gamla artiklar i Åka Skidor

När jag läste förra numret av Åka Skidor 1/02 kände jag igen artikeln om skidåkning i italienska Gran Paradiso. Artikeln finns i Utemagasinet 1/99, då med andra bilder. Jag skickade en insändare till Åka Skidor och klagade över detta. Insändaren har inte publicerats och jag har inte fått något svar från redaktionen. Även i detta nummer av Åka Skidor 2/02 finns en gammal artikel. Couloirspaning i Kebnekaise är från Utemagasinet 2/01.
Jag tycker inte att detta är acceptabelt av en tidning som kallar sig Skandinaviens ledande skidmagasin och tar 46 kr per nummer. Det känns heller inte som man vill bojkotta tidningen. Norska Fri Flyt och amerikanska Powder är förvisso bättre men de skriver inte så mycket om de svenska fjällen där man trots allt åker för det mesta. Men om fler läsare än jag protesterar kanske de skärper sig. Och om det diskuteras här så kanske redaktionen för Åka Skidor kommer med något slags förklaring.
 

Guest

Gäst
Jag förstår din upprördhet över att behöva läsa samma artikel på flera ställen, men du behöver för den skull inte posta ditt inlägg överallt. Är det möjligen för att visa läsarna hur irriterande det är? Det räcker med ett forum. Nya inlägg syns till vänster på startsidan.
/Mattias
 
Åka skidor blir bara sämre!

Hej!
Jag håller helt med dig om Åka´s "recycling".
Jag prenumererade på tidn 96-99, åren innan förfallet. Efter ett tag var det ingen ide att betala för en massa artiklar jag redan läst (både i ÅS och i
Utemag - Skandal!). Dessutom är det lite väl mycket
Sälen/ÅRE--special över alla nummer (okej, jag vet att majoriteten av svenska skidåkare åker där men gör majoriteten av läsarna det?)
Nu för tiden köper jag inte lösnummer och det senaste året ids jag inte ens tjuvläsa den på stan...
Powder funkar rätt bra som substitut men Fri Flyt har verkligen blivit min räddning. Tyvärr ligger de långt efter andra vad det gäller fotokvalitet, men de har ofta varierande och intressanta artiklar som för mig ligger "rätt i tiden".
Skärpning Åka Skidor!
 
puide; sa:
Nya inlägg syns till vänster på startsidan.
/Mattias

Håller med puide! Om man skall posta en mer allmän fråga så kanske forumdelen Övrigt är bättre än att skapa massor av nya trådar i olika forum...

Ang. Åka Skidor:

En "blaska" som använder sig av frilansjournalister och köper in artiklar från runtflackande bummare får räkna med att inte bli ensam om sina artiklar.

Givetvis försöker skribenten sälja sin artikel till alla tidningar som vill. Är det nu så att ansvarig utgivare inte ser sig tvungen att kräva exklusivitet på artiklarna tvingas vi "stackars" läsare att plöja igenom gamla reportage med en fadd smak i munnen... Så har det tyvärr varit länge med ÅS. År efter år skriver man om den "lilla bortglömda bersbyn i Italien där pisterna är milslånga och snön alltid snorkeldjup", där skibenten stannar för lunch halvägs ner för första åket och äter en trerätters med byns skidåkande brevbärare...

Ibland kan man även misstänka att vissa reportage är rena skrivbordsprodukter. Med hjälp av turistkontorsbilder på den omskrivna orten och allmänt löst svammel om åkningen får man ofta intrycket att någon suttit framför en skärm och med hjälp av internet och telefon lyckats sy ihop ett juste reportage...

Tråkigt nog är väl detta en ekonomisk fråga, antalet personer som köper en tidning för 50 kr är troligen inte tillräckligt för att skicka bra skribenter till roliga ställen... Tyvärr!
 
OK det kanske var dumt att publicera inlägget i flera olika forum. Men det var första gången jag skrev ett inlägg. Själv läser jag bara telemarkforumet och jag tyckte att ämnet var intresant för flera.
Sedan till själva ämnet. Artikeln om Gran Paradiso är skriven av Patrik Leje som är chefredaktör för Åka Skidor. Åka Skidor och Utemagasinet ägs av samma förlag, Milvus förlags AB. Det handlar alltså inte om en fattig tidning som köpt en artikel av en frilansande skibum utan om medvetet återbruk av eget gammalt material.
Sedan är det kanske löjligt att bli upprörd en tidning som Åka Skidor. Men jag tycker att det borde gå att göra en bättre skidtidning i Sverige. Norska Fri Flyt är ju ett bra exempel och de verkar just utnyttja frilansande skibummare.
 
Före detta prenumerant

Håller med er alla, tidningen har helt tappat dom senaste åren, köper möjligen något strönummer.

Personligen tyckte jag tidningen var bättre då den även innehöll lite paddling, MTB och andra sporter som det saknas tidningar för i Sverige. OK en skidtidning ska innehålla skidåkning men....

Sedan åker man till alla möljiga platser och åker lagg som bara 0.001% av Svenska skidfolket kommer att besöka. Flera folkliga reportage och från platser som vanligt folk kan åka till.

Stefan
 
Re: Före detta prenumerant

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Sedan åker man till alla möljiga platser och åker lagg som bara 0.001% av Svenska skidfolket kommer att besöka. Flera folkliga reportage och från platser som vanligt folk kan åka till.

Stefan

Personligen tycker jag att man skall skriva mer om exotiska skidorter. Det är ju dessa som inspirerar. Varför om och om igen skriva reportage om skidorter som 99.99 % av läsarna redan prövat? Jag är trött pa de Sälen-, Are- och sverige special som aka skidor jämt kör med.

När det gäller Aka Skidors kvalitets problem sa maste man ju säga till deras försvar och som Buda ovan nämnde att sa mycket pengar kan de ju inte dra in med en sa liten läsekrets som dom har. Dom skulle säkert själva föredra att göra mer egna reportage om deras budget tillät detta.

Stefan - f.d. prenumerant, numera sporadisk Aka skidor läsare
 
Dito

Jag ställer mig i raden av missnöjda läsare och före detta prenumeranter. Recycling får en ny innebörd med Åka Skidor...

/arnljots
 
Jag håller med om att det börjar bli lite tjatigt med alla Åre special men tycker fortfarande att tidningen håller hög standard.
 
nya repor i Åre?

Jag har precis varit i Åre för första gången på 5 år och kan mycket väl tänka mig att läsa en Åre special som beskriver "den hemliga lilla passagen där lössnön brukar få ligga två dagar" (vilket ju säkert itne stämmer efter en publicering men ändå). Tips om offpistturer och annat som man kanske inte hittar själv under en kortvecka.
Men att läsa om backen röd och backen svart roar mig inte så mycket.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.