Tips på telisprylar

Jag ska köpa skidor och pjäxor (mest intresserad av läder) inför vintern och vore tacksam för tips på bra grejer för en som inte är helt nybörjare och 168 lång. Jag är intresserad av utrustning för piståkning och topptur. Vad ska jag leta efter, vad bör det kosta etc.
 
Kanske plast ändå ?

Hejsan !
Jag var i din situation för exakt ett år sedan. Jag hade åkt nån vecka per år i fyra år och tyckte jag kunde åka skapligt. Jag skaffade först ett par bredare skidor efter att ha åkt på smala (63 mm på mitten) turskidor. Jag köpte K2 Piste Off, som verkar vara en populär modell. Har man tur kan man hitta billigt på extra pris.Det gick rätt bra med de skidor till läderpjäxorna.


Beträffande pjäxor använde jag läder, väldigt mjuka sådana. Det var en helt ny känsla att skaffa bredare skidor. Det gick mycket lättare att svänga. Bara att följa med.


Sedan till våren skaffade jag Scarpa T2 plastpjäxor inför veckan i Kittelfjäll. Det var en fantastisk skillnad. Helt plötsligt kände jag att det är såhär det ska kännas !
Vilken enorm åkkänsla, fast det tar några åk att åka in sig, sen vill man inte ha annat än plastpjäxor, tro mig. Jag var också skeptiskt till en början.


Jag kunde kontrollera svängarna perfekt, ingen instabilitet alls ! Skidorna plöjde fram helt enkelt. Jag köpte också upphöjningsplattor, 12 mm Rotttefelal telespacer trror jag de heter. Det blev då lättare att få skidorna på kant, vilket behövs i en isig pist. Åk till Dundret (Gällivare) i november så vet man hur det kan vara.


Hälsningar, Mats, Umeå (ingen snö ännu ;-)
 

Erik

Gäst
Utr-svar

Intresserad av läder. Jag har själv länge varit en traditionell läderfantast, men sedan tre år helt gått över till Plast. Jag kan bara finna fördelar, pjäxan håller dig torrare, den ger bättre stadga, du kan torka en innersko lättare än läderpjäxa. Dessutom fungerar de flesta innerskor i plastpjäxor som en ypperlig stugdoja alt sko i en "snöka".


Själv har jag åkt på T2'or, men kör nu T1'or. Jag har kört mycket toppturer och finner det inte jobbigt med plastpjäxor. Vikten du släpar upp har du igen med tanke på stabiliteten nedför.


Skidor. Ja om det idag finns många plastpjäxor så finns det en uppsjö av skidor. Ett högst personligt råd är att köpa en lite mer avancerad skida som i början kanske kräver mer av dig, men sedan ger dig tillbaka mer. Jag har gjort misstaget att köpa en för enkel skida som sedan blivit tråkig.


Många säger att toppturer med Timglas är sämre än traditionell skärning på skidan, eftersom då man skråar kan det vara svårt att få stighudarna att fästa pga timglasskärningen. Jag personligen har inte upplevt detta annat än vid extremt skarföre. Vid dessa tillfällen hade personer med vanlig skärning också problem med fästet för hudarna. Sedan jag köpte mina försat timglasskidor har jag åkt med ett leende på läpparna.


Lycka till med utrvalet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.