Är jag ett geni eller ...

Grunden för att få till en snygg skärande sväng med parallella skidor är ju som alla vet att belasta ytterskidan (dalskidan), föra fram innerskidan (bergskidan) något framför ytterskidan som stöd och luta sig innåt... Gör man detta rätt får man ett rent och fint skär.

Jag har direkt överfört denna teknik till telemarkssväng! Dvs. fram med innerskidan och trycket på ytterskidan. Detta resulterar i knivskarpa skärande svängar utan den minsta tendens till sladd. I välpistade backar kan man med denna teknik åka ruskigt fort!

Men... det hela ser lätt konstigt ut eftersom det bygger på att man så att säga svänger åt fel håll i förhållande till traditionell telemarksteknik. Det ser ut som man åker i "passgång", en teknik som man då och då ser på rena nybörjare som inte har kontroll på ekipaget.

Dvs. när jag i påskas terroriserade Hundfjällets lättare backar med "pass" telemarksåkning i hög fart var det en och annan som undrade vad det var för konstigt jag höll på med. Det hela ser nämligen mycket märkligt ut!

Jag skall återta exprimentverksamheten i vinter och se hur det går att utveckla... :))

MVH/MM
 
Re geni eller??

Tänkte bara göra några klarlägganden...

>"Grunden för att få till en snygg skärande sväng med >parallella skidor är ju som alla vet att belasta
>ytterskidan (dalskidan), föra fram innerskidan
>(bergskidan) något framför ytterskidan som stöd och
>luta sig innåt... Gör man detta rätt får man ett rent
>och fint skär."

Nja inte riktigt, det största tricket är att belasta skidan mitt på, man gör aldrig någon aktivt för att föra fram bergsskidan snarare tvärt om för att hålla tyngdpunkten och kraften på rätt ställe....

>"Jag har direkt överfört denna teknik till
>telemarkssväng! Dvs. fram med innerskidan och trycket >på ytterskidan. Detta resulterar i knivskarpa >skärande svängar utan den minsta tendens till sladd. >I välpistade backar kan man med denna teknik åka >ruskigt fort!"

Menar du att du håller full tryck på dalskidan stående på tå?? Låter svårt?
För att göra en skärande sväng så krävs det att skidan genomböjs och att den går på kant. För att göra det på telisar så måste man "trycka" fram höften (normalt så vinklar man höften, nu ska den vara rak och i linje med åkrikningen) och lägga fullt kräm på ytterskidan. Resultatet blir att man står med nästan all vikt på dalskidan och väldigt lite på bergsskidan, detta ser oxå lite udda ut då man normalt åker med mer 50-50 än på alpna skidor.
För att pröva så kan man börja att stå med parallella skidor i flack terräng och åka på rent skär, när man börjar få upp farten så lättar man bak bergsskidan mer och mer för att få till en skärande telemarkssväng. Det kräver att man står mitt på skidan och inte glider bak för mycket, då tappar man positionen och svängen.

Lycka till i vinter och hoppas att vi ses på snö.

/ Anders - utsidan.se
 
...eller idiot?

Hurvida man skall skjuta fram bergskidan eller inte kan diskuteras i oändlighet. Jag vill dock påstå att där hamnar skidan hursomhelst när du gör en skärande sväng. Ta en titt mot skidspetsarna nästa gång du står på utför backen. Hursomhelst fungerar det i praktiken oavsett vad som står i regelböckerna.

Japp...när det gäller belastningen trycker jag i med tårna på den kantlagda dalskidan. Detta känns fruktansvärt instabilt och konstigt innan man fått in tekniken. Testa!!! :))

MVH/MM
 
Re.eller idiot?

Det jag menar är att det är lättare att få tryck på skidan när du står med hela foten och inte på tå. Precis som du säger så är det "instabilt och konstigt innan man fått in tekninken", varför göra det svårare än det egentligen är?? Du behöver inte göra på det sättet för att få en skärande sväng.
Du kan aldrig få fullt tryck på skidan med bara tårna.
Och om du vill få till "den ultimata" svängen så kommer det att krävas, tro mig.
Genom att göra som du förespråkar så flyttar du på TP åt fel håll vilken gör att du kommer att hamna i obalans förr eller senare.
Kolla på landslagsåkarna, det är förmodligen de med det schystast skäret, inte åker de "bakvänd" telissväng??

/ Anders - utsidan.se
 
Svårare...

Tjaa, hela telemarkssvängen är väl egentligen ett sätt att göra det svårare än det egentligen är... ;-)) Det var helt och hållet utmaningen i att ta sig ned för en brant backe i lågskor och smala skidor som fick mig att börja åka telisar i mitten av åttiotalet. Sen var det ju praktiskt att kunna köra bil i skidskorna.

Jag vill på intet sätt påstå att pass-svängen kommer att revolutionera telemarksåkningen, ;-)), men det är definitivt ett effektivt sätt att skära pist på...och då snackar jag om två streck i den nypistade backen!

Vidare är ju faktiskt det som är riktigt ,riktigt kul med den nya generationens mjuka "carvingskidor" att man INTE behöver trycka till för "Kung och Fosterland" för att få till en skärande sväng. Upp på kant bara så är man igång.

Hursomhelst...jag har gjort det...det fungerar för mig! ;-)

MVH/MM
 
Jag också!

MM,

Det hör väl till geniets förbannelse att inte accepteras av sin samtid. Men håll ut, du är inte ensam där ute. :)

Jag gjorde precis samma observation som du under en resa i vintras då lång, relativ platt, piståkning var det enda som stod till buds. Det förvånade mig lite att jag inte blev less efter några dagar - men dom där långa svepande svängarna på skär var ju så himla roliga!

Mitt i ett åk spratt det till: "Ööö...hur åker jag egentligen?" Jag känner igen mig exakt i den beskrivning du ger av "pass-svängen".

Jag tycker att det kommer helt naturligt. Dal-benet är i stort sett helt rakt med skidan på kant och överkroppen stävar mot fallinjen . Och i samma stund som bergskidan tittar fram vänder sig Sondre Norheim i graven. :)

Jag känner inte igen mig i att jag får stå speciellt på tå, däremot hamnar tyngdpunkten långt fram på dalskidan - man har ju ett stödhjul framför som hjälper till. Oj, oj...det här låter verkligen bakvänt.

Har man väl börjat är det svårt att sluta, men jag är inte ledsen för det. Poängen är som du säger att det är riktigt, riktigt roligt. Tänk inte på stilen - kör så det ryker!

För övrigt har jag en kompis med svart bälte i telis. Han gör tunna sträck i perfekt telis-pose'. Det måste var nått elektroniskt.

/Björn

--

http://basecamp.foobar.tm
 
Haha...jag är inte ensam!

Björn.
Skall vi satsa på att passsvängen på telisar blir årets trend som med bred marginal slår ut alla twintipade luftakrobater! Kanske blir den vad V-stilen blivit för backhoppning ,Floppen är för höjdhoppet och Skatingen för längdskidåkning. ;-)) Redan i vinter kommer vi antagligen att få se de första telistävlingsåkarna som tar sig an den nya tekniken och fullkomligt kör skiten ur sina konkurrenter!!!

Herman.
Du får åka precis som du vill! Men om man lyfter på hälen och skjuter fram ena skidan framför den andra är det enligt min mening telemarkssväng.

MVH/MM
 
Telis ???

Hej !

Vilken tur att ni inte är ensamma och det är ni ju inte i vilket fall som helst !

Vad som är telis eller inte kan väl diskuteras i all oändlighet............dock har vi väl alla en uppfattning om vad telis grundteknik är, eller en ren telissväng är, om ni så vill.

Utöver det vad jag hänvisar till vad gäller telisteknik finns ju en massa olika övningar för att träna denna teknik, i olika förhållanden. Dehär övningarna kan ju för all del utnytjas även till att bara variera vår åkning, ha kul på skidorna, eller bara döda tristress (vilket jag dock sällan lider av själv när jag åker).

Japp, så tycker då jag i alla fall................

Herman

P.S. Jag har nog också testat det du beskriver både själv och med skidskole elever, en rolig variant är att åka varannan sväng "normal telis" och varannan den av dig beskrivna "parrallel teknik". Det vill säga då har man egentligen skidorna (och fötterna) i samma position hela tiden, det är endast belastningen som varierar från sväng till sväng.
 
Total förvirring?

Hej Herman och alla andra!

För att inte förvirringen skall bli total kommer här en beskrivning av hur passsvängen går till!

1. Telemarksposition. Dvs. hällyft på ena benet och knäböj på andra.

2. Sväng. Men inte åt de håll med skidan med hällyft utan åt andra hållet!

Dvs. man åker definitivt i telemarksposition men svänger åt "fel" håll. Trycket på dalskidan blir då koncentrerat till tådelens fästpunkt vilket minimerar risken för att bakdelen på skidan skall sladda ut.

Menar du (Herman) verkligen att du och dina elever stått i samma position utan att växla knäböjsben och sväntg ömsom höger och ömsom vänster genom att ändra belastningen på skidan??? Låter verkligen spektakulärt, det måste jag testa i vinter.

MVH/MM
 
tråkigt?

Det verkar som om om ni skulle kunna prova ngn annan disciplin så skulle ni ha mkt roligare. Jag kom till en punkt i min åkning då jag i princip behövde midjedjupt puder och 40 graders lutning för att ha riktigt "roligt" på telisar. Efter att ha surfat i 15cm puder och över brstande skare med en haschpulka så kan jag bara konstatera att i den typen av förhållande så har jag mkt roligare m bräda. och det beror inte på att jag inte kan hantera ovan nämnda förhållanden utan snarare att jag tycker det är roligare att utveckla mitt förhållande till bergen och min egen åkning- vilken form den än må vara.

eller mao : om ni har så tråkigt att ni måste göra bakvända svängar så kanske ni skulle ha roligare med ngt annat under fötterna (eller i händerna-isklättring rekommenderas)

erik
 
Re:tråkigt

Jag hoppas bara att jag aldrig blir lika blasé som du är och även i fortsättningen kan finna ett nöje i de små tingen ...

MVH/MM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0663 Är jag helt lost? Telemark 6
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
Lars_P Vad är fördelen med tele? Telemark 23
skovsus Finns någon som är intresserad i arrangera telemarktur Telemark 1
samme83 Vad är rätt? Telemark 8
Jätte Micke Pjäxor: Hur är dem? Telemark 7
rjmh Hur är snön vid Storulvån just nu? Telemark 2
wass Är de nya bindningarna farliga Telemark 10
fenrisulven vad är det för fel? Telemark 9
Johanna81 Är det svårt? Telemark 16
thfc Vad är skillnaderna? Telemark 3
mountain master sist ner är en skit Telemark 0
elsa var är spadarna/sändarna Telemark 7
niduri Är mina lagg för långa? Telemark 4
Hur lång är säsongen i Stryn? Telemark 1
markanthus Vilken bindning skall jag ha? Telemark 9
Ego Jag ger mig!! Telemark 15
thfc Vilken midja ska jag välja? Telemark 4
pagren Vad ska jag ha? Telemark 2
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
Vandrare Hur korta skidor kan jag ha? Telemark 3
Mountain Man Skall jag ta fram sågen ... Telemark 17
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
Var hittar jag en snö och lavin kurs Telemark 2
dan_pet söker ett par pocket rocket Telemark 3
pfhreak Hur sköna ett par Garmont Ener-G g-fit? Telemark 6
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
Masse Skidlängd - ett dilemma. Telemark 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.