Har alla tappat skrivförmågan läsa kan vi ju!

Har Telemarken dött eller är det bara detta forum???

Det varken kommenteras eller läggs in nya trådar.
Man kan tro att intresset för Telemark håller på att dö ut.
Jag har köpt ny skidor och bindningar.
Atomic Sweet Daddy skidor och R8 bindningar.
Kan knappt bärga mig till provåkningen.
Är det någon som provåkt dessa skidor och kan kommentera.

/Fredrik
 
Nya skidor är kul.
Jag skulle också vilja handla ett nytt par i år men det lär inte bli av. Familjen tycker att jag redan släpar på för mycket skidor. "Behöver du verkligen två par slalomskidor och ett par telemarksskidor pappa".
Jag vet inte ens vad jag skulle köpa för skidor om det skulle bli av. I dagsläget är det ju väldigt svårt att kunna hyra bra utrustning.Vi åker mest i Sälen eller Idre . Där finns nästan bara allroundutrustning. Vill man testa en skida med rätt längd och kraftig skärning eller rätt längd och större bredd blir det inte lätt. Vet inte hur utbudet är vid skidprovar helgen. Kanske finns det telemarksutrustning. I idre har de regelbundet skidtest dock aldrig med telemarksbindning.
Jag har ialla fall testat scotty bob. Så jag vet att jag inte skall köpa de skidorna. Stämmer inte med min åkstil. Svågern är mycket nöjd med skidorna.

Jag hoppas att det blir premier i december.
mvh
ht
 
Vill också.

Jag hade en kurspolare som visade lite hur man gör Telemarks-svängar när vi gick på tur,det funkade väl sådär.Men det gav definitivt mersmak,tillräckligt för att vilja fortsätta och utveckla.Dom jag har kollat på är Fischer Outtabound med crown-belägg,pjuck och bindning har jag inte en susning om.

Åsikter nån?


peter
 
Svårt hitta pjäxor

Har åkt Telemark några år nu, först på vanliga turskidor med läderpjäxor, det gick väl inte så bra!
Sen köpte jag efter lite påtryckning några hyggliga skidor (Telebird eller nåt sånt...) men fortfarande med läderpjäxor. Till slut tröttnade min man på att vänta medan jag tog mig nedför backen (oftast i div snömoln) och hyrde mig ett par hårda telemarkspjäxor och ...häpp...det gick! Det fungerade riktigt bra! Jag har nu hyrt sådana pjäxor ett par år men funderar på att skaffa egna. De vanliga sportaffärerna verkar dock ha obefintligt utbud... de ser mest förvirrade ut när man frågar. Nån som har något tips?

//Maria
 
Telemarkskickoff

Vill man ha en bra start på säsongnen vad gäller telemark, så kan jag varmt rekomendera telemarkstestar-helgen i stöten. Början på december har jag för mig.
Minns ej om det var adams-sport, eller aplingaraget som var där med fruktansvärt mycket skidor, alla länhder och modeller och alla möjliga olika bindningar (linken, rottefella, bishopbomber etc.) Gratis var det också, förutom liftkort då.
Tyvärr var vädret och snötillgången inte vidare upphestande, å andra sidan så var det inte mycket folk.
Aslutade dagen med ett par åk på völkl supersport 170 (r14) med linken..ujuj. Bastu, pool och ett par kalla var välbehövliga.
 
Nya skidor pjäxor

Mina underbara T1:eek:r har nått sitt slut och jag kommer att behöva nya pistskor, sen behöver jag nya randonee skor.. :-(
När det gäller skidor tänkte jag faktist hyvla till ett par Ask skidor för vinterns skogsturer.
 
Nya lagg...

...skulle man ha. Hade ett par Rossi BigBang førra sæsongen men då dessa sprack mot slutet av våren så ær det nu dax att inførskaffa nya skidor. Ær det någon som har några førslag? Jag: medelmåttig åkare med små tendenser att søka snø utanfør pisten.
Kan førresten meddela att jag redan fått två skiddagar denna sæsong. Dock går solen under horisonten imorgon så det blir nog till att åka med pannlampa till helgen.

///Jonas
 
Nä, förlorat skrivförmågan har jag inte...
Däremot försöker jag komma undan abstinensen genom att inte starta skidrelaterade trådar!

Men det är väl bara att inse, loppet är kört, depressionen över att inte få åka lika mycket som jag är van vid är här.
Någon som har nåt tips på bra avvänjningsklinik för puder-beroende?

jokanv97: Kolla in Head iM 75 kanske? Eller ett steg upp i bredd?
 
Skidtestarhelg

Det blir en testhelg i Stöten, var det vecka 48? Lite specialpris med boende och liftkort, middag och knäböj.

Det kanske kan få igång abstinensen så här på försäsongen...

// Lasse
 
telis på tur1

att telemark håller på att dø ut tror jag inte.
det ær en utmaning(som jag ser det) att åka "telis"
just det att få till ett perfekt åk en perfekt dag. åka slalom som hobby ær lætt men telis ær desstu svårare. jag går på toppturer med mina skidor vilket fungerar vældigt bra. de ær lættare æn randonne och mer stabila æn turskidor. har haft ett par vølkl outback men bytat til BD xbow pga att jag inte hittade ett par nya vølkl. bindning ær g3 som jag tycker ær god, iallefall bættre æn feks chili.
hær på geilo har vi i skrivande stund ca 40 cm snø och snøpkanonerna går før fullt. dessværre kommer det mildvæder i helgen.

længtar att få gå på tur och åka utfør dær inga turister orkar att åka!

robert
 
Så ni har vaknat till liv! Härligt.
Mitt kitt kommer vara detsamma i år som förra året (TM22 och Gara). Har dock tänkt att skaffa mig erfarenhet istället för prylar kommande säsong och vad börjar man med då om inte... skaffa mer prylar!!! Skämt åsido, tänkte fixa boken Topptur och sen dra ihop ett gäng och köra lite olika toppar här och där.
Sen tror jag att jag ska med på nån resa till Iran. Ska bli skoj, men framtiden får se om det mest är snack...
Om det är nån i stockholmstrakten som nappar på topptur och inte direkt har nån att åka med så hör av er så drar vi ihop nåt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.