Damask för moderna telispjäxor med spännen?

Hej!
Nån som vet om det finns någon vettig damask för moderna telispjäxor med spännen?
Jag har inte hittat några bra...än!

Mvh

Fredrik
 
På sportsnet....

Sportsnet har en damask som heter Black Diamond Gore-Tex Alpine Gaiters. Kostar 590:- så det är väl inte SÅ dyrt med tanke på att det är GT och då brukar ju priset dra iväg. Jag använder dessa till mina T3 med gott resultat, än så länge i alla fall. De ska tydligen funka på T2 också. Dock vill jag varna lite för deras storlekrekomendationer. Jag har 8 1/2 på mina T3or enkligt deras tabell skulle jag då ha Large men de var mycket trånga och ytterst svåranvända. Jag skickade tillbaka och fick ett par XLarge som passar perfekt. Helbra helt enkelt, tycker jag. Problemet är att det är svårt att reglera spännena förstås men det problemet är nog svårt att klara med några damasker. Ska man spänna kan man öppna dragkedjam på framsidan men den kan vara bökig att få igen när damsken är nerdragen över foten. Bättre är nog då att som när man tar på dem lossa remen under foten, dra upp dem justera spännet och sedan dra ner dem och spänna remmen under foten. Mina sitter fint och har inte släppt in någon snö trots att jag pulsat och åkt skidor i riktig djupsnö.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

/Andreas
 
Mina lundhagsdamasker fungerar hyggligt ovanpå mina T2:eek:r. Enkla, billiga "low tech"-damasker, men de fungerar för mig.

Lycka till!
 
varför damasker ?

Har man bra byxor med snölås så behövs inga
damasker.

Jag har åkt mycket i Kittelfjäll i djupt puder (40 cm som max ungefär) (kör själv med Scarpa T2) och använder Tierra Fast Track activentbyxa, tight byxa utan snölås och har klarat mig relativt bra ändå från att få in snö i pjäxorna.

Det verkar onödigt varmt med damasker dessutom.

Min erfarenhet är att det är skönt med lite snö som kommer ner i pjäxan och svalkar.

MVH Mats
 
En smaksak...

Jag har ju ina T3 som turpjäxa framförallt och då tycker jag damaskerna kommer väl till pass när man spårar i djup snö eller klampar runt utan skidor vid tältet. Utmärkt det jag har använt dem tycker jag i synnerhet i den mjuka djup snö som varit här i Umeå trakten sista tiden. När jag åkte utför i pist använde jag dem dock inte. Då fanns ju inget behov, då tycker jag behovet av att kunna reglera spännena smidigt är större. Att få ner snö i pjäxorna upplever jag allmänt som otrevligt och om man åker på längre turer strävar i alla fall jag efter att hålla strumpor och innerskor så torra som möjligt...

Men som sagt det är nog mest en fråga om vad man själv tycker. Förövrigt har jag inga byxor som skulle vara tillräckligt välsittande för att ersätta mina damasker.

Hur har det gått med dina idéer med telis klubb i Umeå förresten? Känner att jag nog skulle ha endel nytta av att åka med någon som kan lite bättre även om jag inte satsar på att bli bra på telis är det ju kul att kunna ta sig ner från ett fjäll på ett trivsamt sätt.

/Andreas
 
g-tex damasker

goretex är ju ingen större vits att ha i damasker. 6L G-tex andas inte så där jättebra. Ung som att bli förbannad på att g-tex är hypat och inte alls andas när man blir svettig på ryggen efter att ha haft ryggsäck på sig...
 
kan nog vara sant...

Det kan säkert vara så att GT inte fyller någon funktion i damaskerna. Jasg hittade ett par damasker jag tyckte såg bra och välgjorda ut. Att det var GT värderade jag varken som positivt eller negativt. Än så länge är jag nöjd och känner inte att goretexen gjort någon skada i alla fall. Faktum är att jag inte är någon GoreTex-människa. Det enda plagg jag har GT i förutom damaskerna är mina Meindlkängor och där kan man ju verkligen ifrågasätta GoreTexen.
 
Hej!
Jag kan rekommendera lillsports damasker om du inte är ute efter något väldigt avancerat. De fungerar utmärkt till mina garmont gara, och även till lägre pjäxor och kängor. De jag har är utan goretex, vilket inte är något jag saknat, och är de enda jag hittat som ordentligt når om pjäxorna - till ett hyfsat lågt pris.

Mvh, Lisa Hagqvist.
 
inte personligt

menat alls. det var mer ett allmänt inlägg i en goretex värld som ibland inte alltid verkar tänka helt klart. (jag har själv samma BD-damasker- i "rätt" stl. passar bra runt storskorna men jag tror inte jag skulle få över dem över mina T1-or, det finns ingen större anledning heller tycker jag. Mats har en poäng vad gäller inbyggda snölås-så länge de är välkonstruerade)

erik

med mest goretex i stan? ska köpa mig en arcteryx jacka idag:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.