Vilka pjäxor???

Jag ska köpa ny utrustning och jag undrar om någon åkt på både Garmont gara och Scarpa T1 racing? Vad skiljer dessa åt? Jag ska åka mest pist. Tack på förhand.
 
Pjäxor

Den stora skillnaden mellan Garmont och Scarpa är passformen, det är hälgrepp som skiljer pga att Garmont saknar spännet över vristen. Prova i en butik eller om du kan provåka dem på någon anläggning (det brukar ju vara svårt men kan gå)


/ Anders
 
Köp de pjäxor som passar dina fötter bäst !

Om du inte ska tävla och vill ha de absolut
högsta/hårdaste pjucken, så låt dina fötter få välja. Så prova pjucken ! hyr helst å köp sen...


då kan du själv känna vilka som passar bäst.


Vill minnas att Scarpas pjuck är lite smalare än Garmonts


jo jag kör själv på de första T1-orna med 3 spännen, fanns inga andra plast att välja på då... ganska enkelt val! De funkar fortfarande efter några omnitningar och bytna spännen.


En polare köpte precis ett par nya Garmont...


/Andreas
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
Grymt lutade...

Årets modell av T1 skiljer sig markant från tidigare. Skalet är av omlappstyp och innerskorna saknar snörning. Detta är en uppbyggnad som man finner på de allra flesta alpina pjäxor.


Men den allra största skillnaden mellan tidigare T1 or och Garamont Gara mfl. är den brutala framålutningen på skaften. Skaftet går att ställa i tre lägen. Fritt, normal och framåtlutat. Redan i det normala läget är lutningen större än någon annan telemarkssko och det framålutade läget... uhuuu!


Skall du i första hand köra i liftbetjänad terräng tycker jag att T1 är snäppet vassare än Garamont Gara. Men precis som övriga insändare påpekar är det dina fötter som måste fatta det slutliga beslutet. Köp den sko som passar din fot bäst!!!


Tänk på att skon skall sitta mycket tajt men utan att klämma. När du åkt i den några dagar kommer innerskon att anpassa sig till din fot och har du då köpt en stor sko är det slut på det roliga.


Tidigare årsmodeller av Garamont Gara har haft en sunkig innersko som töjt sig rejält. Hur det är med årets modell vet jag inte. Super Garas innersko är dock mycket bra.


Over and out / MM
 

anders.borg@sesta.mail.abb.com (Anders Borg)

Gäst
Prova!

Jag har i flera år åkt i T2:eek:r men sedan jag bytte
till Chilibindningen får jag ont av böjvecket.
Har även hyrt T1:eek:r, tyvärr med samma skavsår som resultat.
När jag hyrde Gara hade jag inte alls samma problem varför det blev ett köp.
Tyvärr är de inte lika sköna för övrigt..
Jag har för övrigt hört fler som haft problem med vecket på Scarpa.
 
Tack för hjälpen!

Jag har varit och provat och donat... Det blev ett par T1 racing! Kanonsköna på mina fötter!
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
kläm av pjäxor

jag fick tokkläm när jag hade hyrskidor med pitbull mot att tidigare kört med Riva 2. När jag gick tillbaka till mina skidor med Riva 2 försvann klämmet. Jag drog slutsatsen att de pjucken blivit ingågna med Riva 2 och därför inte klarade pitbullens tajtare böj. Andra som startad med pitbull upplevde inte detta problem.


Med tanke på ditt inlägg så tror jag att det kan vara så att om pjäxan är ingången med en "mjukare" bindning än pitbull och chili så kan det bli problem med dessa mer "knipande" bindningar.


Jag hade dock inte problem när jag gick från Riva 2 till Chili. Kanske det också beror på hur tajt pjäxan sitter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
thureb Vilka stighudar Telemark 4
Jonas P Vilka bindningar? Telemark 23
bredviken Vilka teleskopstavar? Telemark 16
pfhreak Vilka bindningar skall man ha? Telemark 4
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
EZ Vilka har g.agenturen för G3:an?? Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
sksk Vilka telisskidor? Telemark 2
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
Vinylbrus Prisvärda pjäxor Telemark 1
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Öhrn Pjäxor?? Telemark 3
Jätte Micke Pjäxor: Hur är dem? Telemark 7
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
klippen Om pjäxor generellt Telemark 0
christoffer olsson Nybörjar pjäxor Telemark 5
erikp Pjäxor Telemark 5
föhl Mer pjäxor: Lätt och styv? Telemark 1
qpg Pjäxor vs Bindningar Telemark 0
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
josren Pjäxor för storfotad Telemark 1
pjäxor Telemark 1
Skidor och bindnigar samt pjäxor Telemark 0
Om nitning av pjäxor (Scarpa) Telemark 1
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.