Telemarksväng på turskidor

Hej!

Jag har precis tjackat nya turskidor (Åsnes Amundsen) och tänkte att jag skulle pröva det här med telemarksvängar, för första gången. Nu antar jag att mina skidor knappast är den optimala utrustningen, men tänker att det inte borde vara omöjligt. Nåväl, när jag idag prövade dessa svängar kändes det mest som att jag poserade i telemarksvängsställning, men åkte rakt fram. Nån som har några tips på vad man kan tänka på?

Av ren nyfikenhet undrar jag också om en specifik telemarkbinding släpper som en slalombindning när man ramlar?
 
Det borde vara möjligt. Om inte, så begick vår sadistiske idrottslärare på högstadiet tjänstefel när han släpade iväg oss till en offpistbacke (läs sluttning med halvmeterdjup lössnö) för att vi skulle lära oss att åka telemark med helt vanliga längdskidor.
 
Det går, men är inte lätt. Backen får inte vara för flack! Du lägger du ganska mycket tyngd på framskidan när svängen inleds. När du ska avsluta svängen trycker du ifrån med bakre skidan.

Bindningen löser inte riktigt ut som med slalom, men det brukar gå bra ändå. Oftast lossnar det när man ramlar. Det "farligaste" brukar vara att dråsa baklänges med lätt vridning i låg fart, då trycks hälen mot skidan och skon hålls fast.
 
Hej!

Jag har precis tjackat nya turskidor (Åsnes Amundsen) och tänkte att jag skulle pröva det här med telemarksvängar, för första gången. Nu antar jag att mina skidor knappast är den optimala utrustningen, men tänker att det inte borde vara omöjligt. Nåväl, när jag idag prövade dessa svängar kändes det mest som att jag poserade i telemarksvängsställning, men åkte rakt fram. Nån som har några tips på vad man kan tänka på?

Av ren nyfikenhet undrar jag också om en specifik telemarkbinding släpper som en slalombindning när man ramlar?

Jag har gjort antydningar till telissväng på vindpackad skarsnö (crown fiskfjäll skidor med stålkant hela vägen) men till saken hör att jag åker tur med alpina läder-telispjäxor (pjäxor med två slalomknäppen) så jag har väldigt mycket hälgrepp i pjäxorna. Jag skulle nog nästan kunna fuska till en och annan alpinsväng med de pjäxorna på bra underlag, preics som jag gör med "riktiga" telisskidorna i pisten när det blir för brant - jag har åkt för mycket vanlig alpint för att bli riktigt renlärig telemarkare.

ang utlösning så är min erfarenhet också att vurpar man rejält så tappar man skidorna - skosnörern kan få agera fångremmar för turskidorna - inte kul att stå på en skida mitt i backen men andra skidan i dalen.

/Patrik
 
Telisar

kan vara lite svårare på långa skidor med såpass liten midja som Åsnes Amundsen (67 57 62). I lössnö brukar det vara lättare än på packad snö. Hur långa skidor har du?

Utlösningsbindning är ett klart plus. Du riskerar kanske inte benbrott med läderpjäxor men i varje fall ligamentskador i knä eller fotled.

Thure
 
Det går, men...

Jag har åkt ett par dagar i liftsystemet i Geilo med mina Åsnes Rago (samma som Amundsen). I början kändes det omöjligt, men till slut gick det att åka. Men det är riktigt svårt. Det finns nästan ingen marginal, ett mistag och man har ansiktet i snön. Man skulle kunna göra kanten lite mindre vass fram och bak på skidan; det kändes ett antal gånger att jag fastnade med kanten längst fram när jag vurpade.

Det är nog bra teknikträning, man får se till att trycka hårt som f*n med stortån fram och lilltån bak, som man ska göra. Men jag kan inte påstå att det var speciellt roligt!
 
Jodå, det går..

Men det går avsevärt lättare med inte för alltför långa skidor. Har kört Telis med mina alltför långa Tegsnäs Telemark i Trysil med inte allför kul resultat.

Med mina nya kortare fjällskidor (som jag inte kommer på namnet på i hastigheten) går det bättre. Men visst - det blir inte perfekt varje sväng ;-)

Lycka till.
Vänligen/Dag
 
Nägra extra turer till gymmet..

..kan ju rekommenderas åxå. Speciellt om du tänkte knäböja med ryggsäcken på.
/Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
srpp lim på fel sida stighuden... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.