Pjäxor: Hur är dem?

Har nu testa olika Telemarkspjäxor, men har lite lite referenser utanför pisten. Min undran är därför hur fungerar Garmont "Velotch" som turpjäxa?
Vet inte hur stavningen är på namnet, men jag antar att det stavas så.

Mikael
 
Tjeena Alla. Ja Du Jätten. Dra ett par svängar i någon brant och knalla ett par mil på fjället så får Du svaret. Tur är tur! Utför är utför! Vilka skidor hade Du tänkt ha som passar både en vecka i tuff, hårt pistad backe och dessutom passar till Dig, pulkan och barnet, Oviksmasivet runt?
Förlåt ironin. Men det finns inga kompromisser. Hög plast i backe. Riktig turpjäxa på flället.
Allas Väl.
 
Är det vänliga veckan nu?

lavinfaran; sa:
Tjeena Alla. Ja Du Jätten. Dra ett par svängar i någon brant och knalla ett par mil på fjället så får Du svaret. Tur är tur! Utför är utför! Vilka skidor hade Du tänkt ha som passar både en vecka i tuff, hårt pistad backe och dessutom passar till Dig, pulkan och barnet, Oviksmasivet runt?
Förlåt ironin. Men det finns inga kompromisser. Hög plast i backe. Riktig turpjäxa på flället.
Allas Väl.
Se rubriken! Gäller trots brasklappen om ironi!
\C
 
Nejdå,

-Vet inget om Garmont pjäxan-

Men jag har turat flitigt i Scarpa T1 och T2 och står på skapligt i pisten med mina T2:eek:r / Linken bindningar.

Visst kan man ha samma pjäxor!

/föhl
 
Garmont Veloce heter modellen. Jag har bara testat den utför, men jag var inte imponerad alls. Så då är frågan varför man skall köpa en plastpjäxa för att gå uppför om den ändå inte är bra nerför? Jag röstar för Scarpa T2. Om man skall ha plastpjäxor vid turåkning så tycker jag man skall ha en som funkar bra utför annars kan man ha läder istället.

// Ola
 
Avses topptur eller att dra-iväg-till-fjälls-i-flera dagar-tur?. Jag har ett par T2.or som jag trivs kanon med i och utanför pisten med men som jag dock aldrig skulle drömma om att gå iväg på en flerdagars fjälltur med dem. Ty till de är de alldeles för rejäla (klumpiga). Avses däremot "korta" toppturer där syftet är att ha kul utför är ju T2,orna bra.
 
Förlåt! Du har rätt Camilla. Jag har varit alldeles för ironisk på sista tiden. "Utsidan" är ej ett sådant forum.
Men en liten undran finns dock över många frågeställningar denna säsong om telisprylar. Det flesta svaren får man ju genom att ex, åka till fjällen. Ta en skidlektion eller guidad tur. Denna erfarenhet kan ju senare visa sig "LIVSVIKTIG". Ofta är det ju inte pjäxor, vallan mm, som ställer till det på kalfjället. Kyla, lavinfara, ändrat före under dagen, vätskebrist osv, osv.
Vad jag vill säga med detta är att alla svar får man inte i affären, utan i Naturen.
Allas Väl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.