Nybörjar utrustning

Hejsan
Har bara åkt telisar ett par ggr. Nu tänkte jag inhandla utrustning till vinter. Nån som har nåra tips på bra nybörjar grejer ??
Tacksam för svar
 
Hej!

Jag köpte mig ett par plastpjäxor och en slalomskida med en chilibindning. Med plastpjäxor går det snabbare att lära sig och det är lättare att åka, vissa tycker att det är en flykt från tekniken men jag åker för att ha kul och det har jag med mina T2:eek:r.
Köp inte för långa skidor, mina är ca 6-7cm längre än mig själv.

Hoppas att du hittar nåt bra!

/Maria
 
Nybörjargrejor

Håller med föregående skrivare, med den reservationen att du inledningsvis kommer att vistas mestadels i Pistade backar?

Lägg pengarna på bra pjäxor, och då är det nog bäst att köra med "plaststövlar". Att man kanske får ut mer känsla av läderpjux och lär sig "rätt" teknik, är säkerligen sant (jag började med läder..men kör med Plast nu) men förr eller senare så går de flesta över till plastisar. Var även nogrann med passformen på pjäxorna. Ett antal bra råd gällande det hittar du på: http://www.telemarktips.com/BootfitTips.html
(för övrigt så hittar du en massa annat bra på telemarktips.com, rekommenderas varmt!)

Rottefella Chili (bindningar) har dom flesta av oss använt nån gång och det talar för dem i viss mån, men du kan ju läsa den tidigare tråd som behandlar detta (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5743#post31847), och varför vissa av oss inte gillar denna bindning.

När det gäller skidor så håller jag med föregående skrivare (igen), men om du ska ut i opistad terräng (puder, Offpist => Djupsnö) så är det bra om midjan på skidorna inte är alltför smal.

När du börjar åka kan du tänka på att ha "tuttarna mot träsket", dvs det är viktigt att tänka på hur du håller överkroppen när du ska svänga....ehhhh nu ska jag ju inte skriva nån bibel, du ville ju bara ha lite utrustnings tips =)

Lycka till, och välkommen till telemarkarnas skara!

MVH Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
christoffer olsson Nybörjar pjäxor Telemark 5
fransmannen15 Ny utrustning Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
zymotix Utrustning? Telemark 6
hammarlund Nybörjare undrar om utrustning Telemark 6
160270 Köpa utrustning i Skåne.... Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
akerdahl Utrustning Telemark 2
utrustning för barn Telemark 1
siggesax Turskidåknings utrustning Telemark 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.