tips om monte rosa, tack!

Hej!
Ska dra till Gresonney i början av februari och letar tips om boende och lite smått o gott. Ska vi välja Gre. eller hellre åka i Champoluc eller Alagna. Vi är rutinerade fjällkillar, som helst åker utanför pisten, men har aldrig vart i alperna. nån som vart där som kan ge tips på boende (för 2 alt. 3 p), vilken dal o vilken by?
 
Alanga

Hej,

är ni vana skidåkare skulle jag rekommendera Alanga. Jag har inte varit där själv, men alla som jag känner som varit där vill tillbaks.

Det finns nog gamla trådar om Alanga på utsidan, annars stod det i ett av Brants första nummer (då tidningen inte degraderat sig till Åka Skidor II, nostalgi).

Go tur/ Kalle
 
Har åkt i Monte Rosa-området men bara dagsturer, alltså inte bott över. Vi har utgått från Gressoney. Mitt personliga intryck är att Gressoney är lite mer glassigt och dyrare än Champoluc, medan Alagna är mer ungdomligt. Skulle gissa att Alagna är bäst att bo i om man i första had är ute efter off-pist. Vet inget om boende där dock.

Johannes
 
Alagna...med bergsguide

Var i Alagna för några år sen men har tyvärr inte kommit dit igen. Det är ett grymt ställe om ni vill ha bra off pist-åkning, vilket väl alla vill :eek:)
Men även om ni är "rutinerade fjällkillar" så skulle jag nog rekommendera er att anlita en bergsguide en vecka eller så. Ni är ju trots allt inte så rutinerade på just Alagna och de berg som finns just där. Ska ni vara där en längre tid så kan ni kanske därefter klara er bra på egen hand med hjälp av tips från folk på plats. De grymmaste åken ligger inte alltid så väl exponerade och tom. med en karta så kan det vara lurigt att hitta en hyfsat säker väg ner.
Nåväl, det är ju inte upp till mig att bedöma huruvida ni anser er klara av det...

Vad gäller boende så hyrde vi en enkel men ganska stor lght som ni gott och väl får plats 3 pers i. Ligger mitt i byn, inte långt ifrån kabinbanan. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på tjejen som hyrde ut den, men jag kan kolla hemma om jag hittar nåt i "Alagna arkivet". Skulle annars tro att du hittar nåt om du söker på nätet, det var så vi gjorde. Om jag har kvar adressen till vår bergsguide kan han garanterat fixa nåt åt er...

//freddy


...hittade honom på http://www.guidealagna.com Klicka på "our team" och välj killen längst upp till höger (Armin Fisher). Kan rekommendera honom. Oavsett om ni tänker boka guide eller inte kanske någon av dem kan hjälpa till med att fixa boende.

[Ändrat av fklint 2004-11-08 kl 15:26]
 
Har varit några olika gånger i Alagna och bland annat bott i grannbyn Riva Valdobbia i några månader för några år sedan. Har även varit och bott (en vecka) i champoluc och enligt mitt tycke och smak så finns det inget alternativ till Alagna. Framför allt inte nu med de nya liftarna, de nya liftarna gör det fantastiskt lätt coh smidigt att ta sig till Gressoney om man vill nöta pist eller åka några av de jätte fina off-pist åk som finns i Gressoney. Men Alagna är en liten by med få turister vilket ger en annan upplevelse. I Alagna lär man känna folket och får tips från prästen som man träffar och tar ett glasöl med (prästen gillar puder). Håller defenitivt med att det är värt att lägga lite cash på en guide några dagar. Har aldrig åkt med Armin Fisher, men kan även varmt rekomendera Andrea Enzio och Roberto Valzer.
För boende kan man få hjälp via lyskamm, ett företag i Alagna som fixar det mesta. Sök på goggle efter Alagna så hittar ni. Och alla som säger att det är dåligt med snö i Alagna kan ha rätt, men berget är stort och högt så den som söker skall finna även långt efter snöfall.
Har blivit helt kär i Alagna och längtar tillbaka varje vinter, har även vänt tillbaka några gånger och fler lär det bli.
En annan fördel med Alagna är att längre ner i samma dal finns bourgosesia och affären Omnia sport, en asbra och billig outdoor butik. Så ska ni köpa lagg är mitt tips att skaffa dem där nere - och gärna med en lokal för då kan man få lite mer discount!


Lycka till i vinter, men kom ihåg att det är ett stort berg som bär respekt med sig och för att få ut så mycket som möjligt av sin vistelse där skall man beträda berget med respekt!

//Urban
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.