Arrgh! Jag vill åka skidor...

Jaaa...

gissa hur det känns att sitta i +7 grader... I LULEÅ. Jag håller ju på att gå åt, för att inte tala om snön...och när det var som bäst, en massa härlig ny pudersnö, jo då hade man gjort illa sig i knät och kunde inte åka...med mina nya härliga R:EX.

Lider med dig Bo!

/Anders B
 
Och jag då!? Bara jobb å jobb å byta blöjor... Tänk om jag hade haft semesterdagar kvar att ta ut, eller haft råd att vara pappaledig. Å sen bara åka telis. En polare har hittills varit 10 dagar i Storlien, 2 veckor i Chamonix och sticker imorgon till USA för 3 veckors åkning. Kul för honom...

/Håkan
 
Schyssta arbetsgivare

Håkan K; sa:
Och jag då!? Bara jobb å jobb å byta blöjor... Tänk om jag hade haft semesterdagar kvar att ta ut, eller haft råd att vara pappaledig. Å sen bara åka telis. En polare har hittills varit 10 dagar i Storlien, 2 veckor i Chamonix och sticker imorgon till USA för 3 veckors åkning. Kul för honom...

/Håkan

Har din polare en schysst arbetsgivare, Håkan? Är liiiiiiite avis :)
 
Ja...

det enda man kan göra är ju att sitta å läsa på denna sajt eller Ttips.com...hittade en ganska rolig tråd på Freeride, kanske nåt för Fröken Månström att ge tips om ;)

/Anders B
 
Re: Schyssta arbetsgivare

madir; sa:
Har din polare en schysst arbetsgivare, Håkan? Är liiiiiiite avis :)

Nä, han är arbetslös... De flyttade verksamheten till ett östeuropiskt land, hans sista uppgift där blev att hjälpa till med att starta om verksamheten på den östeuropeiska siten. MYCKET bra betalt fick han för de månaderna, och nu åker (iofs) snowboard för pengarna...

/Håkan
 
Jag har precis samma problem...

Solen skiner ute och jag sitter inne på jobb. Saken blir inte bättre då några kompisar är sedan 1 månad på resa i Europa och klättrar och skidar. För tillfället är de i Verbier...

Jag får trösta mig med att solen är framme rätt länge, så jag hinner i alla fall göra något roligt efter jobbet. Och så är det ju snart veckoslut igen.
 
Hur gör folk?

Hur gör folk som drar iväg och åker skidor i flera veckor? Tar de ut all sin semester på vintern? Tar de tjänstledigt (dvs har schyssta chefer)? Är de arbetslösa? Sjukskrivna? Eller vad? Kom gärna med tips på hur jag bäst fixar till mig en månad (minst) på laggen!

MVH
Petra
 
Mina kompisar (2 st. som är på resa sedan början av januari) arbetar på ett företag som alltid är stängt fr.o.m. julen till början av mars. Då är alla anställda arbetslösa eller arbetar med något annat. Lägenheten har de hyrt ut under tiden så de sparar lite pengar där. De har varit först ca 1 månad och klättrat i Spanien och Frankrike och sedan åkt till Verbier för att skida. De kommer hem i början av mars.

Jag har arbetat deltid på ett företag där arbetsgivaren själv var intresserad av friluftsliv och mycket gärna gav ledigt åt mig (t.ex. par veckors vandring i Sarek). Den lediga tiden var jag visserligen utan lön, men med lite övertid och kvällsarbete klarar man nog av det... Min nuvarande arbetsgivare är däremot en riktig storstadtyp som har svårt att förstå att man kan sova i tält, och som inte så gärna ger ledigt.

Bästa sättet för att ha länge ledigt är väl att spara pengar och sedan blir arbetslös för en tid. Eller jobba övertid så att man sedan kan ta ut det som ledig tid. Ideal arbetsplatsen skulle väl egentligen vara en lärartjänst. Då skulle ju hela sommaren och ett långt jullov vara betald semester.

Själv slutar jag på min nuvarande arbetsplats i juni och tänker därefter ta lite välförtjänt semester i den takt som pengarna och arbetslöshetsunderstödet räcker till...

/ Johan
 
Re: Hur gör folk?

madir; sa:
Kom gärna med tips på hur jag bäst fixar till mig en månad (minst) på laggen!

MVH
Petra

Man kan ju bryta ett ben... :)

Annars gäller det nog att jobba under sommaren samt att jobba in komp.tid. Eller oxå vara flexibel och ta korta vikariat, Manpower-jobb kanske?

/Håkan
 
Bli syster

Vill man ha ett fritt liv och inte vara begränsad av arbetsgivare och kort semester får man väl helt enkelt se till att man lätt får jobb när man vill och därför kan säga upp sig om man inte får ledigt.

Bl.a. därför som jag utbildar mig till sjuksköterska..


/syster Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.