Utrustning?

Jag testade så sent som i april telemark för första gången och fastnade direkt! Jag lärde mig tekniken ganska fort, då jag åkt mycket alpint innan. Till kommande vinter hade jag tänkt satsa på telemarken och ha alpin åkning som andrahandsval och därför göra om mina Head Monster IM-70 till telisskidor. Jag är ca 193 cm lång och väger 85 kilo. Skidorna är 184 cm långa. Är det någon mening att sätta på telisbindningar på dessa skidor, eller är de för korta? Jag kommer i stort sätt bara att åka i pist och bryr mig därför inte hur de fungerar i offpisten. Sen hade jag tänkt att köpa mig ett par pjäxor. Någon som har testat Garmont Ener-G Fit? Jag har fått ett bra erbjudande att köpa ett par för 2800. Har dock inte provat den än. Bör jag istället välja tex en Scarpa T1. Jag tror att jag vill ha en högre pjäxa då jag åker ganska aggresivt och mestadels i pist.
Jag hoppas att jag kan få lite hjälp med mina funderingar.
Tack på förhand!
MVH Martin
 
OK skor.

Pjäxorna brukar få bra omdömen. Garmonts skor är generellt lite bredare än Scarpas. Passar de dina fötter så slå till de bör gå bra i pist.

Om skidan har jag inte så mycket att säga. De flesta moderna timglasskidor bör kunna fungera bra även med telemarkbindningar och skor av kraftigare modell. Jag är nöjd med mina fräcka Scotty Bob. http://www.scottybob.com/design.htm

Kolla runt lite på andra inlägg här på forumet angående skidor, skor och bindingar.

Thure
 
Tjena - kul att du blivit "biten"!

Garmonten har jag inte testat - men jag kör T1:eek:rna! Dom är fantastiska i pist - otroligt stabila och sköna! Ska du mestadels åka i pist, och dessutom köra med gamla slalomlagg så rekommenderar jag starkt dessa...

Har du dessutom kört mkt alpint - så kanske även racing varianten av T1:eek:rna (dom röd/svarta) kan vara aktuella - beror på hur aggressivt du är van att köra...

mvh/Calle
 
Ja, jag måste ju säga att man blir ganska nyfiken om ScottyBob...Tror du att de skulle passa till mig? Som sagt var 193 lång o 85 kg. Hur mycket fick du lägga totalt, inkl alla avgifter för de skidorna. Antar att man bara kan beställa de från hemsidan. Hur lång tid tog leveransen? Skulle de fungera bra tillsammans med Ener-G Fit? och vilka bindningar ska jag välja?
 
7tm

zymotix; sa:
Ja, jag måste ju säga att man blir ganska nyfiken om ScottyBob...Tror du att de skulle passa till mig? Som sagt var 193 lång o 85 kg. Hur mycket fick du lägga totalt, inkl alla avgifter för de skidorna. Antar att man bara kan beställa de från hemsidan. Hur lång tid tog leveransen? Skulle de fungera bra tillsammans med Ener-G Fit? och vilka bindningar ska jag välja?

Jag väger som du men har korta ben och är nöjd med standardlängden. Jag valde lite hårdare Scotty Bob och är nöjd med dessa. Fick skidorna efter knappt 30 dagar nu i februari 04. Jag valde 7 tm som bindning. För priser mm se tidigare tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23322

Thure
 
Hur mycket kostar 7 tm? och hur får man tag på de så billigt som möjligt?
Det verkar ju vara smart med utlösningsbar bindning...
 
Välkommen "ombord"

Tjapp!
Roligt att se fler "blandmissbrukare", jag kör också telis primärt men envisas att släpa med mig slalomutrustningen å.
Tror dina iM 70 blir bra med telisbindningar på. Kör själv på iM 75 179 cm långa och är helnöjd med dom. Du är väl iof några centi längre än mig, men ska du mest vara i pisten behöver du ju inte extra bärighet i form av längd :)
Tänk bara på att sätta höga plattor under bindningarna, annars skrapar du i bindning/pjäxa när du kantar lite. 30 mm brukar vara lagom.
// Oskar
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.