Telispjäxor för långtur

Hej alla telemarksåkare!

Grejen är att jag inte är någon telisåkare själv, men jag behöver er expertis i alla fall. Jag har planer på att genomföra en längre skidtur under relativt kalla förhållanden. Jag räknar med att det säkert kan krypa nedåt -30.

Jag ska skida med ett par Åsnes Rago turskidor med en Voilé 3-pin cable-bindning (NN75). Av denna anledning så skulle jag vilja ha tips på passande telemarkspjäxor. Det viktiga är att de är så varma som möjligt (jag antar att det blir plastskor då) samt att de är sköna att åka (lääänge) på platten med. Hur stabila de är för riktig telisåkning är inte viktigt alls för min del.

Tack på förhand!

Mvh /Joel
 
Lundhags

Jag använder ett par Lundhags Husky SKI när jag går på turer där det är rätt platt. Använder då ett par Åsnes Nansen med Rottefellas SuperTelemark-Cable. För att få ett styvare skaft bad jag Lundhags ersätta originalskaftet med ett Professional skaft. Kängan fungerar bra, är varm, torkar fort, innerskon är lätt att ta ut och sätta in, men... Funkar inte till telisåkning! För renodlade telisturer använder jag mina T1:eek:r(och andra skidor).

Kunde inte länka till Lundhags sida så det blir till den här sidan
http://www.penrithsurvival.com/penr...ots+which+will+take+boot+bindings/pid/4855671
 
Crispi Top Expedition är väl ett säker kort. för kalla förhållanden. Använd av många som skidat på Svalbard, Grönland mm. Använder själv ett par Scarpa T4 för vinterturer. Är tillräckligt varma för mig, men byter om till Bivack skor så fort jag har slagit upp mitt läger.
 
Crispi Top Expedition är väl ett säker kort. för kalla förhållanden. Använd av många som skidat på Svalbard, Grönland mm. Använder själv ett par Scarpa T4 för vinterturer. Är tillräckligt varma för mig, men byter om till Bivack skor så fort jag har slagit upp mitt läger.

Det ser ut som om jag har hittat mina pjäxor. Crispi Top Expedition verkar vara precis det jag letade efter. Tack för tipset :)

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.