Var köpa 7tm?

Jag är inne på att köpa ett par 7tm telisbindningar för att skona mina sköra knän. Vet någon var man handlar dessa till sjyssta priser, på nätet eller i butik?

Mvh Niklas
 
telemark-bibel.de

niklas_hasslund; sa:
Jag är inne på att köpa ett par 7tm telisbindningar för att skona mina sköra knän. Vet någon var man handlar dessa till sjyssta priser, på nätet eller i butik?

Mvh Niklas

Jag har precis inhandlat mina på telemark-bibel.de. Ett par 7tm inklusive 11mm platta,skistopper och heelraiser gick på 2200 inklusive frakt. Siten finns bara på tyska dock vilket gör att det kan vara lite svårt att beställa från dem, men man kan ju alltid skicka ett mail till dem på engelska( de kan även få svenska fraser).
Även telemark-pyrenees.com har dem till ok priser, de är dock lite dyrare på totalpaketet.

// Ola
 
Jag...

beställde det senaste paret från telemark-bibel.de för 199 € + frakt 15 € = 214€ (= 1952 SEK), och jag köpte ett "paket" som innebar att jag fick bindningarna, 10 mm plattor och skistopper för 1952 kr. Frakten upp till Luleå tog 6 dagar.

/Anders B
 

clindh

Forumvärd
Alpint tog 2500 inkl montering för mina, så det var väl "OK". De hade väl inte full koll på produkten; visste inte om att det fanns hälhöjare som tillbehör (jag mitt fån trodde ju det skulle ingå i paketetpriset :). Skistoppern onödigt bred för mina lagg, monteringskillen visste kanske inte det finns olika bredder eller bara tog första bästa ur lådan.

Bindningens hemsida nämner en Owners Manual; någon sådan fick jag inte - fick du en, Anders?
 
Nja...

inte direkt. Jag har moteringsanvisningarna som följer med bindningen (som monteringsfolket skall ha). På denna anvisning finns det ett avsnitt kallat "Owners manual-must be provided to the customer" och i detta avsnitt så står det bland annat en del om hur man skall ta på och av sig bindningarna...och, i mitt tycke, en massa andra självklara saker.

Du kan ju höra med Alpint om du kan få moteringsanvisningarna, det finns en tabell över hur man skall ställa in DIN skalan...något som kan anses som en någotsånär anvisning om hur man kan ställa in bindningarna i början...det blir vanligtvis lite efterjusterningar.

Något som däremot är viktigt är att ställa in...hmmm..."Preloaden" rätt. Det gör man med den gråa "skruvhatten" längst bak. När den är rätt inställd ska den se ut så här:
tapeOnWire2.jpg


Hmmm, tror att det var allt? Om det är nåt så annat så är det bara att fråga på boarden som Mitch har: http://www.telemarktalk.com/phpBB/index.php

/Anders B
 
Preload

Hej Anders!

Vad händer om man drar preloaden hårdar dvs skruvar den längre in. Själv upplever jag att jag får en stabilare bindning om jag drar den hårdare.

/Tomas
 
Att...

använda för mycket preload är ingen hit precis.

Det som kan hända är att du förstör Tension Strapen (den gråa grejen som är under foten...) eller någon annan del av bindningen, när du får en så kallad "bottom out" dvs när fjädern inne i häldelen blir för ihoptryckt.

Att något kommer att gå sönder, om du skruvar åt för hårt, är lika säkert som Amen i kyrkan.

Jag läste i inlägget om Monsterlaggen att du inte riktigt var på hur 7tm "känns", när det gäller den relativt neutrala känslan som 7tm har.

Det är en väldigt neutral bindning, framförallt jämfört med Chilli bindningen (en j***a mycket bättre bindning än Chilli för den delen med...).

Det kan ta ett tag att vänja sig vid känslan och det är nog därför du tycker att den blir mer stabil om du drar åt preoladen, men efter en tids användning så kommer du förhoppningsvis att hamna i det läge som jag är i, och det är att man inte märker av bindningen eller för den delen bryr sig om att "känna" efter.

Det är dock en helt annan femma om du inte har fått in "läppen" på pjäxorna nog långt in, med mitt nyaste par (de med en så kallad Toebar bridge) så är det lite strul att få dem hela vägen in i tåkoppen och det ger en betydligt mindre stabil känsla än de två par som jag har som inte har "tåbryggan"...

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-01-19 kl 03:12]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
plimsoll Var köpa Atomic TM22 Telemark 3
qtxasjo Var kan man köpa Crispi-pjäxor i Stockholm? Telemark 2
bergquist Var och vilken hjälm ska man köpa Telemark 4
ansun Var finns reservdelar i Stockholm? Telemark 10
i95_lab Puder i Kanada - när och var Telemark 4
Pellepassat Var finns snön??? Telemark 5
dirty harry Var i Stockholm kan man lästa ut läderpjuck? Telemark 1
warg Var får man tag på nya T2-modellen... Telemark 2
ingalill74 Var hittar man läder... Telemark 2
Vandrare Var ska bindningen sitta? Hur långt fram? Telemark 5
i4lean Var finns info om Hagan skidor? Telemark 1
elsa var är spadarna/sändarna Telemark 7
var köpet man tele-prylar? Telemark 1
Stranda - var, när hur? Telemark 2
niklasr Var i europa köper man billiga trancievers? Telemark 3
Var hittar jag en snö och lavin kurs Telemark 2
davidst Köpa Skidor Telemark 5
havsbjornen köpa ut försskidor Telemark 1
hernell Köpa telispjäxor? Telemark 8
anlj Köpa telispjäxor i Kitzbühel? Telemark 3
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
owahlund Köpa telispjäxor Telemark 4
Richard Eriksson köpa telemarksskidor?? Telemark 7
160270 Köpa utrustning i Skåne.... Telemark 1
heintz Köpa telisprylar i Sthlm? Telemark 2
Nemo Vart köpa Crispi? Telemark 7
svejni Köpa telisar i Alperna? Telemark 1
kajhaj köpa skidor Telemark 1
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
Färsking vill köpa telisar!? Telemark 11
Köpa telemarks skidor i Umeå Telemark 4
John_T Vem säljer 7tm Tour2 Telemark 2
thureb 7TM med stepin Telemark 2
conntfrt Vart får man tag i 7tm bindningen? Telemark 3
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
StoffE salger mina 7tm Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
Elmfeldt ny bindning - 7tm Telemark 9
brook Karhu 7tm Telemark 54

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.