Har nån åkt telemark med UCPA i Frankrike?

  • Trådstartare pape@mot.chalmers.se (Patric)
  • Start datum

pape@mot.chalmers.se (Patric)

Gäst
Och i så fall: vad finns att säga om detta.


Jag är inte fundersam gällande mig själv för jag har både utrustning och rimliga kunskaper i den ljuva konsten att åka utför med telemarksskidor, detta saknar däremot resekamraten. För kamraten verkar därför UCPA´s totalpaket bra då både utrustning och skidskola lär ingå i priset.


Är UCPA bra?
 

Lasse

Gäst
UCPA är bra

Jag har rest med UCPA till Argentiere två gånger och har varit nöjd båda gångerna. Framförallt då vi indelades i en ren telemarksgrupp och fick en mycket kunnig guide (den svensktalande Pascal). Det kan ju vara lite jobbigt att hänga med en alpingrupp som telisåkare. UCPA:s koncept där allt ingår är praktiskt, det tillkommer i stort sett bara kostnader för öl på afterskin. Tänk dock på att utrustningen som man får låna inte alltid är den senaste och på UCPA-centret i Argentiere fanns åtminstone förra året ingen telisutrusning. En nackdel finns: bussresan till och från alperna är inte rolig men har man en begränsad budget får man tåla det.


/Lasse
 

Birk

Gäst
Rätt så bra

Vi var ett gäng som åkte med UCPA till Valle d'isere förra vintern. Det var en av deras telemarksveckor, under dessa erbjuder de telemarkskurser. Under andra veckor ges dessa kurser endast om det finns tillräckligt intresse. Jag själv åkte off-piste kurs, i Valle d'isere tillät de inte grupper med både Alpina och telemarksåkare vilket höll på att ställa till stora problem för oss. De som gick de andra kurserna verkade mycket nöjda och de lärde känna många i gruppen. Telemarksutrustning fanns inte att låna gratis däremot att hyra (lite dåligt då alpin utrustning är gratis). Slutligen vill jag bara säga att det var en trevlig resa med mycket god mat och bra stämmning. Åk gärna med UCPA men kolla så att det är telemarksvecka eller att det ges någon kurs den aktuella veckan.
 

birk_b@hotmail.com (Örjan Görling)

Gäst
UCPA superbra

Tjenixens!
Tanken med UCPA är att allt ska ingå, du ska inte komma ner till Alperna och sedan se plånboken krympa när du kommer på att du behöver liftkort osv..... Maten är oftast väldigt bra, om än ibland något väl fransk, det enda man kan klaga på där är möjligtvis frukosten som ibland kan te sig lite liten.....


Om man inte har egen skidutrustning får man låna (dock ej telemark), skidorna man lånar är schyssta, om man är en duktig skidåkare, får man ibland låna modeller som ej kommit ut på marknaden än.


Man åker oftast i grupper som är lika bra som en själv tillsammans med en guide, detta gör att man hela tiden sporras till att lära sig nya saker. Guiden vet även var den bästa off-pistskidåkningen finns (man får låna ARVA!)
Nackdelen kan vara om man åker ner ett gäng med olika kunskaper och olika skidtyper. De gillar tex inte att man åker Snowboard i en Telemarksgrupp. (även om det i mitt fall gick bra sist jag var nere i Argentiere)


Är det skidåkning du är ute efter ? ska du åka med UCPA!


Själv har jag åkt ner 7 ggr med dem och är mäkta nöjd..


Ska du åka Telemark, tror jag att de bästa guiderna och den bästa åkningen är
just i Argentiere !


Fråga gärna något annat, efter 7ggr borde jag veta en del ...


MvH/ Örjan Görling (killen som inte har råd att sticka till Alperna denna vinter).
 

staffan.o.olofsson@se.abb.com (Staffan)

Gäst
Argentiere vecka 5

Tjena !
Åker själv till Argentiere vecka 5 med min flickvän för att gå telmarkskurs.
Har varit nere själv för 5 år sedan i Val 'disere, det var kanon.
Jag tycker inte att det gör så mycket om man inte hamnar
i samma grupp i skidskolan, det gör ju bara att möjligheten att träffa
nya människor ökar. Man träffar ju iallafall sina kompisar på
kvällen och vid lunch. Kan varmt rekomendera UCPA.


Staffan 203 cm
 

hans_kauppila@agilent.com (Hasse)

Gäst
Hur liten frukost ?

Örjan, du skrev att frukosten var liten... hur liten ? är det bara kaffe & croissant ? Får man göra några extra mackor att ha under dagen ?


Staffan, så det finns telisåkare om är längre än undertecknad?... vi ses vecka 5!


/
hasse 196
 

jens.sarneskog@hotmail.com (Jens)

Gäst
Frukost!!!!

Har åkte med UCPA under ca 10år,
förutom skidåkningen är maten nästan
främsta anledningen till att man med UCPA.


Du behöver inte oroade dig för att drabbas
av en kontinental frukost typ kaffe och
croissant. Det finns både bröd(oftast baguette!)
,olika pålägg,kaffe,te,juice,flingor eller musli.
Om man inte åker till hotellet/centret för lunch
(brukar vara kanon) så gör man lunchpaket och tar med sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.