Nybörjar pjäxor

Hej!
Jag har några frågor om nybörjar pjäxor.
Jag har fått erbjudande om att köpa ett par
Scarpa T4 och undrar nu om det är en bra
nybörjar pjäxa för telemark?
Jag är inte intresserad av att köpa en känga
för mer än 2000:- eftersom jag inte åkt
telisar förrut.
Jag skall använda mina gamla slalomlagg och
sätta en telis bindning på dem.
 
Nej

T4 är en turåkningspjäxa.

Det finns inga "nybörjarpjäxor" längre. Det är inte lättare att lära sig åka telemark bara för att pjäxan är sladdrig. Var finns nybörjar slalompjäxan i läder och låg fästpunkt???

Du bör kanske undvika extremt styva tävlingspjäxor då de blir obekväma när de håller i en åkare med lite yvig teknik.

Skarpa T2, T1, Crispi, Garmont och jämförbara är bra att börja med.
 
Köp en bra pjäxa

Jag har inte testat T4 själv, men en polare sa att dom är som låga läderpjäxor, fast sitter sämre (två spännen istället för snörning hela vägen) Inget för utförsåkning altså.

Dom är billiga nya: 1780:- på http://www.northstar.se

Asolo Extrem Plus är en läderpjäxa som borde vara billig o lätt att hitta begagnad. Senaste 3 åren har sportaffärerna reat dom för 1500:- (när ingen ville ha läder)
 
Om pjäxor generellt

Hur dana Scarpas pjäxa T4 är vet jag ej, däremot skulle jag vilja göra en reflektion om pjäxor generellt för telemarksåkning.
Det är min övertygelse att det inte är helt fel att börja med lägre pjäxor då man ska börja med telis, ty lägre och mjukare pjäxor förlåter inte slarv med åkteknik och position på samma sätt som höga pjäxor.
Men detta förutsätter också att skidorna inte är allt för brutalt breda.
Positions- och teknikbrister går det att leva med i pisten och dessutom se väl så "häv" ut som åkare men det ger snabbt utslag "off-pist".

Mikal
 
Asolo Extrem Plus

Vandrare; sa:
Asolo Extrem Plus är en läderpjäxa som borde vara billig o lätt att hitta begagnad. Senaste 3 åren har sportaffärerna reat dom för 1500:- (när ingen ville ha läder)
Jag köpte ett par av ovan nämnda pjäxor för två år sedan för nånting i stil med 1500:-. De är rätt så höga pjäxor (för att vara läder) med snörning och två spännen.

Jag var (och är fortfarande) nybörjare och tycker att dom har fungerat bra för mig. Jag har i och för sig inget att jämföra med, och mina skidor, TUA wilderness, är ungefär så långt ifrån timglas man kan komma...
 
Nybörjarpjäxor, tipps.

Tjeena alla och Kristoffer.
Håller helt med alla som säger att det inte finns några nybörjar pjäxor.
Enigt mig finns det 3 grundregler att följa vid val an telisutrustning för
nybörjare. Då är det lätt och går fort att lära sig åka. Samt att skaderisken
minskar. 1. Skaffa Dig ett par höga plastpjäxor (hyr/låna i början). Byt mellan
olika märken. 2. Åk på ca 10 cm kortare skidor än din egen längd. Det blir lättare
i alla avseenden. 3. Börja på raka skidor eller om Du måste ha carving, så ska Du ha så lite timmade skidor som möjligt. Detta för att lära Dig hasa igenom svängen i början. (Detta är ju även den ursprungliga telistekniken). Och för att minimera risken för vridning i knät på den
”icke” belastande bergs-skidan. Det är lätt att denna skida skär i början om man är ovan vid carving o telemark.
Senare kommer Du att gå över till carvade skidor och lära Dig skärande paralellsväng. Men det tar ett par åk. Har Du då redan investerat i ett par höga pjäxor spar DU den utgiften att även köpa nya ”pjuck”.
Hoppas att ovan är till någon hjälp. Pjäxor och pris är ett tråkigt kapitel. Låt Dig dock inte
avskräckas av de fantasipriser man ibland ser på beg, prylar på Utsidan. Om Du luskar runt i ”Gulan” e,d eller hyr beg, grejor på den plats Du åker på, kan Du ofta få köpa dessa saker till ett hyfsat pris.

Med vänlig hälsning Lavinfaran.




[Ändrat av lavinfaran 2001-11-26 kl 12:01]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.