Telisövningar/tips till nybörjare

Jag ska i vinter under en vecka lära ett gäng nybörjare att åke telis. Jag har visserligen varken något diplom eller annat som visar att jag kan det här men jag har lärt upp några vänner genom åren. Jag undrar därför om det är det någon som har lite käcka tips på övningar, balansövningar, teknikövningar, hopp etc, etc eller något osvikligt nybörjartips att dela med sig av?

/Gunnar H
 
Åk med traditionell utrustning..!!

Låga kängor och lite längre skidor utan timglas är det absolut bästa sättet att få kontroll på tekniken. om man börjar med värsta plasthistorierna och timglas så kommer man inte att öva upp balans och styrka på samma sätt. De höga plastkängororna (Scrapa T1, Garamont Gara tex.) Är bara för folk som redan har balansen och bara befinner sig i pisten. Har man ingen balans kommer man ändå inte kunna åka med skärande sväng som man gör med timglas. Och så ett gammalt mått som är lika bra för nybörjare idag som för många år sedan.
80-60-70...så bör en teleskida vara uppbyggd.

PS. Träffade en man häromdagen som hade åkt telis i Pist sedan 1963!! I år skulle ha ha halhöga istället för låga kängor :)


MVH
Cristoffer
(Som efter 7 år på telis fortfarande åker med halhöga Crispi Peak kängor och Tua Cirgue 195!!)
 
Några tips

Här kommer några tips om hur du kan lära folk åka telis.

1. Åk från sida till sida i pisten och låt nybörjarna få balansen och stå i telis pose när dom åker från sida till sida i pisten.

2. Låt dom åka utan stavar, tränar balansen.

3. Åk lite i skogen (Lätta ställen), tränar balansen, när man åker i skogen med lite djup snö och buskage och grejer så får man bra balans samtidigt som det är kul även fast man ramlar...

4. Lek följa john, kul och bra träning.

5. Hoppa lite i enkla och låga hopp...

Hoppas det går bra med utlärningen... // Jakob H
 
Telisinstruktion

Ett enkelt sätt att skaffa sig en fungerande metod och ett rejält övningsförråd är att gå en instruktörskurs.

Då får du dels ett kvitto på att du gör något så när rätt, dels lite pedagogisk skolning. Och så har du en riktigt intensiv skidåkarvecka i benen när säsongen drar igång.

Friluftsfrämjandet har en rad instruktörsutbildningar i fjällen, ofta de första veckorna i januari.
 
ang främjandets instruktörer

Det jag har sett av främjandets instruktörer har jag faktiskt inte varit särskilt imponerad av.

Naturligtvis är pedagogik och metod viktigast men med en instruktör som knappt kan hålla balansen själv så tror jag man går miste om massor (man behöver som bekant en positiv "målbild" att sträva efter).
 
Oj då!

Jag tror du har haft otur från din utsiktspunkt. Det har säkert slunkit igenom en och annan mindre skicklig instruktör i Friluftsfrämjandets , liksom i övriga skidorganisationers. Inte så konstigt, kanske när många hundra utbildas varje år.

Vad du imponeras av vet jag inte, men av de utbildade främjarinstruktörer jag sett, och de är ganska många, har ingen haft problem med grundtekniken. Och några har jag varit riktigt imponerad av.

Nu är det ju inte i puckelpisten eller coloiren man lär sig grundtekniken, men självklart ska en instruktör vara en god "målbild". Att nå en rimlig färdighetsnivå är en av ingredienserna i kurserna, t.o.m. mer så nu än för några år sedan.
 
Åter till ämnet

Först en liten grej: Det går utmärkt att lära
sig åka med plastpjäxor. Man slipper få ont i
fötterna och har bra mycket roligare på is.

Om vi frångår det självklara faktum att en telemarksåkares egentliga uppgift är att ha
rätt prylar och se ut på ett vist sätt kan vi
diskutera åkning ;-)

Ett vanligt fel som nybörjare gör är att de svänger för mycket, nästan gör en piruett och åker upp för backen. Detta beror på att de håller emot för lite med bakskidan. Mer tryck bak ger större svängar. Särskilt vanligr är detta ovana användare av carvinskidor.

Ett annat vanligt fel är att de reser sig upp mellan svängarna, altså: telemarssväng - slalomställning - telemarkssväng -slalomställnin osv.

Detta är två vanliga fel, men du hittar nog fler...

/Björn
 
hej gunnar
det finns en bok som två kanadensare har gjort. Den har roliga och bra bilder på tips för att förbättra sin åkning. jag vet inte vilka som skrivit boken, men den heter nåt i stil med .......really cool book of telemarking, tror jag iallafall. först i namnet står författarnas namn. samma snubbar har skrivit en bok om hur man går op tur på vintern, den är också helt okej.hittar du den boken så tror jag du får bra tips och kul läsning.
lycka till
mvh
anna
 
Klargörande angånde telemarksböckerna

Ni skriver om två helt olika böcker. Den ena heter "Allen & Mike´s Really Cool Telemark Tips" och är skriven av Mike Clelland med illustrationer av Allen O´Bannon. Den är rätt lättsam och har många roliga illustrationer och ett helt underbart "felsökningsschema" i slutet av boken. Den andra boken heter "Free-heel Skiing: telemark and Parallel Techniques for all Conditions" och är skriven av Paul Parker. Den är mer seriös och anses av många vara den stora telemarksbibeln. Båda finns såvitt jag vet endast på engelska.

Jag är dock skeptisk till hela idén med att lära sig åka telemark med hjälp av en bok. Det handlar istället om timmar, dagar och veckor i backen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5
monika Tips på telisprylar Telemark 2
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.