Ska det behöva bli så otroligt dyrt och svårt?

Hejsan.
Har funderat på att börja åka telisar. Ska ner ett halvår till Österrike och plugga i Wien samt åka skidor då såklart! Tidigare har det blivit snowboard men känner mig nu mogen att testa på något nytt. Telisar verkar otroligt läckert.

Jag har kollat runt lite här i Umeå och utbudet är ju inte speiellt bra...
De säljs bara Scarpa pjäxor (nypris 3800:- och uppåt) samt splitternya Elan 777 samt 666 med telisbindningar. Tror det var Rottefella Chili Cobra. Allt som allt med pjäxor och hela kittetg går det loss på 10 000:-.. Skidor är svårt att få med telisbindningar överhuvudtaget.

Detta känns absurt dyrt. Köpa andrahand på utsidan/freeride osv känns inte heller så roligt eftersom jag inte vet vad det är man ska kolla efter. Storleksmässigt har jag ingen aning om vad jag ska ha. Har 45 på vanliga skor. Formar sig beggade scarpa-pjäxor efter foten?


Jag fick tips om http://www.sportconrad.de och de har ett ganska stort sortiment och Crispi CXA-pjäxor för under 2000:- (scarpa-kängorna var några hundralappar billigare där också). Det kändes ganska prisvärt, nackdelen är då att jag inte kan testa dem i förväg. Dvs det är också en chansning. Crispi anses väl ändå vara rätt bra pjäxor? Hur är de storleksmässigt jämfört med scarpa? (läste om att scarpa har en smalare läst i sin sko)

Hur svårt är det att applicera en telis-bindning på en skida själv om man inte gjort det förut?

Om man väger 80kg och är 1.93 lång. Vad skulle ni då rekomendera för skida till en Nybörjare på telisar men som har lätt att lära sig?
Hur vikig är bindningen? Kvalitetsskillnad?

Ge gärna tips på hemsidor som säljer förra årets skidgrejer osv.
TACK!
 
Om du har vägarna förbi Stockholm så gå till Alpint. De säljer ut förra årets modeller till halva priset.
Du har ingen affär hos dig som säljer ut sina uthyrningsskidor och pjäxor? En kompis köpte sin uthyrningsutrustning, ett år gamla men i kanonskick till 60% rabatt.
Bra begagnade telemarkskidor och pjäxor kan du säkert hitta här och på http://www.freeride.nu.

Att köpa från telemark-pyrenees är enkelt och smidigt. Har själv köpt prylar därifrån.

Har haft både Crispi och nu Scarpa. De senare är mycket smalare och jag kommer att lämna in dom för att fixa innerskona i hälarna. Nackdelen med mina Crispi var att dom klämde till väldigt över tårna. Ett problem som jag inte är ensam om att ha upplevt.

/John
[Ändrat av John_T 2004-11-25 kl 14:50]
 
Jag köpte min grejor från en hyrshop, gav 1000:- för pjäxor och 1000:- för skidor med bindning, inga toppgrejor men helt OK att lära sig på.
 
Köp skidorna på plats!

Priserna på skidorna kommer garanterat vara billigare i Wien än på någon annan plats i sverige, dessutom är utbudet större där nere så vänta med att köpa skidorna tills du är i Wien. Det är mitt tips. Pjäxorna skulle jag dock köpa här hemma. Telemark är inte stort i Österrike och risken är stor att du inte hittar pjäxor. Bindningar beställer du bäst över nätet.

/stefan
 
mm, jag är lite inne på att fixa pjäxorna här hemma först. Grejen är att jag ska åka endel skidor (bla en vecka i Åre) innan jag åker. Så det hade ju varit fruktansvärt roligt att fixa det där :)

Men du tror inte telisar är så stort i Österrike?
 
Homie; sa:
mm, jag är lite inne på att fixa pjäxorna här hemma först. Grejen är att jag ska åka endel skidor (bla en vecka i Åre) innan jag åker. Så det hade ju varit fruktansvärt roligt att fixa det där :)

Men du tror inte telisar är så stort i Österrike?

bodde ett tag i alpområdet och de få telisåkande österrikare jag kände tog bilen till munchen för att köpa grejjor....
 
Raskens!!

Om du ska till Åre, så gå in på Raskens i Duved. Det ær en telemarksshop dær dom sæljer och hyr ut. Det ær bra folk dær (av dom jag har møtt iaf) och dom har vældigt mycket att vælja på! Vet inte, men gissar att du kan få køpa loss hyrgrejer till rimliga priser också.

Om du lær dig fort skulle jag tipsa dig om att inte køpa en alltfør mjuk skida. Nær man ær nybørjare ær det lættare att læra sig på en mjuk skida, men ganska snart vill man ha en lite styvare, i takt med att man lær sig mer.
I høga plastpjuck kommer du utvecklas snabbt, men du får en avsevært (tycker jag iaf) bættre teknik om du lær dig åka i læderpjæxor først. Det kan ju kænnas tråkigt, men jag skulle sæga att du har igen det i længden.

Nåja, detta var ju bara min mening. Var och en gør som han vill!

/Sara
 
Som sagt pjäxor är det viktigaste...
Tänk på att prova alla tre märken, Crispi, Scarpa och Garmont, eftersom de skiljer sig ganska mycket i formen.
Sen tror jag nog också att du ska satsa på att köpa här hemma, alt. via nätet. Telisutbudet är litet i alperna.
Vad gäller bindningar så är det lite olika känsla i olika bindningar. Men Cobra eller G3 Targa är ganska likvärdiga, basic bindningar. Det kan ju dock vara värt att satsa på bindningar som löser ut.(Vilket jag personligen inte åker med)
Vad gäller skidor så är det nog inte supernoga, välj ett par mid-fats, som funkar till det mesta...
 
Första skiddagen.

Hej.
Tänkte bara berätta lite fort vad det blev för grejer.
Fischer 300 ICE-skidor. En alltiallo skida som fungerar över hela berget enligt andra "experter". Bra för nybörjare till medelgod åkare.
På den satt en Rottefella Riva z comp-bidning. Fungerade bra idag. :)

Sen fick jag tag på pjäxa beggat (uthyrningspjäxor, lite använda, strl 46.5), som var en Garmont Velocity. Tror dem hette så, en lite kortare plastpjäxa, men ändå rätt stabil tydligen. Allting köptes på bytesmarknaden här i Umeå (iksu) där jag fick hjälp av Hemavans skidpersonal. Det var kanon! Jag kom undan med 3200:- för skidor, bindning och pjäxor. Det kändes helt överkomligt som första utrustning och lära sig åka på.

Idag var premiäråket gjort på skidorna och nybörjare som jag är så undrade jag snabbt vad jag gett mig in på. Skidorna flaxade över hela backen. Efter några timmar började det dock ge med sig och jag började kunna åka lite hårdare och vågade framförallt stå på ett ben i hårdare underlag.

Svårast som nybörjade var att få vikt på berg-benet och hålla koll på den bergsskidan. Längtar redan till nästa helg samt lite annat före än konstsnö och isiga pister.
Jag är kanonnöjd! Sanlöst roligt med telisar. Varför har man inte kommit på detta tidigare? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.