Pjäxor

Det mesta går ju att åka utför på....
Det klassiska är ju att köra läderpjäxor, endel sådana har ju spännen för ökad stabilitet. Detta kan ju vara något för den som gillar den mer klassiska telisstilen. Många anser ju också att ett par smidiga läderpjäxor är det absolutbästa när man går på tur.
Att föreslå några märken är egentligen meningslöst men kända tillverkare är ju bla Crispi, Garmont, lundhags...tror att scarpa har endel läder också....finns ganska stort utbud.

Sedan finns det ju plast pjäxor och ska man gå på tur bör dessa nog vara av lägre modell. Jag använder själv Scarpa T3 sedan förra året. Garmonts motsvarighet till denna heter libero. Scarpa har ju sedan nyheten för i år T4 som är ännu lägre än T3. Ska väl vara tänkt framförallt för tur/skridsko. En annan sko som många tycks vara nöjda med är den gamla "bruna" T3 som är lite lägre än de nya T3orna.

Att nyttja plastpjäxor som turskor känns lite kontrolversiellt kasnske men själv tycker jag det funkat kanon hitils. Det blir ju tyngre men fördelkarna är ju att de sägs vara slitstarkare, vattentäta och varmare. Det sistnämda var skälet till att jag skaffade dem eftersom mina fötter fick ta lite för mycket stryk på turen innan med läderpjäxor. På natten kan man ha innerskorna i sovsäcken utan att riskera att dra in snö eller att det blir alltför klumpigt. Använder du Skinnarmo-knepet med plastpåse mellan innre och yttre socka blir innerskona förhoppningsvis aldrig ens fuktiga.

Hoppas det ger dig något mer än mitt första svar :)

Jag tror att grundställningstagandena är om du vill ha plast eller läder och vad du vill prioritera, tur eller telis?

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.