Tips om plastpjäxor

Jag har åkt telemark väldigt länge (20 år) men ännu inte tagit steget över till plastpjäxor. Men när nu mina gamla läderdoningar med dubbla spännen börjar bli utslitna (redan efter tre år, en besvikelse) har jag tänkt mig att prova på plastens välsignelser. Anledningen till att jag inte har gjort det tidigare är att jag mest rör mig i terräng med måttligt långa och branta sluttningar, där det ofta också blir till att ta "plattransporter" emellanåt, och jag har spontant tyckt att plastpjäxorna verkar både styva och tunga. Därför sneglar jag nu lite på de lägre och lättare typerna av pjäxor (Scarpa T3, t ex). Den jag brukar handla utrustning av tycker jag ska välja ett par T2:eek:r för att få en mer avslappnad utförsåkning, men jag vet inte... Ett halvt kg blir ganska snabbt till ton, om det ska lyftas tusentals gånger på en dag.
Så nu tänkte jag att någon med erfarenhet av den här typen av pjäxor kanske kunde ge mig lite råd. Hur stor är skillnaden när det börjar gå utför? Hur stor är skillnade mellan en låg plastpjäxa och de gamla läderpjäxorna med samma skafthöjd? Kan en lätt plastpjäxa bli lika bekväm som en kraftig läderpjäxa uppför? Och hur är relationen med skidorna? Av samma skäl som jag vill ha en lätt och lättrörlig plastpjäxa vill jag ha kvar mina gamla skidor med måttlig midja (20 mm ungefär). Kanske spelar det då inte så stor roll vad man har på fötterna? Alla svar tas med glädje emot.
 
Överger du lädret?

Hej Ulf,
Jasså du funderar på att överge lädret... Jag har absolut inget att tillföra i frågan, så egentligen är detta ett helt onödigt inlägg. Slänger du Ventilen till förmån för en Gore-Tex-kostym också?
Ha det bra!
 
Du kommer nog märka en ganska stor skillnad vilken plastpjäxa du än väljer...
Personligen så har jag offrat vikt för att få bästa möjliga utförs-egenskaper så det är högsta, hårdaste pjäxorna som gäller. Visst, tyngre upp, men mycket lättare att åka ner ...och det är ju därför jag går upp!
Om det i första hand handlar om turåkning, vilket det låter som på ditt inlägg, kan du nog gott välja T3or. Om du däremot går upp för att få åka ner så ta minst T2...
 
Jag använder T2:eek:r. Innan använde jag läder, men då inte ens med spännen utan enbart snörning. När man går på platten så är det inget snack om att läderpjäxor är skönare, fast knäpper man upp T2:eek:rna ordentligt går det ganska bra. När man väl går uppför med stighudar tycker jag dom är helt ok. Visst, dom är tyngre men det får man igen på nervägen.

Innan jag vande mig tyckte jag att jag hade dålig kontakt med skidan. Inte samma känsla.

Nerför: jag kan åka lika bra med mina låga läderpjäxor med snörning som med T2:eek:rna. Men jag blir fruktansvärt mycket tröttare i fotlederna. Plastpjäxor ger så otroligt mycket bättre stöd så att fötterna får mer vila och benen jobbar istället. Och så är det lättare att "bronta" sig igenom en sväng om underlaget är tungt. Skillnaden är väldigt stor.

Slutligen: läste här på forumet att om man har breda fötter (som jag har) ska man hellre välja Garmont för dom är bredare i lästen. Mina T2:eek:r trycker obekvämt mot vristen. Men inte visste jag det när jag köpte mina för några år sen. Då var det T2:eek:rna "som gällde".

Jag tror du kommer bli nöjd med T2:eek:rna om dom sitter bra på din fot.

Lycka till!
/Kristian
 
Jag träffade folk på en veckas fjällvistelse ifjol som väldigt nöjda med T4:ans vikt/styvhet (pris?). I detta fallet handlade det huvudsakligen om turåkning. Men grabbarna tog sig utför med dessa låga&låtta som om nåt överjordiskt hade inflytande. Det går alltså enligt denna iaktagelse alldeles utmärkt med Scarpas T4.
 
Plast är bra

Har gått Haute Route på T1:eek:r och gått till 6800 meter med T2:eek:r.

Visst är läder lättare, men betänk planstens fördelar utöver åkkoomfort; lös innersko som lätt torkar, stabilitet och kontroll.

Nya T2 har som bekant 3 spännen istället för 2. Trots detta är den lättare än sin föregångare. Enda nackdelen med T2 som jag ser det (om man tycker att den sitter bra) är att den är ganska kall. Nåja, allt är ju relativt...

Du kan njuta av ökad stabilitet med ett par gamla plankor eller ett par super-carvers. Jag åker definitivt inte lika bra i läder som i plast, även om jag tar mig ner även i lädret. Teknisk avancerad skidåkning kräver verkligen lite tuffare grejer, men jag uppskattar stabiliteten även när jag går uppför och bär tungt.

Satsa på plast!

Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.