Tips på alpinskidor som telisar

Budget-telis

Gäst
Läste några frågor om alpinskidor som telisar. Jag har testat två. Detta är högst personliga åsikter, kommentera dem gärna eller lägg till fler slalomskidor:


Rossingol Toon 10.4 177 cm


Mjuka, lättåkta, roliga skidor. Bra nybörjarskidor även om dom inte uppför sig säskillt klassiskt. Perfekt i brant terräng, på pucklar (som dom där jav... snöbrädorna drar upp) och mellan hinder (träd, barnfamiljer mm). Halvbra på is. Mindre bra i långsväng. Lätta! Kräver platta!


Rossingol Toon 10.4 Wide 177 cm


Hårda, svåra att lära sig, men skojiga. Bra kantgrepp. Inget för nybörjare. Kräver max koncentration, låg ställning och hårda pjäxor. Jag tror jag fattar vad "Powercarve" är efter att ha åkt på dessa. Kantgrepp var ordet! Inget för långsväng.
 
hur funkade längden 177 cm ?

Hejsan !
Intressant att höra att dina testade skidor var 177 cm långa. Var de carvingmodell ?
HGur lång är du. Jag är 183 cm lång och har skaffat nya lössnöskidor, Rossignol Big Berthod (mått 94-68-82) och undrar om det gick bra att åka med såpass korta skidor ?
MVH mats, umeå
 

Budget-telis

Gäst
Korta skidor

Jag är 181cm lång och väger ca 77kg. Rossingol Toon är carving skidor, ganska rejält inskurna. Jag tror att Toon 10.4 har måtten 104 62 98 och wide-varianten är något bredare på mitten, (samma mått som årets nyhet Rossingol Rebel (telisskida), dessa är dock mjukare, tror jag).


Så korta skidor som 177cm ger åkningen en ny dimension, det skiljer sig ganska mycket från vanliga skidor. Skidorna är lite nervösa, men i och med att de är så små har du ändå full kontroll. Det är betydligt lättare att rätta till sina misstag än med långa skidor. Skitbra i puckliga backar. Att göra snabba, korta svängar eller hopp-svängar är hur lätt som helst.


Jämför Personbil med Go-cart. Med en gocart måste du hela tiden vara med på vad som händer, men du kan styra den vart du vill. Personbilen är lätt att köra, men inte så känslig på ratten, och får du sladd är den betydligt svårare att häva med en personbil.


Med detta hopps jag ha framhävt både för och nackdelar med korta skidor. En sak till: Man blir tröttare av de små.
 
Carvingskidor

Hej! Som en f.d. galen Big Foot-åkare i tonsåren har jag alltid gillat korta skidor.
Nu har jag väl mognat en grann och åker nu carvingskidor Rossignol Toon 10.4 som bara är 170 cm långa.
Å andra sidan är jag inte värst lång; 170 cm och en flugviktare med ca 58 kg.


Att man blir trött med korta skidor säger du, det har jag svårt att tro på.
Korta skidor gör mig säkrare för de svänger så lätt, full kontroll kort sagt.
Har testat längre skidor och haft problem med att svänga...
Detta medför att jag blir fortare tröttare då jag kämpar mer med långa skidor än med de underbara Toon-skidorna.


Nu har jag funderat köpa telemarkbindning till skidorna så jag kan välja att åka telemark eller slalom - vad tycker ni för bindning jag ska välja och är skidorna som jag har OK för mig?


Jag ska ha läderpjäxor - åker också långfärdsskridsko.


Tacksam för tips!/ Steffe
 

andreas.martensson@ophste.hs.sll.se (andreas Mårte

Gäst
Toon 10.1

Ville bara kommentera Rossignol Toon som telisar!


De fungerar utmärkt. Jag körde förra säsongen(drygt tre veckor), svänger av sig själv, snabba att komma runt med. Går som tåget i offpist.
De går att köra med skinnskor med spännen(plast rekomenderas för bästa pistskär). Jag tror att måtten på mina är 102(104)-67-98.


Jag kör med Riva3 som jag är nöjd med.(och plattor som är cirka 2 cm höga.
 

Budget-telis

Gäst
Trött av korta skidor

När det gäller telemark tycker iallafall jag att man blir trött av korta skidor. Man måste åka med mer böjda knän helt enkelt. Testa själv!


Om du ska ha skidorna till telisar måste du ha plattor, de är så smala så risken finns att pjäxorna tar i snön annars. Gör plattor själv, gamla skärbrädor är perfekt. Plattan ska vara 12mm-25mm (oj vad många som inte håller med nu).


Bindningar som är bra är Chli. Du hittar dom billigt på www.globetrotter.de (Billigare än Riva III i sverige) Den stora storleken passar pjäxor från 41 och uppåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
651222 Tips på boende i Åre Telemark 2
Norström Har ni några vettiga tips på skidor? Telemark 5
992 tips på bindningar? Telemark 0
hak2 Tips på turer i Dalafjällen önskas! Telemark 1
Tips på telisskidor för novis? Telemark 1
monika Tips på telisprylar Telemark 2
Mallaballa Aspen - tips eftrelyses! Telemark 2
jonaslundmark tips om monte rosa, tack! Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
ulfgum Tips om plastpjäxor Telemark 5
ansun Tips om tur och litteratur Telemark 0
jockeastrom Pjäxor - tips Telemark 4
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
Er det noen som har tips til toppturer i RONDANE? Telemark 1
Jeremiah Telistur tips? Telemark 1
Har någon tips gällande telemarkutrustning?! Telemark 1
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
Grahniskogen Telemarksteknik på turskidor Telemark 11
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.