Karhu 10th Mountain Tour??

ungefär som K2 Piste Off...

Hej !
Måtten på skidorna är ungefär som mina K2 Piste Off. De brukar jag använda för vissa toppturer, men jag vill ha ännu bredare skidor helst eftersom jag prioriterar utförsegenskaperna.

Mina K2-skidor är ju inte direkt vallningsbara och inget spann heller, så för ren turåkning är de värdelösa. Men kör man med stighudar mestadels så går det ju skapligt för anmarscher nån dagsetapp.

Jag vill har riktigt bra utförsegenskaper, så jag föredrar min Rossignol Big Berthod, mått 94-68-83 på toppturer (de är också riktigt korta, endast 177 cm och det är bra för brant och krävande åkning).Jag är annars 183 cm och väger 79 kg.På nästa tur ska jag testa dem. Jag hade K2-skidorna på förra turen.

Karhu-skidorna vet jag inte så mycket om, men är man en duktig utförsåkare så skulle jag nog föredra bredare skidor än så. Jag skulle nog satsa på en riktigt bra offpist-skida och använda dem för toppturer. Och sen använda rena turskidor för turåkning. Hybrid blir bara fel.Då har man skidor som inte duger till nånting, speciellt inte tilll turåkning.

Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Hej Mats!

Tack för ditt svar.:) Min fråga är nog egentligen inte om Karhu-skidorna är en ersättare för ett par fullfjädrade telemarksskidor utan om de har bättre telemarksegenskaper än ett par turskidor, utan att göra så mycket avkall på turegenskaperna.

Idag har jag ett par Fischer E99 Crown. Det är inte så kul/lätt att åka telemark med dem och de har inte så bra "bärförmåga" framåt vårkanten när det blir dålig snö och genomslag.

Mitt primära användningsområde är turåkning och jag är rätt lat av mig så jag föredrar att göra avkall på glidet, till förmån för vallningsfrihet. (Karhuskidorna finns vallningsfria).

Ibland händer det dock att det blir en topptur, eller någon halvdag i en pistad backe. Vid dessa tillfällen skulle jag vilja ha något som är lite lättare att åka på.

Riktigt feta telemarksskidor tarvar väl plastpjäxor också!? Och det är inte jag intresserad av. På sin höjd ett par läderpjäxor med extra spännen (Crispi Super heter väl en modell har jag för mig).

Till saken hör att jag inte är mycket till telemarksåkare, men hoppas på att bli.

Hälsningar,


/JOHAN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Var köpa Karhu? Telemark 10
mattias_berglund Karhu Jak Telemark 5
brook Karhu 7tm Telemark 54
Glupo Nya telisskidor all mountain - förslag Telemark 6
Erkjoh Mammoth Mountain Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.