänglig, speciellt om fjällvägen mot Sylarnas fjällstation är stängd.

Go tur/ Kalle
 
Snasahögarna och Getryggen är båda två trevliga ställen att gå på topptur på.
Lättast är om man kan köra en bit på vägen som går mot Storulvånsfjällstation, inte till sylarna (sylarna kan man inte köra till).
Snasahögarna kan man nå direkt från stora vägen som man svänger av från in på storulvån-vägen, getryggen når man utan någon an-marsch från storulvånsfjällstation.
Getryggen är ca 20-25% lutning utom på baksidan (den som vätter mot tväråklumpen) där getryggen är betydligt brantare. Getryggen är ett fint skidberg. Är man i krokarna kan även tväråklumparna rekomenderas, ligger mitt emellan snasahögarna och getryggen.

Snasahögarna eller stor snasen är fint och kan erbjuda båda brant eller flackare åkning.

Absolut värt ett besök om man är i krokarna, kanske kan Raskens i Duved tipsa om bra åkning!
 
Charlotte_L; sa:
Vilken skidvana/kondition krävs? Är bra konditionstränad och har åkt mycket carving men bara 3 veckor på telisar än så länge - räcker det?
Skidvana och kondition räcker nog gott, men kan du hantera transciever och spade? Och kan dina kompisar? För, ensam och/eller utan lavinutrustning är väl ingen av turerna något att rekommendera.

Jag åkte själv på både Snasahögarna och Getryggen i samband med en kurs förra våren. Getryggen är inte speciellt brant, åtminstone inte ner mot Storulvån, som väl är den logiska riktingen att åka på en dagstur. Den sidan är ganska jämnt lutande och funkar bra som nybörjartur. Med min mycket begränsade kompetens i frågan skulle jag betrakta den som i praktiken ofarlig, men också ganska ointressant. Vill minnas att det tar ungefär en timme att gå upp från stationen till toppen, om man tar i ordentligt. Dagstur från Åre funkar om man har bil och vägen är öppen.

Snasahögarna ligger som sagt lite längre bort från vägen. Anmarchen lutar svagt uppför och bjuder på rejäl mjölksyra på tillbakavägen (kryp ihop och gliiid). Vad jag kommer ihåg är grytan mellan topparna brant (potentiellt lavinfarlig) och kan bilda en rätt otrevlig hängdriva längs själva kammen. Det är nog ingen bra idé att ge sig upp där själv som nybörjare. Däremot tror jag det går heliski-turer från Åre till Snasahögarna, så att hitta en guidad tur där är nog inte omöjligt och bjuder på roligare skidåkning än Getryggen.

Nils
 
Hårt före just nu

En kamrat var i området förra veckan och ringde mig häromdagen.

Föret var väldigt hård skare och hårt blåsskavel.

Området är eljest utmärkt för toppturer.
 
Snasahögarna är ypperliga telisfjäll. Du kan oftast välja hur brant du vill åka, så de funkar bra för nybörjare. Lavinfarliga områden finns nog på alla snasafjäll (>25 grader), men de är ganska få - där det är så brant är det oftast mycket sten och renblåst. Är du osäker så skulle jag rekommendera dig att helt låta bli att exponera dig för dessa ställen, dvs inte vistas i eller nedanför dem.

Jag såg en lavin på västra branten av sönner tväråklumpen 2002 som utlöstes av skid- eller snowboardåkare.

Även på sönner kan du dock lätt välja att åka lavinsäkert - välj mindre brant nerfart.

Hur många åk du hinner med? Tja, en rejäl dagstur kan ju vara att gå upp på storsnasen, sen sönner och sist getryggen ner till storulvån. Efter det hade i alla fall jag varit trött.
 
Charlotte_L; sa:
Finns det guidade turer/grupper man kan ansluta sig till/boka någonstans som ni känner till?

Mycket tacksam för alla tips ni kan ge!

Tack på förhand,
Charlotte
Ett tips när det gäller guidning är att kontakta Storulvåns fjällstation. De brukar anordna kurser i området, kanske även guidade turer, men det vet jag inte säkert.

Området är i alla fall mycket trevligt och bra för toppturer, precis som alla andra skrivit.

Lycka till.

/Henrik
 
Storsnasen är ett mycket bra fjäll för skidbestigning på telis, likaså flera andra av de fjäll som ligger nära.

som lite kuriosa kan nämnas att du om du åker upp till storsnasens topp kan du hålla utkik efter en viss löptid (Storulvån fjällstn-storsnastoppen) i toppboken som är nedtecknad sedan början på 2002...
 
Hör med taxi Handöl (0647-72007) angående att ta sig dit från Åre. De har koll på tåg och busstider och kan ordna transport från Enafors. Vad det kostar vet jag inte eftersom jag varit boende på orten och trafiken var subventionerad. Storulvåns fjällstation är ett självklart val. Respektera, som andra sagt, lavinfaran och ha en god tur. Storsnasen är att rekommendera. Väl uppe är det en mäktig upplevelse eftersom den nästan är en kilometer högre än omgivningen (som att flyga).
/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elmfeldt Snasahögarna Telemark 3
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.