Telistok återvänder till backen

Hej alla

Nytillkommen på forumet och är sedan 16 år trogen telemarkåkare. Däremot så har flytten till Stockholm gjort att jag åkt allt mindre och mindre för varje år som gått. Nu äre däremot ett par skidresor inplanerade och behöver du utrusta mig på nytt. Jag har utrustning pre carving och behöver nu dels uppdatera skidförrådet med nya lagg, bindningar och även skor.

Förutsättningarna:

Jag är 202 lång väger 105-110 pannor varpå jag behöver lite råd vad gäller skidor och längd. Har varit på några ställen men de har inte varit behjälpliga på det sättet som jag velat.

Det är uteslutande nedför och då en kombo av både bra pist och offpist jag är ute efter.

Skor: Har storlek 47-48 och sist det begav sig så specialbeställde jag skorna från Scarpa.

Var ska jag börja, finns det någora bra butiker i Stockholm dit jag kan vända mig för professionell hjälp.

Mycket tacksam för tips och råd.

/Micke åter i backen
 
Alpint och alpingaraget är väl två ställen som kan vara bra att kolla på till och börja med. Där lär det också finnas kvalificerad personal.

Med tanke på din vikt kanske det kan vara intressant att kolla lite på det nya bindningssystemet NTN som ska vara stabilare. Dock har jag ingen första handsinfo där.
 
Frågan är om jag skulle våga rekomendera NTN som det är för tillfället.

Strulet med pjäxor (märkligt nog) verkar aldrig upphöra. Scarpas prototyp verkade ha varit hur bra som helst. Första produktionsmodellen klantade dom till det ordentligt med genom att bälgen var aldeles för hård, 08/09 har mjukare bälg och påstås vara utmärkt att åka med, men då har tåbox och bälg satt igång att spricka. Köpare "over there" rapporterar alarmerande hållbarhetsproblem. Detta verkar hur konstigt som helst, men så är det uppenbarligen iallfall. Alla var fundersamma över hur den inovativa nya bindnigen skulle uppträda och hålla ihop, men till allas överraskning har pjäxorna varit ett riktigt sorgekapitel. Hur pjäxorna, som inte vara speciellt nydanande och annorlunda att tillverka, kan krångla och ställa till lanseringen till denna grad är helmysko

Kolla på www.telemarktips.com
/Jörgen
 
Hej,

Jag har åkt runt 10-12 veckor på ett par Scott Mission och är mycket nöjd med dem. De är bra allroundskidor, men med betoning på offpist; när pisten är hård och isig finns det nog bättre alternativ. Speciellt gillar jag den relativt korta svängradien, för att ändå vara ett par mellanfeta skidor.

Efter ett benbrott och några knätillbud åker jag sedan några år med utlösningsbindning från Voilé. De ser ut som mekano, men har aldrig krånglat eller löst ut vid fel tillfällen.

/Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
petterpuder Resa till Riksgränsen Telemark 3
Bilplats till ÅRE Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.