Karhu 7tm

Karhu kommer ut med en ny bindning, som heter 7tm.
Den har bland annat en utlösningsanordning!
Man kan kolla in den på http://www.karhu.com, finns en del inlägg på forumen på http://www.telemarktips.com också.

Nån därute som vet om denna bindning kommer till Sverige (och när i så fall), alternativt om hur man beställer denna bindning?

MVH Anders B
[Ändrat av brook 2001-09-05 kl 15:21]
 
Tysk egentligen

Karhu är bara distributör på den amerikanska marknaden. Bindningen tillverkas egentligen av en liten firma i Tyskland. De har sin sida här: http://www.telemarking.de

Men man får nog mer information och bilder på Telemarktips sidor. Det verkar inte finns någon svensk distributör än.

Bindningen ser intressant ut, men jag ska nog satsa på norska Linken istället som har haft ett år på sig att bota barnsjukdomarna.

/Björn
 
Tackar

Linken är ju även de intressanta bindningar, har även funderat på att köpa sådana.
Vad anser du om Voilés nya bindning Hardwire?

/Anders B
 
Hammerhead m.m

Har läst om HH på telemarktips.com, och det verkar vara en schysst bindning, men...hmmmm...jag gillar faktiskt inte hur den ser ut.
Kanske lite löjligt och säkerligen ofunktionellt av mig, men så tycker jag i alla fall.

Att den sedan bara går att köpa dem från RR:s site, och inte åtminstone i Skandinavien är ju en klar nackdel, inte bara initialt utan även senare då man kan ha behov av reservdelar.

Men frågan är om hur det kommer bli med 7tm, det kan ju hända att den bara säljs ifrån tyskland och det är ju inte heller så bra.

Har snackat med den lokala InterSport-affären här och dom skulle tydligen kunna få tag på Voilés Hardwire, och priset skulle ligga på ca 2200 kr. Men jag skulle vilja veta lite mer om den, överdrivet uttryckt så är det ju dock "bara" en vidareutveckling av Chilisar, eller ?! (det är väl synpunkter och erfarenheter om detta som jag gärna skulle vilja veta mer om)

Och så var det ju då Linken, säkerligen schyssta bindningar även de, men skulle gärna få veta om dom löst dom problem som dom hade inledningsvis med att plasten sprack, sen är dom ju inte direkt gratis eller lätta heller...

Problem och besvär med Chilisar har debatterats tidigare i detta forum, men man måste ändå ge Chilisar det "berömmet" att dom har funnits ett tag och att dom kostar under 1000-lappen, och handen på hjärtat så har väl dom flesta av oss haft/har ett par nån gång?

Men anledningen till denna tråd är trots allt att jag vill pröva något annat än mina chilisar, frågan är ju då vad?

Hoppsan, blev ett långt inlägg detta!!

/Anders B
 
Jag har åkt på Chili några säsonger utan problem tills jag bytte pjäxor i våras. Efter några dagar var fjädrarna uttöjda och gängorna förstörda. Så nu ska jag se mig om efter annat.

De akuta problemen fixades av en snäll handlare som lagade bindningen med delar från bindningar som folk kört sönder på andra sätt. Som du säger så är det en fördel att ha grejer som är vanliga och som det det är lätt att hitta reservdelar till.

En rolig trend är att många garage-pulare tycker att de kan göra bättre bindningar med nya lösningar. Sen kan de prova att sälja över nätet utan att investera alltför mycket tid och pengar i ett distributions-nät. Risken är att man blir test-pilot utan att veta om det.

Voile Hardwire verkar följa trenden med kompressions-fjädrar som fler använder i en eller annan form. Ett alternativ är att göra sig av med kabeln helt och hållet som de göra med sin VP-II.

Chili fungerar säkert bra för många, men de flesta väljer väl inte den direkt utan får den på köpet när de köper en skida för X kr ink. montering. Om man vill finns det en ju en hel uppsjö att välja mellan nuförtiden. Men säg en uthyrare som har dessa bindningar och dessutom sätter dom på vettiga skidor? Det finns inte vad jag vet. Vad som fungerar eller inte är ju svårt att veta -- man får väl gå på hörsägen som vanligt.

Linken är en av de få "nya" bindningar jag har haft i handen och den verkar lovande. Dessutom är jag halv-norsk så det känns bra att köpa bindningar från lilla Narvik.

Jag tycker att du ska skaffa en Hardwire och sen rapportera här hur den fungerar. Jag är nyfiken.

Om det bara var namnet som avgjorde fick det bli den finska -- Kukkerpalli Speedbinding. Jag är halv-finsk också. :)

/Björn
 
Bindningar

Tackar för ditt svar Bootsy!
Har mailat till Mitch på Telamarktips.com och en test/utvärdering av 7tm är på G, dock så ville han ha en produktionsmodell och inte en prototyp, så att det skulle tydligen ta ett par veckor till innan testet var klart.
Voilé Hardwire är helt klart intressant, ska höra med min lokala (o)förmågor som jobbar på affärerna här i Luleå, om de kan ta hem ett par Hardwires.

En annan nackdel (?) med Chilisar är att de flesta affärer är ganska konservativa till att ta hem nya modeller av telemarksbindningar (tyvärr inte bara IRL-affärer, utan även webaffärer), utan hänvisar till att dom säljer just Chilisar och inte gärna vill sälja nåt annat =(

/Anders B
 
G3

Har du funderat på G3? har hört mkt positivt om dom. Även superloopen (de nyare årsmodellerna då alltså) är ju extremt uppskattad i usa.

En personlig favorit är annars Riva 1/classic och voile 3pin-cable

elsa

allt e väl bättre än chilin?
 
G3 + Superloop

Har kollat på G3:an på nätet, samt Superloop. När det gäller G3 (Targa T9) så verkar den ha en hel del gemensamt med Voilé Hardwire (eller om det var tvärtom kanske?), men jag gillar (hur jag nu kan göra det utan att ha sett Hardwires IRL...) lösningen med "metallstänger" hellre än plastöverdragen stålwire (som Targan har?).

Superloop är ju i likhet med HammerHead tillverkad av Russell Rainey, och då var det ju det där med utseendet..Superloop är säkert en jättebra bindning, men tyvärr så finner jag den att vara...hmmm hur ska jag säga detta då....VÄLDIGT basic, lite snöre och lösa plastbitar, helt enkelt inte i min smak.
Sen att RR bara säljer sina produkter via nätet, är ju kanske en nackdel när man bor i mörka (men snöiga) Norrbotten.

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är ju detta både löjligt samt ofunktionellt av mig, men jag är väl fåfäng i så fall.

Voilé 3-pin är inte nåt för mig, allergisk mot allt som påminner mig om barndommens "iskrapande-i-skidspåret-ett-helvete-att-få-på-sig-bindningar"...
Ehhh ja då var det ju det där med löjligt och ofunktionellt, men ska inte spela den trasiga skivan nå mer...

Verkar som om det blir ett par hårda vaijrar ändå...fast 7tm är ju åxå intressanta...och Targa T9 är ju intressanta åxå...

Jahapp, får väl se hur det blir till December (då Dundret i Gällivare förhoppningsvis har öppnat...)

/Anders B
 
SupurLoop=Superbra!

Superloopen mste verkligen va en av de bästa bindningar jag någonsin åkt på. Först när jag fick mina Linken så trodde jag de va bättre ett tag. Sen fick jag ändra mej. S.L har en sån otroligt skön kännsla. Ok dn har inte dt där sosta i Downhill kontroll mn dn är så lätt o skön att glida md o vill jag åka aggresivare så flyttar jag bara fram Kabel guiderna. Dn är så ruskigt allround. Dt förvånar mej otroligt mkt att Sveriges telemarksåkande befolkning är så urbota dum. Att de håller så krampaktigt kvar vid sin kära chilli eller riva. Dt finns ju så många bättre bindningar. Fast dt är klart då alla handlare är så väldigt konservativa så blir man ju lätt lurade. Då man får höra av nån som inte ens åker telisar att dt där är bara skit så börjar mn ju fatta varför tillverkare väljer att sälja sina produkter över internet. Jag har aldrig haft problem md pajade prylar. Dt är bara att höra av sej till tillverkaren så fixar de allt md ive rtrots att man bor i de djupa skogarna i Lappland. Jag hoppas bara att dn allmänna uppfattningen ändras någon gång o Svenskarna börjar våga lite mer istället för att rynka på näsan mot allt nytt. Roligt att se att dt finns några tapra som är beredd att prova nåt nytt iafall.

Keep on Rippin!

(ruskigt dt där som hände i USA föresten)
 
Mmmmm...

smaken är ju som baken....du kanske skulle gilla Hammerhead också (men vem vet, det kanske jag också skulle göra om jag prövade dem IRL).
Men som skrivet tidigare så är jag lite tveksam till RR´s produkter av estetiska skäl.

Både hemskt och mycket tråkigt det som har hänt i New York och Washington, mina sympatier går till de överlevande och de som har förlorat någon i attackerna.

Free the heel...

/Anders B

PS. Har du tappat bort tangenten "e" PerHenrik? ;-) DS.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
mattias_berglund Karhu Jak Telemark 5
johanl Karhu 10th Mountain Tour?? Telemark 2
John_T Vem säljer 7tm Tour2 Telemark 2
thureb 7TM med stepin Telemark 2
conntfrt Vart får man tag i 7tm bindningen? Telemark 3
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
johnwiklund Var köpa 7tm? Telemark 12
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
StoffE salger mina 7tm Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
Elmfeldt ny bindning - 7tm Telemark 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.