jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja

Telis pjäxor

Hej !

Om du är helt nybörjare rekomenderar jag dig låga pjäxor i läder eller plast att börja med, för att få klämm på grundteckniken. Efter en tid går du upp i höjd för att få tillräckligt med stöd. En läderpjäxa är mer nostalgisk och har ett bredare användningsområde, tack vara att den är smidigare och lättare än plast. "Asolo extreme" har jag själv erfarenhet av och den är fantastisk. Plastens fördel är att den är torrare (innerskon även lättare att torka), håller formen bättre och kräver mindre skötsel. "Scarpa T3" är en bra låg plastpjäxa. Den dagen du skaffar en högre pjäxa, kan du med fördel spara den lägre för t.ex. tur åkning, långfärdsskridsko o.s.v

Lycka till med anskaffningen !
/Herman
 
Läder gör sig bättre på kor...

Jag tycker å det bestämdaste att du ska satsta på ett par rekordeliga plastpjäxor, framförallt av den enkla anledningen att dessa ger dig mycket stöd.
Det gör att du kommer att lära dig att åka mycket fortare än om du använder läderpjäxor.

Lycka till.

Anders - utsidan.se
 
2 olika perspektiv

Hej!

Jag håller med både Anders och Fogelberg. För att snabbare få till telemarkssvängen är ett par halv höga plastpjäxor att rekomendera(typ scarpa T2). Rent skötsel mässigt och att man kan fuska sig till en telemarksposition. Sedan måste man ha ett par höga och hårda pjäxor om man vill åka hårt, brant och krävande off-pist. Jag rekomenderar alltså ett par halvhöga plastpjäxor. Däremot kommer jag att ge min dotter/son ett par låga läder när det blir dax för det. Då kommer hon/han att åka skiten ur dig när han/hon får på sig ett par plast pjäxor till slut. Så mycket man lär sig på att åka låga läder i början är det få som vet. Men det krävs tålamod och tid. Det är bara att välja genvägen och bli en halvbra telisåkare eller den långa hårda vägen och bli en mycket stabil åkare.

Mathias
 
Läder eller inte

Hej!
Jag började själv min bana på ett par låga snörpjäxor och jag inbillar mig att jag har haft nytta av det. Jag håller alltså med Mathias. Visst man får nog till en telemarkssväng snabbare om man börjar på ett par höga plastpjäxor. Men om man åkt på snörpjäxor ett tag så är risken mindre att man faller in i slalommönster och reser sig upp när det börjar gå åt fanders. Telispositionen sitter nog bättre i ryggmärgen. Dock får man nog ägna ganska mycket tid med "fostrande" åkning med snörpjäxor. Fast har man klarat bristande skare med snörpjäxor klarar man allt sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thfc Vilken midja ska jag välja? Telemark 4
pagren Vad ska jag ha? Telemark 2
markanthus Vilken bindning skall jag ha? Telemark 9
0663 Är jag helt lost? Telemark 6
Ego Jag ger mig!! Telemark 15
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
Vandrare Hur korta skidor kan jag ha? Telemark 3
Mountain Man Skall jag ta fram sågen ... Telemark 17
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Var hittar jag en snö och lavin kurs Telemark 2
Ma_Fredde Vilken skida ska man välja? Telemark 5
Homie Hur hårt ska man skruva fjädrarna? Telemark 1
Homie Ska det behöva bli så otroligt dyrt och svårt? Telemark 9
lavinfaran Hur skarp ska en kant vara på telisskidor. Telemark 0
Vandrare Var ska bindningen sitta? Hur långt fram? Telemark 5
linsleffe Ska det vara så? (rossignol rebel) Telemark 4
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
davidst Köpa Skidor Telemark 5
havsbjornen köpa ut försskidor Telemark 1
hernell Köpa telispjäxor? Telemark 8
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
anlj Köpa telispjäxor i Kitzbühel? Telemark 3
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
owahlund Köpa telispjäxor Telemark 4
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
Richard Eriksson köpa telemarksskidor?? Telemark 7
160270 Köpa utrustning i Skåne.... Telemark 1
johnwiklund Var köpa 7tm? Telemark 12
plimsoll Var köpa Atomic TM22 Telemark 3
heintz Köpa telisprylar i Sthlm? Telemark 2
Nemo Vart köpa Crispi? Telemark 7
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
Färsking vill köpa telisar!? Telemark 11
Köpa telemarks skidor i Umeå Telemark 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.