Nån...

Någon...

som vet om det finns en svensk importör/generalagent för Karhus skidor, och vad de heter i så fall?

Är lite intresserad av modellen JAK, men tyvärr så är det närmaste stället Finland och de skulle ha så förbenat mycket i frakt för dem...

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-11-05 kl 02:47]
 
Karhus svenske generalagent hade när jag pratade med en Åf endast "finska Karhus" sortiment.
Dvs längd- samt någon jakt/fjällskida.

Telis-Karhu verkar vara någon sorts fristående fabrik inom Karhukoncernen,som endast servar den nordamerikanska marknaden.

Du kan ju ringa Karhus generalagent och tjata lite:

Kent
0570-171 90
070-664 73 13

/BAX
 
Jo!

Och dessutom är det ju Fischer som sponsrar Isometsä.
Dock den finska generalagenten, all heder till huvudfirman Fischer som tar avstånd till detta.

/BAX
 
Fort & lite fel

Jag hade precis läst artiklarna om mentaliteten i skidåkarvärlden (läs Spanien & Finland) och blev förbannad.
Jag läste för slarvigt för att se att det var ett amrikanskt Karhu som tillverkade skidorna. Sorry.

Kan man bojkotta franska viner för att franska regeringen spränger atoller så kan man då bojkotta allt vad finsk skidåkning i detta fallet tycker jag.
Hade Fischer verkligen velat stoppa den Finska generalagenten så kan de nog kunnat gjort det.

/En som ser mindre och mindre på idrott...
 
Visst blir man kräksjuk!

Jag fattar inte vad som rör sig i Mühleggs huvud, men illamående blir man.
Generalagenterna har ganska fria händer att teckna kontrakt, så jag tror inte att österrike kunnat stoppa finnarna. Å andra sidan får man väl se vilken klass det är på de skidor som levereras till Finland.

Å tredje sidan så fixade ju Österrikes lagkapten Walter Mayer så att Stadtlober, Botvinov och de andra undgick nåt dopingtest ifjol, man blir ju brydd på moralen där också.
Den dan dom tar en svensk eller norrman för doping så dör skidsporten vad mig anbelangar.

Brook, du kan ju skriva en blänkare om resultatet av dina påtryckningar.

/BAX
 
Joo...

fick snacka med en man med en klingande värmländsk dialekt, och han skulle kolla upp om det gick att få hit laggen.

Jag behövde inte ens använda mitt mentala "blinka-med-de-himmelsblåa-ögonen-som-en-tiggande-hundvalp-mindtrick" över telefonen, han var hur trevlig som helst i alla fall;)!

Tack för nuffrorna (fast ett utav dem verkar vara ett faxnr...)

/Anders B (Odopad telis-wannabe)
 
Nu står de och väntar

Nu står ett par JAK och väntar på att bli uppmonterade och provåkta. Jag kan ju direkt säga att det är läckra doningar. BREDA, och har en fin styvhet och spänst. Kan nog bli riktigt bra.

Försökte först få tag i ett par från Freeheels.fi i finland men de hade inga kvar i rätt längd. (De skulle inte ha mer än 10€ i frakt)

Letade lite och hittade dem hos amerikanska Mountain Gear (www.mgear.com) på deras hemsida till 405$. Därifrån var frakten därimot dyr och med moms och tull landade kalaset på någonstans kring 5 och ett halvt tusen. Kanske inte så billigt som jag först tänkt mig...

Fast det är klart, när man jämför med vad t.ex. Dynastar Big kostar så är det inte så farligt, de ligger väl på uppemot 7000.

Nu återstår bara att se hur de är att åka på? Tänkte montera en linken på för att få rejält med kraft.

Jag återkommer med en rapport när jag åkt lite på dem.
/Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Make Elan Couloir - nån som vet? Telemark 8
pfhreak Nån som prövat Bomber Bishop bindningar? Telemark 0
Henrik M-L Verbier nån? Telemark 0
Har nån åkt telemark med UCPA i Frankrike? Telemark 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.