Nya spännen till pjäxorna

Vid skidturande i alperna för en vecka sedan gick ett spänne på mina T2:eek:r sönder. Lyckligtvis hände detta precis vid kabinen i Verbier (vi var annars ute på haute route, verbiervariante då alltså) och en provisorisk lösning tillyxades av en mkt hjälpsam kabinskötare.

Jag behöver nu byta ut detta provisorium mot ngt mer permanent och tillförlitligt. Jag är inte över mig förtjust i t2:ans plastremsa o spänne, och skulle gärna byta ut det mot ett mer rejält spänne av slalompjäxemodell.

Någon som provat om det funkar? Kan det bli svårt att få det att funka bra på en pjäxa som inte är av överlappsmodell?

Någon som vet var man får tag i sådana spännen för en rimlig summa? Om inte annat kan jag kanske slakta ett par gamla uttjänta slalompjuck, men finns det bra att köpa så är det intressant.

(Pjäxorna är gamla, men ett par pjäxor man kan tura i 7 intensiva dagar i utan att få skav eller smärtor av och som känns bra i åkningen ska man inte byta ut förrän det är absolut nödvändigt... ;) )
 
Ingen som håller liv i några gamla favoritpjäxor alltså? Undrar just hur många svar jag fått om jag bett om råd för nyinköp..?

Nåväl, jag gjorde slag i saken och slaktade ett par gamla dachstein slalompjäxor som inte använts på mer än tio år. Popnitade fast dom. Var först lite fundersam om popnitar är starka nog för applikationen, men med lite klurande och experimenterande med brickor som förstärkning, så ser det hela tryggt o stablit ut. Efter en vardagsrumsprovning tycker jag det hela verkar bättre än orginalutförandet, kommande åkning o turer får utvisa om det stämmer. Det "nya spännet har en liten säkerhetshake som måste lyftas för hävarmen ska kunna släppas, borde vara bra när man vill gå med spännet lite lösare på platten o uppför, risken finns naturligtvis att bygeln istället lossnar om man har det alltför löst, det visar sig. Popnittången kostade mig en styv hundring, annars kostade det mig inget annat än 45 minuter i hobbyrummet.
/Jörgen
 
På mina gamla T2 bytte jag också spänne, men på den tiden fanns dom att köpa över disk. Skönt för dig att slippa all is i plastremmen, jag har ett par gamla Squadra själv och förstår varför Garmont bytte. Det är egentligen den enda skilnaden mellan Squadra och Ener-G.
 
trasiga spännen

Jag har kört av "vajerspännet", dvs mittspännet på mina gamla T1or (3spännesvarianten från slutet av 90-talet alltså). Gossarna på Alpint på Torsgatan (Sthlm) har fixat detta, liksom även de där nitarna som sitter vid vristen och håller ihop över- och underdel. Se dock upp med att få rätt längd på spännet, verkar finnas i två längder.

Håller med, pjuck som sitter finfint vill man ju köra så länge det bara går. 10 år för ett skal är väl ingen ålder. Innerskorna är dock liiite slitna och har en eget ekosystem, men det ska väl gå att åtgärda.
/mats
 
Postorder

Hej,

Jag drog sönder spännet förra året, beställde ett nytt via postorder för 50 kr. Tyvärr har jag glömt var men skriv till scarpa i Italien (engelska fungerade), det var genom dem jag kom i kontakt med den svenske återförsäljaren. Det känns ju lite väl elakt att börja borra och popnita i sina gamla godingar:).

Lycka till/ Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge Damask för moderna telispjäxor med spännen? Telemark 8
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
petterpuder Resa till Riksgränsen Telemark 3
Bilplats till ÅRE Telemark 0
baja_maja Pjäxorna mosar mina tår. Hjälp! Telemark 6
mafr spärren baktill på pjäxorna.... Telemark 4
mafr spärren baktill på pjäxorna.... Telemark 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.