Problem med T:2or och chili bindning

Hej på er alla telis fantaster !

Nu är det så att jag har skaffat ett par nya T2:eek:r. Jag skulle spänna fast dem i min Rottefella chili bindning...men det ledde till att jag fick ett glapp på typ 3cm mellan hälen och plattan. Om jag trots all pressar ner hälen mot plattan, böjer sig vecket på pjäxorna en aning åt "fel håll".

Har någon samma problem? Vad göra åt saken ?

Tack på förhand

-Johan
 
norppa; sa:
Hej på er alla telis fantaster !

Nu är det så att jag har skaffat ett par nya T2:eek:r. Jag skulle spänna fast dem i min Rottefella chili bindning...men det ledde till att jag fick ett glapp på typ 3cm mellan hälen och plattan. Om jag trots all pressar ner hälen mot plattan, böjer sig vecket på pjäxorna en aning åt "fel håll".

Har någon samma problem? Vad göra åt saken ?

Tack på förhand

-Johan

Låter som föregående talare har rätt, jag tror också att du har spänt för hårt...
Prova med att skruva skruva cilibindningen något lösare. Jag har kört med chili nu i drygt två år och har märkt att de kan skruva upp sig själv, slitna kanske, någon som vet??
 
Det ska vara så

Läppen på T2 är lite upp-böjd. Dessutom får man
lite "rocket launche" av chilisarna. Förelen är
att det blir lättare att gå i pjäxorna vid
topptur, mindre kraft behövs för att lyfta hälen.
Nackdelar? Det ser konstigt ut när pjäxan sitter
i bindningen men ingen står i pjäxan. Jag
känner inget av detta när jag åker.
 
Du har säkert rätt....

Hej !

Tack för svaren, Jag var och prov åkte, Det är som du säger det kanske ser lite konstigt ut, men det stör inte alls åkningen. :)


Hade gött, och Gott Nytt år på er..!

(snaaart kommer vårvintern med 3 och en halv vecka Telisåkning...) ;)
 
chilibindningen!?

Tänkte bara flagga för att de chilibindningar jag använder, ibland har en tendens till att skruva upp sig, vilket har resulterat i ett antal klotningar i snön.
Det kan säkert vara så att de är lite slitna, men jag tänkte höra om det är någon annan som har haft samma problem.
 
Samma problem

Jag har också haft problemet med att bindningen skruvade upp sig. Har varit nära att bryta både armar och ben när man i full fart plötsligt bara står med en skida. Jag löste problemet med skruvlåsningslim köpt på clas ohlson. Jag tappar iaf inte skidorna längre men om det är rätt sätt att lösa problemet vet jag inte. Har någon gjort på något annat sätt?
För övrigt tycker jag att det är svagt av tillverkarna att tillåta ett fel som är så pass vanligt.
 
Jag har märkt samma sak med mina T4:eek:r. Jag har en Super Telemark-bindning, (sitter alltså bara fast i tån), när jag sätter fast bara pjäxan så "hänger" hälen fritt, beroende på att skon är böjd. Jag tror knappast att det ska vara nåt som man får bekymmer med, som tidigare skribenter sagt är det nog till för att man ska kunna gå i pjäxan lite smidigare.

/Harald
 
min chilibidning skruvar också upp sig.
Har för vana numera att innan varje åk skaka på foten för att kolla att bindningen sitter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.