telispjäxor med obekväm bälg

Jag har hyrt telemarkspjäxor av lite olika modeller, och på några av dom har bälgen tryckt väldigt obehagligt (nästan smärtsamt) mot foten när jag gått ner djupt, alltså när jag vinklat upp hälen mycket. Är det någon som känner igen problemet och har någon förklaring eller tips på hur det kan undvikas?

Jag har nu tänkt köpa telemarkspjäxor (antingen nya eller begagnade) och vill förstås undvika att köpa några med det här problemet. Eftersom jag inte märkt av något problem förrän jag kommit ut i backen tror jag inte att det räcker med att prova i butik, så tips om vad jag ska kolla efter för att undvika det här mottages tacksamt. De två modeller där jag har upplevt problemet är Scott Voodoo och Crispi CXA, men tyvärr har jag inte lagt på minnet någon av de modeller som funkat bra för mig. Det är pjäxor för NN75-bindningar jag är ute efter, och har använt tidigare.

/ erik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...