Vilka telisskidor?

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja telemarksskidor. Har åkt länge men då på långa och smala skidor och hållit mig mest i pisten.
Nu ska jag köpa carving som går bra och fort både i och utanför. Gärna även att man kan gå på kortare turer.
Åker på Scarpa T2 pjäxor. Jag är tjej, 1,63 lång och väger ca 55 och brukar inte vara särskilt vältränad... Blir glad för alla tips!!
 
Välja telisar

Kolla i diskussionerna Feta telisar och Nya skidor.. Där finns en hel del tips.

Det finns, hos de seriösa märkena, inte några riktigt dåliga skidor. Däremot finns det en massa olika midjemått och böjkurvor.

Huvudtipset är att prova många olika skidor för att ta reda på vad du själv trivs bäst med. Låt ingen lura på dig för långa skidor. De ska troligen ha 160, max 170 cm långa carvingskidor.

Många "vanliga" utförsskidor funkar utmärkt med telisbindning. De är ofta lite billigare
och inte sällan är det som kallas telisskidor bara en ommålad utförsskida.

Ulf J
 
Val av skidor!

Tjena, det är klart att du ska ha carving under T2:eek:rna. Jag köpte nya skidor i vintras och kollade då på en massa olika skidor. Då marknaden är översvämmad av skidor är valet inte helt lätt. Jag valde ett par Elan Stinger som har en del fördelar, vikten t.ex. Jag åker en del tur/topptur själv och gillar dessa breda lätta skidor mycket, priset gör också att de är attraktiva. Kolla in dessa skidor innan du köper.
Många väljer ju att montera telisbindning på alpinskidor och det går i många fall bra men kolla noga upp vikten på skidorna innan så du orkar gå på tur i dem. Köp heller inte för hårda skidor (..alpina?) då du inte är särskillt tung och således kanske inte orkar kanta (carva) skidorna så mycket.
Det är roligare att carva....! Ha en bra vinter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.