Pjäxor - tips

Det...

du framförallt ska tänka på är att inte köpa för stora pjäxor, de flesta fabrikat "går" ut en hel del (Scarpa framförallt) så att välj ett par som sitter åt en del i affären.

Vilken modell du skall köpa beror mycket på hur och var du åker, fabrikat som är att rekommendera förutom nämnda Scarpa är Crispi och Garmont.

/Anders B
 
Både ja och nej skulle jag vilja säga. De flesta plastskor bygger på en storlek ytterskor (plast) på två storlekar/halvstorlekar innerskor, vilket är ganska rationellt med tanke på hur många olika ytterskal det skulle bli annars. Alltså har man lös det med olika tjocklekar på innerskor i ett och samma skal.

Därför är det lite olika hur de "töjer" sig. Töjer sig är ju egentligen fel då ytterskalet varken blir smalare eller längre utan bara för att inneskon blir ihoptryckt efter en tids åkning. Hur fort detta går varierar en del har jag märk.

Gör dock inte om samma misstag som jag genom att gå ned till en storlek som känns "lite trång" i affären med förhoppningen att den skall töja sig lika mycket som storleken över. Kolla storleken på plastskalet och innerskon och dra din slutsats efter detta.

Mycket snack och lite hjälp kanske, mer i morgon då!
 
Men vad är det för fördelar/neackdelar med höga resp låga pjäxor? Jag kommer troligtvis främst att åka i pist till att börja med. Tips på modeller?
 
Om du inte åkt så mycket kanske det bästa är att hyra pjäxor under säg en veckas åkning. Testa Garmont/Scarpa/Crispi plastskor i olika storlekar och även andra modeller om det finns.

Att hyra pjäxor har ju den fördelen att du ofta kan byta (om uthyraren inte låter dig byta rakt av, testa att gnäll över "tåkramp") och att pjäxorna redan är uttryckta och inslitna, precis som de nya skor du köper på sikt kommer att vara.

Köp sen ett par likadana som de pjäxor som känns trevligast att åka på.

I frågan om höjd och antal spännen tycker jag, trots allt snacka om traditioner och låga läderpjäxor att du gott kan välja en hög plastsko med två-tre spännen. Detta ger dig ökad styrka som du kan lägga på att åka hårdare och längre på dagarna = du får då mer och roligare åkning.

I fråga om vikt (de finns de som inte tycker om vikten när man skall sparka sig upp på en topptur) så är den inte mycket att bråka om tycker jag. För egen del går det alldeles utmärkt att gå på topptur i ett par Scarpa Racing (höga, styva)

Om du skall använda din utrustning för mycket plattgång kanske ett par halvhöga kängor gör sig bäst, men så verkar inte vara fallet. Hur som helst tycker jag att du skall hålla dig till plastskor med löstagbar innersko därför att de är lättare att sköta (ta ur innerskon och torka), bättre mot vatten (en läderpjäxa som blir blöt tar l å n g tid att torka) och minimalt med skötsel (mer tid till åkningen)

Att köpa begagnat kan vara ett smart drag. Eller vänta till utförsäljningen efter påsk då utgående modeller ofta kastas efter presumtiva kunder :)

[Ändrat av Buda 2002-03-06 kl 09:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
Vinylbrus Prisvärda pjäxor Telemark 1
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
Kulram Dålig teknik eller stora pjäxor? Telemark 13
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Öhrn Pjäxor?? Telemark 3
Jätte Micke Pjäxor: Hur är dem? Telemark 7
klippen Om pjäxor generellt Telemark 0
christoffer olsson Nybörjar pjäxor Telemark 5
erikp Pjäxor Telemark 5
föhl Mer pjäxor: Lätt och styv? Telemark 1
qpg Pjäxor vs Bindningar Telemark 0
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
josren Pjäxor för storfotad Telemark 1
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
Knold Vilka pjäxor??? Telemark 6
pjäxor Telemark 1
Skidor och bindnigar samt pjäxor Telemark 0
Om nitning av pjäxor (Scarpa) Telemark 1
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
monika Tips på telisprylar Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.