Vart åka?

Nu när diskussionerna har tagit fart i det här forumet så funkar inte min plan att förtränga skid-suget så bra längre. Så då är det väl dags att börja planera vinterns åkning...

Frågan är då vart ska man åka? Eftersom jag har ont om pengar tänkte jag hålla mig i Skandinavien.
Kittelfjäll är ett ställe jag vill åka på, men en resa till vill jag nog göra.

Liftar är ingen nödvändighet, kanske inte ens önskvärda.
Jag har en tanke om stugtur, eller ett ställe med goda möjligheter till toppturer.

Så, vad har det allvetande forumets medlemmar för tips till en bummare som är för fattig för att komma iväg på säsong?
 
Finns en massa läcker skidåkning i sverige, och i riksgränsen-narvik kan man definitivt ha skitskoj, ingen tvekan om det, men för många svenskar är det inte bara att gå över ån efter vatten, det är fasen att korsa en smärre sjö.... För toppturande torde jotunheimen, sunnmörsalpene och andra näraliggande norska bergiga områden vara svårslaget! Har svårt att se att något i svea rike skulle kunna mäta sig riktigt med dessa områden, tätheten mellan bergen, fallhöjderna, säsongslängden, snömängderna och inte minst tillgängligheten är verkligen i världsklass, det närmaste vi kommer alperna i skandinavien + kontakten hav (fjordar) o berg... För sörlänningar dessutom på kortare avstånd än riksgränsen, men oavsett värt ett besök. Det du inte får, som du får i gränsen är isåfall partyt, vilket kvittar helt för mig. Festa kan jag göra på hemmaplan. Dock ska man ta det försiktigt, farorna att ta hänsyn till i t ex sunnmöre o jotunheimen kan va fler än man är van vid om man mest turat på lite mindre o flackare svenska berg, beror på tidigare erfarenhet och vilka turer man vill göra. Seriösa glaciärer finns det gott om och skall tas på allvar, storleken på bergen ökar faktorerna som skall beaktas ur lavinsynpunkt etc. Om man navigerar fel finns större möjligheter att hamna på en farlig och svårbemästrad plats..
...när väl detta är sagt... testa! Jag och några kompisar fick äntligen tummen ur förra året och reste till Sunnmöre förra året, 10 fantastiska topptursdagar, kommer att bli fler... var så säker. De alpina klättermöjligheterna är inte helt oävna heller, för den som gillar sånt.
Ha´re bra!! :eek:)(älg bättre?)
/Jörgen
 
Tack för tipsen, Norge är jag helt klart nyfiken på.
Även lite mer specifika turförslag.

Större brantare berg känner jag mig ganska hemma i, så det är inga problem. Däremot har jag sämre koll på glaciärer, och ger mig nog inte på att knalla omkring på utan nån som vet vad han syslar med i det hänseendet.

Däremot är jag lite förvånad att det inte var fler som kom med idéer...
Den här lilla bumpen kanske funkar? ;-)
 
Abisko så klart!

Där kan du välja lift på nuolja för att få liftburen offpist, kombinera med nån dag i björkliden /Gränsen.
Gå till låkktastugan (eller hyr skoter) och åk på topparna runt låkkta.(vid björkliden)

Om du vill gå till en stuga så är keb eller tarfala bra och dit kan man boka skotertaxi, (Från Nikkaloukta), så sparar man en tråkig transportdag på telisarna.

Annars är Nallo populärt för topptur, men brant. Köp boken topptur, helt klart inspirerande även fina ställen i norge. Allt beror ju på din kunskap och erfarenhet, samt sällskapets...

Flyger gör du till Kiruna billigast med flynordic ( ex har jag fått biljett tor Kiruna-sthlm för 771:- i början på feb. (mycket reklam här nu...)

Kom hit och upplev lite riktiga fjäll!
 
Jag är en av de som var med på turen till Sunnmöre som "Sladdis" nämnde ovan. Kan bara instämma i hans kommentar. Problemet med Norge är att det finns så j-la mycket bra åkning att det är svårt att välja. Men jag tänkte iallafall komma med ett annat konkret förslag, lite närmre Sthlm, som är genomförbart över en (lång-)helg. Sånfjället i Härjedalen är ett synnerligen trevligt topptursfjäll. Nationalpark - alltså inga skotrar, nära men ändå isolerat med vildmarkskänsla. Lite lång anmarsch, men det finns en stuga mitt i parken som Länsstyrelsen förvaltar. Nyvallen blir kortast anmarsch, om vägen dit är öppen, annars går det rätt hyfsat att knalla från Nysätern också. Ingen jättefallhöjd, men rejält brant på sina ställen. Kort sagt - definitivt värt en helgresa om snöförhållandena e bra.
 
Undrade lite hur lång tid det skulle ta innan någon föreslig Abisko. Har hört mycket bra om det, men inte varit där sen jag var 1 år gammal. Det var dessutom på sommaren...


Sånfjället verkar ju ett utmärkt tips! Ska kolla upp det.
Även lättare att hitta sälskap om man inte ska vara borta en hel vecka.

Och Micke Ekenstams bok är definivt på inköpslistan, har bläddrat i den, och det vattnas i munnen då!
[Ändrat av Jonas P 2005-11-14 kl 17:58]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.