Har ni några vettiga tips på skidor?

Jag ska köpa nya skidor till nästa säsong. Jag har växt ur mina morotto excess (vilka har funkat bra). Jag kör på nya T1:eek:r och har åkt mycket så jag vill ha nåt bättre. 84 kg, 185 cm lång är jag så ni vet. Skidan ska framför allt användas offpist om den sedan funkar hyggligt i pisten är bara bonus, men som sagt offpist egenskaperna är det primära. ross Big bang, K2 super stinx, X-scream. Vad tror ni? Kanske Bandit XX skulle bli bra. Jag hade tänkt köpa en aning kortare (smidigare) skida denna gång , (185cm?). För att då kompensera förlusten i bärighet blir det ju lite bredare skidor. Mina morotto är 193cm. Har ni några andra tankar att dela med er av.

Tyvärr har jag som vanligt inte provåkt några skidor under den gångna säsongen därav detta inlägg. Det är ju också nu man kan göra fynd.

Tips mottages.

Urban.
 
S-Stinx rekomenderas

Har kört på ett par S-Stinx i vintras bland annat. Mkt nöjd med dessa framförallt offpist. De är rejält skurna så jag tycker de funkar hur bra som helst i pisten bara man använder upphöjningsplattor. Jag är 190 o väger 85. Jag kör mina i 180 versionen o jag tycker att detta gör dom ruskigt kvicka om man jämför med mina 193 Stinger som jag inte alls tyckte va någe märkvärdiga skidor. Vill du pröva något riktigt häftigt så skaffa ett par AK-Launchers o skruva på telis bindningar. Det är då det roligaste jag gjort i vinter. Vilken Surfkänsla! Har man dem en deci kortare är de hyggligt kvicka också men dessa skidor ska ju åkas stort o snabbt så jag skulle rekomendera lika långa eller längre skidor som du själv är. De är ju ingen dröm att gå på toppar med men därför har man ju två skidor. ett par SuperStinx till exempel.
 
X-Scream Series är ett väldigt bra val tycker jag, som fungerar bra utom, möjligtvis, när fjällen blir riktigt stora. Hmm...vid närmare eftertanke är det kanske jag som inte hänger med riktigt då. :)

En skida jag skulle hålla ögonen på är Elan Couloir. Den har i stort sett samma mått som Series-skidan. Bla. kör Linken med den skidan för deras demo-setup i Stryn.

I Sverige får vi ju väldigt bra priser på Elan så det kan vara värt att titta närmare på.

/Björn
 
Bandit

Hej Urban,

Har åkt på Bandit X (196cm) i två säsonger. Det dyraste jag kunde hitte då, som alltid när jag ska köpa något, men i detta fall värt var enda öre. Har förövrigt testat en hel rad andra skidor, XX kändes lite sliriga. I vilket fall som helst med din längd och vikt och om du åker någorlunda fort och hårt ska du satsa på alpina skidor.

hepåre :)
 
Svårt Urban!

Mycket svårt att säga. K2 Super... är fina skidor utan tvekan, men mycket sitter i "känslan" man måste nästan hitta SINA skidor. Mitt bästa tips är, spar pengar. Åk till Åre v.1 (lågsäsongspriser) test åk alla aspiranter under en dag gratis på Sportkällaren eller Raskens. Det är mitt tips. Lycka till.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
kjelken Har alla tappat skrivförmågan läsa kan vi ju! Telemark 14
MorganN NN 75 normen - Någon som har måtten? Telemark 1
thfc Har Du åkt Head Monster? Telemark 6
ansc09 Har någon åkt Atomic 11.20 Telemark 1
christoffer olsson Har precis köpt! Telemark 1
EZ Vilka har g.agenturen för G3:an?? Telemark 1
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Charles Någon som har erfarenhet av K2 Pist Off? Telemark 3
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
Har nån åkt telemark med UCPA i Frankrike? Telemark 7
Någon som har provat Giro's skidhjälmar? Telemark 1
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
monika Tips på telisprylar Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.